Gå til innhold

Spørsmål ang dobbelkjerne cpu'er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begge kjernene kjører på 2.4 Ghz. For å forklare det enkelt så vil en dobbeltkjerne CPU yte bedre når du kjører mange programmer samtidig, og yte bedre i spessielle programmer som er skrevet for det, som f.eks 3D Studio MAX. Det vil ta en stund før spill drar nytte av dette. Men neste år kommer det garantert spill som drar nytte av dobbeltkjerne.

Lenke til kommentar
Så en Intel dobbelkjærne CPU på 3GHZ er det samme som 2x3GHZ?

Du vil ikke få en prosessor som yter som 6 Ghz hvis det er det du tror...

Neida var ikke det jeg trodde men at det er to uavhenige kjærner som det kommer til å bli i PS3 og X-Box 360. Altså at man kan spille spill og ha andre programmer oppe sammtidig uten at det går utover ytelsen? :hmm:

Lenke til kommentar
Du vil ikke få en prosessor som yter som 6 Ghz hvis det er det du tror...

 

Men kan det sammelignes med SLI? Altså at når det kommer spill som kan utnytte dobbelkjerner så vil vi få en dramatisk økning i cpukraft til spillet? (ikke 100% økning da)

Lenke til kommentar
Du vil ikke få en prosessor som yter som 6 Ghz hvis det er det du tror...

 

Men kan det sammelignes med SLI? Altså at når det kommer spill som kan utnytte dobbelkjerner så vil vi få en dramatisk økning i cpukraft til spillet? (ikke 100% økning da)

Når spill begyner å bli coda for dobbelkjerner vil jeg tro at det blir noe lignende, ja. Men i dagens spill vil ikke disse cpuene yte noe bedre, kanskje litt hvis alt annet dritt blir kjørt på en kjerne og spillet på en annen(dette er jeg ikke sikker på)

Lenke til kommentar
Men kan det sammelignes med SLI? Altså at når det kommer spill som kan utnytte dobbelkjerner så vil vi få en dramatisk økning i cpukraft til spillet? (ikke 100% økning da)

Ja det kan du. Ikke helt det samme selvfølgelig. Husker jeg riktig så kan du tjene opp til ca 80% mer ytelse i programmer kodet for dette. Varierer fra program til program.

Lenke til kommentar
Neida var ikke det jeg trodde men at det er to uavhenige kjærner som det kommer til å bli i PS3 og X-Box 360. Altså at man kan spille spill og ha andre programmer oppe sammtidig uten at det går utover ytelsen? :hmm:

At man kan kjøre flere programmer/tråder samtidig er naturlig nok fordelen med dual core - men på en måte er ikke kjernene uavhengige av hverandre - de bare jobber i tospann.

 

AMDs løsning med integrert nordside er endel mer sofistikert ennn Intels løsning, fordi kjernene vil kommunisere mye mer effektivt på AMD X2. Intels prosessorer må kommunisere gjennom FSBen, selv om de også er to kjerner på samme brikke.

 

En annen ting som ikke er "dobbelt så bra" med dual core, er minnebåndbredden per kjerne. Dette fordi kjernene har en felles kontroller, ikke en kontroller hver.

 

I en verden hvor all software er tilpasset dual core, ville jeg nok ha foretrukket 2x3GHz fremfor 1x6GHz, men det blir jo bare spekulasjoner.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...