Gå til innhold

Bulgaria - Noen som har vært der?


Anbefalte innlegg

Skal til Bulgaria om en ukes tid....

Men har aldri vært der, og tror ikke jeg kjenner noen som har vært der...

Noen som har vært der? Vil du evt. dele litt erfaring...

 

Og noen som kan valutan der? fant dette et sted: 1 lev (LV) = 100 stotinki

Men det hjelper meg ca. ingen verdens ting.....

 

Og en siste ting: Hvis du har vært der, husker du om det var mulig å leie moped el.l der nede?

 

(Hvis en moderator mener denne burde vært postet et annet sted, så for all del; flytt den)

 

På forhånd takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei på deg.

 

Var i Bulgaria (sunny beach)for ca 2 uker siden.Som du sier er det Leva som er valuten der. 1 Leva er ca 4 Nkr. Sjekket ikke prisene på leie av moped der, men elektrisk "bil" til å ratte rundt i gatene kostet 25 leva per time. Vannscooter kostet 40 leva for 10 minutter. ATV 125 ccm kostet 20 leva for 10 min.Ellers er det ett billig land å feriere i. Eksempler:

 

1/2 liter øl. 2 leva.

1 liter 40% sprit, 8 leva

"beste biffmiddag" på menyen kostet 12 leva.

 

Klær er veldig billig der nede, og ligger på ca 20-25 % av norske priser, men det er nok kopier alt sammen. Kjøpte med en del t-skjorter og gensere, og kvaliteten ser så langt bra ut. Det er fullt mulig å prute f.eks 5 leva på en genser som koster 30-35 leva. God tur.

Lenke til kommentar
Hei på deg.

 

Var i Bulgaria (sunny beach)for ca 2 uker siden.Som du sier er det Leva som er valuten der. 1 Leva er ca 4 Nkr. Sjekket ikke prisene på leie av moped der, men elektrisk "bil" til å ratte rundt i gatene kostet 25 leva per time. Vannscooter kostet 40 leva for 10 minutter. ATV 125 ccm kostet 20 leva for 10 min.Ellers er det ett billig land å feriere i. Eksempler:

 

1/2 liter øl. 2 leva.

1 liter 40% sprit, 8 leva

"beste biffmiddag" på menyen kostet 12 leva.

 

Klær er veldig billig der nede, og ligger på ca 20-25 % av norske priser, men det er nok kopier alt sammen. Kjøpte med en del t-skjorter og gensere, og kvaliteten ser så langt bra ut. Det er fullt mulig å prute f.eks 5 leva på en genser som koster 30-35 leva. God tur.

Hey, søskenbarnet mitt var på akkurat samme plassen for 1-2 uker siden også :D

 

Hun sa forsåvidt at det var fint der :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan jo paste innlegget mitt fra en annen Bulgariatråd: :)

 

Jeg har selv vært to ganger i Bulgaria og sitter med blandede følelser. Alt, og da mener jeg alt, avhenger av hvor dere skal. Bulgaria er veldig kontrastfylt, og da tenker jeg spesielt på forskjellen mellom turiststeder og resten av Bulgaria.

 

Begge gangene jeg var der var vi i et lite turiststed som het Albena. Stedet var temmelig polert i forhold til resten av det jeg så av landet, hovedsaklig på grunn av at vanlige bulgarere må ha tillatelse for å komme inn dit (litt sånn apartheid egentlig). Hele byen var selvfølgelig helt falsk og alt var konstruert for turister. Bartendere og servitører på utesteder snakker ofte skandinavisk og kjøttkaker og andre skandinaviske retter fant man ofte på menyen. Det hele toppet seg da vi besøkte en resturant litt utenfor stedet hvor de begynte å spille Åge Aleksandersen da de fant ut at vi var fra Norge (lol).

 

Vi måtte selvsagt bryte ut av disse kulissene og besøkte blant annet Varna som er noe sånt som den nest største byen i Bulgaria. Inntrykket herifra var selvfølgelig helt annerledes. Store deler av byen var så og si herjet hvis du skjønner hva jeg mener. Falleferdige hus overalt, dritt over alt og tiggere uten armer og bein, kort sagt et ukoselig sted.

 

Vi besøkte også landsbyga og selv om fattigdommen var tydelig her også hadde husene og landskapet en klar pittoresk sjarm.

 

Landet blir vel fortsatt regnet som et svært billig turistland selv om prisene har gått noe opp gjennom årene. Hvis dere beveger dere utenfor turiststedene får dere det meste til gibort-pris.

 

Hvis dere skal dit for å bade og feste og kose dere så tror jeg det er sannsynlig at dere blir fornøyd. Strendene er flotte, men pass opp for undervannsstrømmene som jeg fikk erfare selv et par ganger med det resultat at jeg måtte bli reddet av livvakter. Temperaturene pleier å være høye, men det avhenger jo selvsagt av når dere skal dra.

