Gå til innhold

Har jeg et R9600 eller R9600XT?


Anbefalte innlegg

Kjøpte i dag et midlertidig kort mens jeg venter på et X800XL, og valget falt på et R9600XT (128 bit, 256 MB) som jeg fikk for en billig penge. Problemet er at da jeg testet kortet i Aida32, fikk jeg beskjed om at GPU var en RV350, dvs R9600 np og ikke RV360 som det skulle ha vært, og frekvensene er 2x189 Mhz på minnet og 324 MHz på GPU, noe som tilsier et R9600 med litt underklokket minne. Kortet klorrer imidlertid svært godt, og kjører nå problemløst på 500 MHz på GPU (dvs 55% OC!) og 2x250 MHz på minnet, og hvis jeg da sjekker i Everest Home v2.01, får jeg beskjed om at GPU er en RV360.

 

Har jeg fått det jeg skulle? Jeg tror ikke det, da R9600XT skal kjøre på 2x300 MHz minnehastighet og 400MHz på GPU.

 

Jeg kan returnere kortet på lørdag, hvis jeg vil, men bør jeg? Hva synes dere?

 

PS! På 500/2x250 ligger kortet rett oppunder 4000 i 3DMark03, noe som vel må sies å være bra for et straight R9600.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, det er et kort jeg kjøpte nytt på en messe her borte, og det ser ut til å være Built By ATI. I Windows står det Radeon 9600-series, og default-frekvensene tyder jo på at det er et standard R9600. Everest rapporterer RV360, dvs R9600XT uanskvett frekvens.

 

EDIT:

I hht skjermkorttabellen passer dette rimelig godt til specs på er R9600, og estimert 3DMark03 poengsum passer også noenlunde bra. Jeg får imidlertid klokket kortet temmelig langt, og GPU når XT-hastighet med god margin. RAM når imidlertid kun til 2x250, der XT ville vært 2x300 MHz. Jeg har sett på minnebrikkene, og det er Samsung-minne med 200 MHz DDR som default hastighet, altså IKKE den RAMen som vanligvis assosieres med et R9600XT.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har selv et R9600 atlantis 256ddr skjermkort, det har RV350 core. Mine default clock speeds er 324/189mhz . Det er samme GPU som står i 9600PRO osv, XT har RV360 core. Radeon lager bare en lik core for hele serien for å slippe unødvendige produksjonskostnader, derfor er det mulig du kan sitte på en RV360 core hvis du har et 9600 kort. Det er jo bare driverne og biosen som hindrer kortet og yte like bra som det denne GPU'en egentlig er beregnet for. Iallefall, har du RV360 core, så duger det til XT speeds. Hvis det er noe kluss med det, bare klokk det opp, det er ingen problem involvert.

 

mvh AvalonZe

Endret av AvalonZe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...