Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kortsluttet hele driten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Det kan være alle tre.

 

Det letteste er og bruke nesen, hvor lukter det mest svidde komponenter.

Får du startet maskinen din?

 

Først er det jo en "connection" mellom CDRom og PSU.

Hvis PSU har ryket så er det nok en fare at HK også har gått.

 

Det letteste er og kryssbytte PSU i dette tilfellet og se om det virker da.

Lenke til kommentar

det er utrolig hva pc`en kan tåle.

kortsluttet i mine yngre dager pc`en min da jeg skulle installere en ny cdrom.

Kunne ingenting så jeg satte inn to strømkontakter på en eller annen finurlig måte inn i cd romen å startet opp...

det tok fyr i alle ledningene i hele pc`en å plastikken rundt smeltet.

det jeg gjorde var å teipe rundt alle ledningene for så å prøve å starte på nytt med bare en strømkontakt i cd romen vel å merke.

alt funket helt fint å cd romen gikk som den skal.

 

så du skal ikke ta sorgene på forskudd...

Lenke til kommentar
det er utrolig hva pc`en kan tåle.

kortsluttet i mine yngre dager pc`en min da jeg skulle installere en ny cdrom.

Kunne ingenting så jeg satte inn to strømkontakter på en eller annen finurlig måte inn i cd romen å startet opp...

det tok fyr i alle ledningene i hele pc`en å plastikken rundt smeltet.

det jeg gjorde var å teipe rundt alle ledningene for så å prøve å starte på nytt med bare en strømkontakt i cd romen vel å merke.

alt funket helt fint å cd romen gikk som den skal.

 

så du skal ikke ta sorgene på forskudd...

:!: Det må jeg si var godt gjort :p

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en ny 80X80mm vifte og fant ut at jeg ikke hadde fler ledige strøm plasser på HK, så jeg tenkte som så: kan jo bare kutte og fikse litt med ledningene, og dette gjorde jeg!

 

Dette funket faktisk et fett i noen uker, men jeg merket at viften ikke ytte 100%, så jeg rotet gjennom skuffen min og fant en molex-3pin liggende der!

 

Jeg koblet til viften og ante fred og ingen fare. Alt gikk fint og jeg logget på og skrudde på litt musikk mens jeg tok på lokket til kabinettet da det plutselig sa pang.

 

Jeg hadde glemt å ta en teipbit på en løs ledning fra mine forrige koblinger og jeg tenkte som deg: kan alt være tapt?

 

Jeg teipet ledningen men jeg tørket den rennende svetten og prøvde å holde meg fra å skrike høyt og lenge over det nye HK og prosessoren min.

 

Jeg trykket nervøst på på knappen og snudde meg vekk fra pcen i redsel, men til min store glede funket alt et fett!

 

Har også klart å kortlutte PSU mens jeg koblet til en strømkontakt til HD (hvordan jeg klarte det aner jeg ikke, men det sa pang) og den levde enda.

 

Buffaloboy

Endret av Buffaloboy
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende opplevelse her forleden dag. Etter at maskinen min hadde funket fint i rundt 3-4 måneder så sa det POFF, det er beste måten å beskrive lyden på. Og så begynte det å lukte svidd i hele kabinettet. Først var jeg redd for Minne og PSU, prøvde minnet i en annen maskin og det virket. (Det gjorde det ikke i POFF maskinen). PSU ga fortsatt strøm når jeg startet opp maskinen en dag senere og alle vifter gikk rundt. Jeg kom til slutt frem til at HKet var dødt. Bestilte et nytt HK som mamma betalte for... 1200,-! Da kortet endelig kom og alt ble montert så lyste nå ihvertfall minnet opp når jeg startet (Har LED på det :p), men så slukket plutselig minneLEDsene igjen helt uten grunn.. Viftene fortsatte gå.

 

"Hva pokker?" tenkte jeg. Etter lang tid i tenkeboksen kom jeg frem til at det måtte være CPU, men denne gangen ville jeg ikke betale, så jeg sendte begge deler til retur til Netshop... Så nå har jeg sittet i rundt 2 uker på en gammel server-aktig PC jeg har hatt i et skap med Pentium II 350MhZ eller noe sånt og 256MB eldgammelt minne på W2K og venter spent på ny CPU og HK. Hva vil skje videre? To be continued...

 

Hvis noen tror det er noe annet enn CPU som er problemet så værsåsnill si ifra :)

 

Jon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...