above Skrevet 3. juli 2005 Skrevet 3. juli 2005 Hei. Ja, nå vil jeg ha en klarhet i mine spørsmål Jeg har prøvd Fedora i et par uker og jeg må si at jeg likte det godt for å være nybegynner. Er en god stund siden jeg har vært bori linux nå, derfor har jeg glemt litt av mine kunnskaper og vil ha de tilbake igjen Det jeg lurer på er altså hva det grafiske man installerer til de ulike "distrubusjonene" (om det var det det kalles ) kalles? La oss si, om jeg velger FreeBSD som ikke har grafisk installsjon som Fedora har, hvor kan jeg finne disse "grafiske" miljøene som jeg kan installere til FreeBSD etterpå? Finnes det en oversikt over dette på de ulike hjemmesidene til de ulike "distrubusjonen"? Det andre jeg lurer på er om Linux=Unix? Isåfall, hva er forskjellen om det er noe forskjell? Er klar over dette er dumme spm, men jeg må da en gang få det inn i hodet, og det håper jeg at jeg får om dere svarer meg på dette Takker for all god hjelp
slime mold Skrevet 3. juli 2005 Skrevet 3. juli 2005 De fleste installasjonene installerer grafiske brukergrensesnitt uavhengig om installasjonsrutinen er "grafisk" eller ikke. Hvis ikke er det bare å installere KDE eller GNOME (og da bør du automatisk få med en X11-implementasjon som xorg eller xfree86). Bruk i så fall distribusjonens pakkebehandlingsverktøy til å installere dette. Linux er ikke UNIX, men er et operativsystem som etterligner UNIX ganske nært på mange områder (filsystem, systembiblioteker, programvare osv). BSD-utgavene (f.eks. FreeBSD) er etterkommere av den opprinnelige UNIX, og det er også SUN sitt Solaris. Men Linux ble skrevet fra bunnen av, og selv om likheten til UNIX ikke er tilfeldig, kan den ikke kalles UNIX.
above Skrevet 3. juli 2005 Forfatter Skrevet 3. juli 2005 Ok, så man kan kalle FreeBSD som en distrubusjon til Unix? Takker for svar!
Mr.Elendig Skrevet 3. juli 2005 Skrevet 3. juli 2005 (endret) Linux er kjernen i operativsystemet GNU/Linux. Linux er noko heilt for seg sjølv, men baserer seg på mangen av dei samme grunnprinsippa som UNIX (bl.anna at alt er ein fil) FreeBSD er ein BSD "smak", og ikkje ein GNU/Linux distro. BSD er ein UNIX variant orginalt skrevet av Berkeley Software Design. inc. GNU = GNU is Not Unix Edit: og ein liten huskeregel: Linux is Not UniX Endret 3. juli 2005 av Mr.Elendig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå