Gå til innhold

Servere til spill kan KUN joines fra LAN?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med mange stand-alone servere at der jeg skal taste inn IP, tar den KUN lokal IP'n min.

Om jeg taster inn IP'n min mot internett, får jeg bare error.

 

Dette er tilogmed slike program som jeg VET skal kunne dele mot internett.

Det jeg akkurat nå har problemer med, er medfølgene stand-alone server til Battlefield 2.

Der finner serveren automatisk lokal IP'n min som er 192.168.1.xxx

Når jeg taster inn min IP mot internett, starter ikke serveren. IP'n er 85.166.231.xxx

Altså serveren starter kun med lokal IP'n min inne.

Jeg har også prøvd å joine med internett IP'n min likevel, men det virker ikke.

Har foresten valgt i serveren at den skal dele på internett.

 

Så da er det store spørsmålet som jeg vil frem til: HVORDAN sette opp server på internett?

 

Om det er noe annet jeg har glemt å fortelle, så er det bare å spørre..

 

 

----------------------------------------------

Denne tråden var jeg usikker på hvor jeg skulle putte da den handler om Spill, BF2,Programvare og Nettverk.

Ber moderator flytte om det er en bedre passende plass for den.

Har også søkt, men finner ikke noen tråder som handler om det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et bilde kan vel ikke skade.

 

bf2servermanager3hv.jpg

 

Som dere ser så har jeg haket av\ merket for Internet, og den velger Lokal IP'n automatisk.

Om jeg taster inn IP'n mot internett, starter som sakt ikke serveren opp. :ermm:

 

Edit: Jeg SKAL velge lokal IP'n

Endret av Steina
Lenke til kommentar

Okey, etter en lang natt med forklaring og kjefting over MSN, skjønte endelig Steina hva som var galt.

 

Han blander IPen til Routeren, og den ipen han faktisk har på maskinen.

Hvis han setter opp med en "ukjent ip", som maskinen ikke kjenner igjen som sin egen, vil jo såklart ikke serveren skjønne noe.

Lenke til kommentar
Okey, etter en lang natt med forklaring og kjefting over MSN, skjønte endelig Steina hva som var galt.

 

Han blander IPen til Routeren, og den ipen han faktisk har på maskinen.

Hvis han setter opp med en "ukjent ip", som maskinen ikke kjenner igjen som sin egen, vil jo såklart ikke serveren skjønne noe.

kjefting?

Det var det vel ikke noe av?

Og det at jeg blandet noen ip'er er vel litt feil, men det er noe rett..

Jeg forstår dette bedre nå, og skal teste dette senere i... dag :roll:

 

Takk

Lenke til kommentar

Testet å sette opp server i dag, men det virket ikke.

Tastet inn ip'n jeg får av ruteren i server settings (192.168.1.xxx)

Har også åpnet alle porter i ruteren.: (se bilde)

ruterporter8cu.th.jpg

 

Ga en kamerat den IP'n min mot nett som jeg hentet fra www.whatismyip.com

Men han sa at han ikke fant serveren..

 

Er det noen som vet hvorfor?

Lenke til kommentar

Ok, du vil starte en lokal server som du vil at andre skal kunne joine fra internet?

 

Ok, serveren vil bare kjøre lokalt på maskinen, samme F. om det er en "internet server" eller ikke, serveren ser ikke lengre enn nettverkskortet som står i PC'en din. Punktum!

 

Så lokal IP'en til serveren din vil alltid være det samme som IP'en til maskinen din. (192.168.x.x addressen)

 

Ettersom det er en 192.168.x.x addresse, som er uaddresserbar på internet (samme med 10.x.x.x addresser), så vil ingen på internet kunne se denne addressen, EVER. så enkelt er det. (de ser bare 85.166.231.xxx addressen) Routeren sørger for å koble de to sammen.

 

Altså. Du setter opp en server på din lokale maskin. Denne får automatisk tildelt samme IP addressen som du har på maskinen din. Dette er helt normalt og slik det skal være.

 

Det du må gjøre er å ikke bare å åpne de relevante portene i routeren din, men også spesifikt fortelle routeren at den skal sende all trafikk som kommer inn på disse portene til 192.168.x.x addressen din.

