Gå til innhold

Fargene i filmer


Anbefalte innlegg

Har sett litt på Uno nå og fulgt med på hvilke farger som blir brukt. Det er helt tydelig blått, grønt og orange og i noen scener er ingen farger, helt naturlig. Hvis jeg har forstått det riktig så er blått=mørkt og bruker både inne og ute. Orange=dag og det blir også brukt inne og ute. Grønt har jeg ikke finni ut når blir brukt, men jeg har sett det både ute og inne hvor det er forholdsvis mørkt.

 

Er det noe fasittsvar på dette eller er jeg helt på jordet? Blir det brukt de samme fargene i de samme type scenene i andre filmer også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen fasitsvar på hvilke farger som skal brukes.. Det eneste er blått, som ofte blir brukt i nattscener.. Blått er også en kald farge som ofte forbindes med skumle eller spennende ting...

Gult eller oransje, er varme farger, men jeg tror ikke det finnes noe bestemt mønster i hvordan de brukes...

Grønn er en unaturlig farge, og fungerer da som en effekt (sjekk ut introen på monstertorsdag).. Som regel blir ikke grønn brukt i overdreven stor grad (slik som blå og oransje), derfor legger vi som regel ikke merke til den fargen... Jeg har lagt merke til i at enkelte filmer blir grønn brukt på steder der det er lysstoff-rør, noen som har peiling på det??

 

Grobian

Lenke til kommentar

Lysstoffrør har en tendens til å bli grønt på både film (med filmtype til innendørsbruk) og video, også ser det ofte meget stilig ut hvis man "tvinger" frem denne grønnfargen litt ekstra... lyset ser meget kunstig ut, og er en fin effekt.

se f.eks her: http://ivanrios.net/archives/2004/11/img_9256.html

 

Finnes mange filmer som bruker grønt.... ett meget godt eksempel er jo trossalt The Matrix :p

Lenke til kommentar
Er kjempefan av Matrix. De bruker grønn fargen der for at det skal være mulig å skille den virkelige verden fra The Matrix og siden matrix koden er grønn så brukte de grønn farge i filmen.

Correct. Matrix eg grøn, medan «real world» er blå. :)

 

Fargekorregering er kjempekos! Sjølv såg eg på fargane i Uno som forskjellige

sinnsstemningar og «perioder» i filmen. Farger formidler kjensler... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...