Gå til innhold

Panorama 360 grader / teknikk


Anbefalte innlegg

Hvis man har kameraet på ett stativ når man skal ta f.eks 360 graders panorama-bilder uten motor, så vil jo roteringspunktet bli selve kameraet... når kameraet roteres så vil perspektivet forandres, og gjør det vanskeligere å sette sammen bildeserien senere fordi det er forskjeller mellom bildene.

Finnes det en eller anne løs brakett eller adapter man kan kjøpe slik at man kan få flyttet kameraet litt bakover, slik at selve fronten på objektivet blir roteringspunktet?

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Programvare for sammensetning av bilder tar slike hensyn som du etterlyser.

Omdreiningspunktet bør heller være film- eller brikkeplanet, men dette er ikke så veldig nøye.

Se et annet innlegg her på forumet om Panorama.

Hvis du leser innlegget mitt, og/eller hvis du noensinne har prøvd å ta panoramabilder med ett kamera som er større enn ett lomme-/kompaktkamera, så forstår du hvorfor jeg spør etter en slik brakett. Roteringspunktet skal være objektivet, IKKE film/CCD-brikken. Og ja dette er nøye hvis man vil ha panoramabilder uten tydelige og klare skiller mellom hvert segment i bildet.

Og nei, programvare kan ikke rette opp forskjeller mellom bildene grunnet perspektivforskjeller. Vi prater da ikke om magi her ;)

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Fant forresten en god del bra info på de sidene du listet opp Pingla.... Bra lesestoff for deg, skarsk ;)

 

A panoramic head is an additional attachment you put on the top of the camera. It allows you to position the camera so that it rotates around one of the nodal points of the lens. This in turn eliminates parallax. If you look closely at the object movie of the Kaidan Kiwi 900/950 panoramic head, left, you will notice that the centre of the lens is above the point of rotation and that the camera is rotating about a point in the lens, not the camera body.

 

Men jeg ønsker ikke bruke flere tusen kroner på en slik greie, jeg leter rett og slett etter en form for brakett eller skinne som gjør at man kan flytte kameraet ett stykke bakover.

Var innom Lømork tidligere idag, og de viste meg en greie man kunne sette på tripoden, med en skinne som gjorde at kameraet kunne skyves bakover. Men desverre var det fryktlig lang leveringstid på disse... ca 2 måneder.

Noen som vet om steder på nettet man kan finne disse?

Endret av SUiCiDE_COMMANdO
Lenke til kommentar

Tips til panorama brakett:

 

Nodal Ninja

 

http://www.nodalninja.com/

 

Dette er en lavkostversjon som skal fungere særdeles bra.

 

Dette er en test av en tidlig versjon av braketten:

 

http://www.tawbaware.com/nodalninja_review.htm

 

Jeg har handlet en del av Nick Fan, som utviklet og selger denne braketten. Jeg har bare gode erfaringer med han, så om en er på jakt etter en slik brakett, så tror jeg nok dette er et godt kjøp.

 

mvh

Trond

Lenke til kommentar
Programvare for sammensetning av bilder tar slike hensyn som du etterlyser.

Omdreiningspunktet bør heller være film- eller brikkeplanet, men dette er ikke så veldig nøye.

Se et annet innlegg her på forumet om Panorama.

Hvis du leser innlegget mitt, og/eller hvis du noensinne har prøvd å ta panoramabilder med ett kamera som er større enn ett lomme-/kompaktkamera, så forstår du hvorfor jeg spør etter en slik brakett. Roteringspunktet skal være objektivet, IKKE film/CCD-brikken. Og ja dette er nøye hvis man vil ha panoramabilder uten tydelige og klare skiller mellom hvert segment i bildet.

Og nei, programvare kan ikke rette opp forskjeller mellom bildene grunnet perspektivforskjeller. Vi prater da ikke om magi her ;)

Jeg har tatt panoramabilder, og det er ikke noe problem med motiv som er på litt avstand (natur). Skillene kommer som regel av lysforskjellene i forskjellige retninger, og derfor variasjoner i eksponering.

 

Hva skal du ta bilde av?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...