Gå til innhold

Avspilling av DV-taper på andre kameraer med mindre pixler


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har vært så heldig å få låne et megapixel ccd videokamera med en kompis, og har spilt inn en del minidv-filmer med dette.

Og det jeg lurer på da er følgende: kan jeg spille av de tapene jeg har med et annet kamera som ikke har så mange pixler (f.eks bare 300 000)? Jeg tenker på å vise bildene på tv, spille over til pc osv.

 

Takk!

 

- øystein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sier du det?

Det var interessant nytt for meg.

Så det er bare tull å kjøpe videokameraer med så mye pixler ccd når man ikke skal bruke det til stillbilder?

Hva skal man se etter når man skal kjøpe seg et digitalt videokamera da?

 

Takk for svaret, forresten :smile:

 

- øystein

Lenke til kommentar

> Så det er bare tull å kjøpe videokameraer med så mye pixler ccd når man ikke skal bruke det til stillbilder?

 

Jepp. Det er ikke noe poeng å ha flere piksler enn DV-formatet takler, så lenge pikslene er optimalt plassert for dette.

 

> Hva skal man se etter når man skal kjøpe seg et digitalt videokamera da?

 

Størrelsen på kameraet, at den har de funksjonene man ønsker, god fargegjengivelse mv.

 

MLW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-07-28 16:40, skrev mlwirak:

Det er ikke noe poeng å ha flere piksler enn DV-formatet takler,
så lenge pikslene er optimalt plassert for dette.


 

Det er selvfølgelig flere ting som spiller inn på den teoretiske oppløsningen til kameraet. F.eks. hadde Sonys VX1000 høyere oppløsning på CCD'en enn arvtageren VX2000 allikevel hadde VX 2000 bedre oppløsning takket være bedre optik.

 

Enn annen artig detalje er at de fleste kameraer kun bruker en del av ccd'en, altså ikke den teoretiske maksoppløsningen.

 

Podusentene opplyser som regel om oppløsningen i linjer på proffkameraer. Altså horisontale linjer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Produsentene opplyser som regel om oppløsningen i
linjer
på proffkameraer. Altså horisontale linjer.


 

Bare en spesifisering: f.eks. 400 linjers oppløsning betyr at kameraet klarer å gi 400 svart/hvite variasjoner på en tv-linje.

 

Kameraet klarer som oftest å levere langt bedre oppløsning enn båndformatet klarer å ta opp. :sad:

 

Forøvrig er dette en fin kilde for slike spørsmål: http://action-guide.com/faq/

 

mvh

Jon

 

 

[ Denne Melding var redigert av: videoJon på 2002-10-09 00:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...