 

Dette fordi routere ikke automatisk vet hvilken av maskinene på lokalnettet ditt som skal ha pakkene fra kompisen din som prøver å koble til fra internett...dette må du fortelle den, og det holder ikke å bare åpne portene! (Merk at ved å gjøre dette låser du routeren slik at alle requests som kommer inn på disse portene vil gå til den IP 192.168.x.x addressen du spesifiserer (inntil du endrer noe selvsagt)) Hvis du ikke forteller routeren at du vil ha trafikk på port X til IP Y, så vil det virke som det ikke er noen server der i det heletatt (fordi pakkene ikke kommer frem). Det er også grunnen til at du ikke fikk kontakt med serveren når du prøvde å koble til 85.166.231.xxx addressen din (pakkene går "ut", prøver å komme inn igjen, finner ikke frem og droppes av router)

 

Hvordan du "port forwarder" er noe du må lese i håndboka til routeren din, eller evt. kontakte ISPen din om.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Takker for svar MrLee.

Det er nok det med portene jeg sliter med ja..

Foresten, er ikke å "port forwarde" det å åpne mange porter på en gang?

Som f.eks. å åpne port 0 til 100 med ett tastetrykk istedet for 100.. Trodde det jeg, men det du sier virker logisk.

Har lest meg vondt i hodet flere ganger om det der, men aldri riktig fått det til, men får prøve igjen ;)

 

@ m0rphX: Den er markert, for boksen er enten "hvit" eller "grå".

Når den er hvit er den ikke haket av, og når den er grå er den haket av.

Lenke til kommentar

nei, å port forwarde er ikke det samme som å bare åpne en port.

 

du må spesifisere at all trafikk som kommer inn på 85 addressa di, på port X, skal gå til den spesifikke 192.162.x.x addressa serveren din kjører på..

 

f.eks. jeg må skrive "add nat entry 10.0.0.2 80 0.0.0.0 80" for å få routeren min til å forstå at all trafikk som kommer til den som skal til port 80 skal til 10.0.0.2. med "0.0.0.0" menes i dette tilfellet alle ipaddresser (i.e. samme hvilken kilde forespørselen er fra, så skal den til 10.0.0.2...)

Lenke til kommentar

Telenor ja..

 

Edit: Men jeg MÅ ikke ha egen ruter..

Det er innebygt ruter i modemet også (sa Telenor) men den deaktiveres når en annen ruter kobles på.. Også KAN jeg koble bare min maskin på internett om jeg kobler meg rett på modemet

Endret av Steina
Lenke til kommentar

okei, var bare redd for at du måtte portforwarde gjennom to routere :p

 

(da måtte du f.eks. satt telenor sin router til å forwarde all traffikk på port X fra 85 addressa til den's interne adresse (kanskje 10.x.x.x IP) og så etterpå satt 3Com routeren til å forwarde all trafikk fra 10.x.x.x IP (eller hva det nå enn skulle være) til 192x168.x.x addressa di... (ja virker unødig komplisert, gjør det ikke? ;))

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

det har ikke så mye med firewall og hacking å gjøre (jo litt), men med subnetting å gjøre. Når man innførte dagens IP system, så trodde man at det ville være nok IPer. Dessverre ble mange millioner IP addresser regelrett sløst vekk i tull. Heldigvis har man derfor routere som kan fikse dette. 10.x.x.x addresser er lokalnett adresser, samme er 192.168.x.x. Det vil si at disse ikke er reelle addresser du kan finne på internet, fordi de er reservert til privat bruk (alle som vil lage ett internt nett (som i praksis din pc hjemme er, kan bruke disse addressene, og ettersom ingen andre enn de som er på det samme nettet som deg noensinne vil se disse addressene, så er det greit at alle bruker de samme (min PC er f.eks. 10.0.0.2, noe jeg omtrent kan garantere at 99% av alle NGT kunder's PC'er også er ;))

 

Det routeren gjør er å oversette IP addressen fra outside addressen din (og f.eks. microsoft sin) til den interne, slik at pakkene finner frem.

Dermed kan du ha en hel bedrift på flere tusen mann bak 1 IP addresse..smart, hva?

 

Derfor alt stresst med subnetting og portforwarding og slikt :)

 

 

ja, grusomt off topic :tease:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
...og ettersom ingen andre enn de som er på det samme nettet som deg noensinne vil se disse addressene...

Off-Topic:

Jo, med et VPN (Virtual Privat Network) kan noen se den.. :p *pirke pirke*

..eller blir det egentlig det samme som du sier likevel? :hmm:

 

:shrug:

 

 

On-Topic: Takk for hjelpen.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...