Gå til innhold

Hvilken tekst-editor bruker du og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Selv bruker jeg gedit for GNU/Linux. Den er litt treg å starte opp, men man har mulighet for "tabbed editing" og fargekode. Genialt hvis du koder i SQL eller HTML.

Tenkte at vi har nok hjernedøde tråder om hvilken browser som er best, så vi kunne vel like godt ha en om hvilken tekst-editor dere foretrekker? Håper på masse flaming.

Endret av RattleBattle
Videoannonse
Annonse
Bruker Notepad i Windows og VI i Unix/Linux.

Herregud. Skal vedde på at ingen hadde brukt Notepad om den ikke var integrert i WIndows. Den er utdatert og mangler en del funksjoner som alle moderne text-ediotorer bør ha, nemlig tabbed editing og fargekoding. :hmm:

Min mening er at Notepad var bra for 5 år siden, men har ikke fulgt helt med i utviklingen de siste årene.

Endret av RattleBattle

jeg bruker Notepad til enkel tekst og enkel notater. ellers store dokumenter som f. eks datamaskin oppsett skrives i Word. vet ikke helt hvorfor jeg bruker Notepad, men den har ikke så mye dill dall i seg. har alt jeg trenger Notepad. kunne KANSKJE i noen sammenhenger tenkt meg å endre fargen på teksten, men da bruker jeg Ultraedit. denne er rå bra. den har ALT jeg trenger og litt til. har ikke rukket å prøvd så mange tekst program i Linux men gedit er jo greit da.

jeg bruker Notepad til enkel tekst og enkel notater. ellers store dokumenter som f. eks datamaskin oppsett skrives i Word. vet ikke helt hvorfor jeg bruker Notepad, men den har ikke så mye dill dall i seg. har alt jeg trenger Notepad. kunne KANSKJE i noen sammenhenger tenkt meg å endre fargen på teksten.

Som jeg skulle sagt det selv :thumbup:

Bruker Notepad i Windows og VI i Unix/Linux.

Herregud. Skal vedde på at ingen hadde brukt Notepad om den ikke var integrert i WIndows. Den er utdatert og mangler en del funksjoner som alle moderne text-ediotorer bør ha, nemlig tabbed editing og fargekoding. :hmm:

Min mening er at Notepad var bra for 5 år siden, men har ikke fulgt helt med i utviklingen de siste årene.

Notepad=notisblokk eller noe i den duren.

Norpad er til for å skrive korte og greie beskjeder og skal være lett tilgjengelig. Hvis jeg skulle brukt Word for hver eneste småting, hadde det vært stress.

Til notater bruker jeg Notepad. Hvorfor: Fordi den starter raskt og er enkel og grei hvis man bare vil skrive noen få ord eller skrive notater.

Til koding av hjemmesider bruker jeg Notepad2. Hvorfor: Enkel og grei og ikke minst gratis. Den har syntax highlightning og har lite dill dall. Enkel og grei + at den organiserer kodene på en bra og oversiktlig måte.

Endret av _Adler_
Til notater bruker jeg Notepad. Hvorfor: Fordi den starter raskt og er enkel og grei hvis man bare vil skrive noen få ord eller skrive notater.

Til koding av hjemmesider bruker jeg Notepad2. Hvorfor: Enkel og grei og ikke minst gratis. Den har syntax highlightning og har lite dill dall. Enkel og grei + at den organiserer kodene på en bra og oversiktlig måte.

Hvordan er Notepad2? Helt annerledes?

nedit i Linux. Starter kjappere enn gedit og har syntax highlightning.

emacs i UNIX. Har også syntax highlightning. Kan kjøre kompilering direkte.

notepad i wondos. Brukte en stund ConText som har syntax highlightning og mulighet for å lage snarvei til kompilering og kjøring.

Bør vel snart lære meg å bruke vi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...