Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forsterke trådløst D-Link signal


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har en D-Link og et DWL-G520+ D-Link trådløst kort. Routeren står i 2. etasje, maskinen med det trådløse kortet står i første etasje og det står enda en maskin med et annet D-Link kort i kjelleren... Problemet mitt er som følger, signalet til maskinen i kjelleren er for svakt og faller ut hele tiden. Er det mulig å få maskinen i første etasje til å repeate/styrke signalet den får videre, eller må jeg kjøpe en egen boks for dette? Og hva slags boks må isåfall dette være?

 

PS: Routeren er en D-Link DI-624+

 

På forhånd takk :)

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe en ny router, en Linksys WRT54G (koster ca 600kr), for så å installere svasoft firmware på den. Da kan du booste signalet ganske heftig! Du kan kjøre med en utgangseffekt fra routeren på 250mW istedet for 28mW som er vanlig (eller noe i den duren, husker ikke tallene nøyaktig)

Lenke til kommentar

Er det ikke mulig å bruke D-Link kortet til å booste signalet, må jeg ha en ny boks?

 

Er det mulig med andre routere? Og er det ikke billigere å skaffe seg en boks som bare forsterker signalet enn en helt ny router?

 

PS: Tror det heter Sveasoft.... og Sveasoft Firmware koster penger...

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Du kan nok neppe booste signalet med d-link kortet ditt... Det du må ha er noe som kan fungere som en repeater, gjerne da en wlan router, men dette blir gjerne like dyrt som å kjøpe en ny router. Personlig har jeg en WRT54G med en utgave av sveasofts talisman fw. Denne kjører jeg på 150mW og pcene som er to etasjer unna har utmerket på forhold.

 

Sveasoft firmwarern kan du laste ned gratis fra flere steder på nettet, deriblandt flere fildelingsnettverk. Det er ikke ulovlig å gjøre dette, da det er en GNU (eller hva det nå enn heter) lisens og det du betaler for hos sveasoft er support og tilgang til de nyeste utgivelsene raskest.

Lenke til kommentar
Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe en ny router, en Linksys WRT54G (koster ca 600kr), for så å installere svasoft firmware på den. Da kan du booste signalet ganske heftig! Du kan kjøre med en utgangseffekt fra routeren på 250mW istedet for 28mW som er vanlig (eller noe i den duren, husker ikke tallene nøyaktig)

Anbefaler IKKE å gå over 100mW på denne routeren uten å modde kjølinga først + at det er tvilsomt at man får noe økt rekkevidde / fart over dette nivået...

THD øker drastisk ved høyere effekt... (trinnet er beregnet for typisk ~50mW)

Lenke til kommentar
Det enkleste du kan gjøre er å kjøpe en ny router, en Linksys WRT54G (koster ca 600kr), for så å installere svasoft firmware på den. Da kan du booste signalet ganske heftig! Du kan kjøre med en utgangseffekt fra routeren på 250mW istedet for 28mW som er vanlig (eller noe i den duren, husker ikke tallene nøyaktig)

Anbefaler IKKE å gå over 100mW på denne routeren uten å modde kjølinga først + at det er tvilsomt at man får noe økt rekkevidde / fart over dette nivået...

THD øker drastisk ved høyere effekt... (trinnet er beregnet for typisk ~50mW)

Lærer så lenge man lever :) Hva er THD?

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt noen spørsmål....:p

 

1. Linksys med modifiset firmware, den forsterker signalet fra min nåværende dlink router, ikke sant? Den må ikke kobles til noe annet en strøm (Unntatt når den skal konfigureres) og så kan den settes i en liten usynlig krok i huset og bare stå der og forsterke signalet?

 

2. Finnes det INGEN andre og billigere muligheter? Jeg gir meg ikke :p

 

3. Finnes det modifisert firmware for D-Link routere eller kort eller for D-Link DWL-G810 (Ethernet-Wireless bridge)?

 

Takk for at dere er så tålmodige :p

Jon

Lenke til kommentar

Du bytter rett og slett ut d-link routeren din ut med linksysen... Det skal holde i massevis, neppe nødvendig å ha den som repeater. Det er sikkert noen billigere løsninger, men personlig synes jeg ikke 5-600 er så veldig ille...

 

Har ihvertfall ikke hørt om firmware til d-link utstyret, goolge it!

Lenke til kommentar

Jeg tror at et USB kort til D-link ( DWL 122 feks.) kunne være verdt et forsøk.

USB kortet har den fordel at den kan plasserest der mottaksforholdene er best.

Begernsingen er lengden på ledningen. Har du en butikk i nærheten så be om å få låne for utprøving.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har lest ordentlig, maskinen i kjelleren er ike en laptop, det er en stasjonær maskin med et nettverkskort. Signalet når ikke ned så jeg må finne en måte å få det til å nå lengre på. Ved hjelp av enten en ny router, eller en repeater.

 

Så, hva skal jeg ha for å nå 12-15 meter?

 

Ny Linksys router med modda firmware

 

eller

 

Et aksesspunkt som repeater av signalet

 

 

Hva blir billigst, og best?

Og viktigst av alt, hva virker :p

Endret av Jonhoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...