 

Dette er selvsagt mitt inntrykk fra stedet jeg var på og jeg garanterer selvsagt ikke at du og dinne venner kommer til å sitte igjen med det samme inntrykket når dere har kommet hjem igjen.

 

Jeg kan sikkert svare på flere spørsmål hvis det ønskes, men man finner jo mye info på nettet også.

Lenke til kommentar

Jeg ahr vært for første og siste gang! Helt forjævlig hotell, knirkete senger, dødsvarmt... Ellers så var det super mye uteliggere og tiggere overalt.. syns ikke noe særlig om bulgaria, og skal heller aldri reise dit.. jeg husker ikke hva stedet jeg var på het.. ett eller annet med golden.. var også innom varna og sunny beach..

Lenke til kommentar

Mye fin info å få her... Takk for det...

 

Jeg ahr vært for første og siste gang! Helt forjævlig hotell, knirkete senger, dødsvarmt... Ellers så var det super mye uteliggere og tiggere overalt.. syns ikke noe særlig om bulgaria, og skal heller aldri reise dit.. jeg husker ikke hva stedet jeg var på het.. ett eller annet med golden.. var også innom varna og sunny beach..

 

Uff da :(

Lenke til kommentar

heh. her ble det litt blandede intrykk ser jeg.

 

Det er som det blir beskrevet her. I turistsentrummene er alt "glatt og polert" men kommer du litt utenom sentrum, er det ikke mye rikdom å se. Uansett, siden jeg er "på innsiden" når jeg er på ferie er det fryd og gammen. Jeg vet at det er litt umoralskt å tenke sånn, men uansett hvor jeg er i verden og sløser bort penger, vil det selvfølgelig være andre i verden som sliter for tilværelsen uansett om det er i ei bakgate i Oslo, utenfor turistbyene i Bulgaria, eller i Afrika. Trist men sant.

Lenke til kommentar
Hei på deg.

 

Var i Bulgaria (sunny beach)for ca 2 uker siden.Som du sier er det Leva som er valuten der. 1 Leva er ca 4 Nkr. Sjekket ikke prisene på leie av moped der, men elektrisk "bil" til å ratte rundt i gatene kostet 25 leva per time. Vannscooter kostet 40 leva for 10 minutter. ATV 125 ccm kostet 20 leva for 10 min.Ellers er det ett billig land å feriere i. Eksempler:

 

1/2 liter øl. 2 leva.

1 liter 40% sprit, 8 leva

"beste biffmiddag" på menyen kostet 12 leva.

 

Klær er veldig billig der nede, og ligger på ca 20-25 % av norske priser, men det er nok kopier alt sammen. Kjøpte med en del t-skjorter og gensere, og kvaliteten ser så langt bra ut. Det er fullt mulig å prute f.eks 5 leva på en genser som koster 30-35 leva.  God tur.

Hey, søskenbarnet mitt var på akkurat samme plassen for 1-2 uker siden også :D

 

Hun sa forsåvidt at det var fint der :thumbup:

har også vært i bulgaria, er 10 år siden da men ;) vi bodde på en plass som het "selenite" elns... var også i sunny beach :yes: og så var vi innom en gammel by av et eller annet slag... men husker ikke hva den het...

Lenke til kommentar

Var på Sunny Beach i fjor, og vi besøkte også noen områder utenfor. Syns i grunnen det er et fint sted, utenom en ubehagelig opplevelse med en taxisjåfør.

 

Det er slik at skal man til Bulgaria, må man avtale priser på forhånd med drosjesjåføren. Vi avtalte en pris, og sa vi skulle til hotell Victoria. Da hever taxisjåføren prisen noe betraktelig. Vi blir ganske forvirret, men min mor klarer heldigvis å prute den ned igjen ved å sammenligne tidligere priser vi har hatt fra stedet vi nå befant oss til hotellet.

 

Vi kjører en stund og merker at vi befinner oss i et ukjent område. Så forstår vi hvorfor han ville ha så mange penger; hotellet vi blir slippet av ved er et snobbete hotell for rikfolk og kjendiser med bl.a. en stor, fancy lysekrone i inngangen. Vi forklarer at dette er feil hotell, og sjåføren blir småirritert. Faktisk blir han mer og mer sint jo lengre han kjører (i retning ”vårt” hotell Victoria).

 

Plutselig kjører han forbi hotellet vårt! Vi forteller at det var her vi egentlig skulle gått av, og at han må stoppe, men galningen ler en manisk latter og sier: "I'll never stop!" Vi blir livredde, og diskuterer alvorlig hvordan det var smartest å hoppe ut av en bil. Slik fortsetter han i vel 5 minutter, vi blir enda reddere, før han til slutt endelig stopper. Selv om vi egentlig ikke burde gjort det, betalte vi likevel prisen vi avtalte i begynnelsen. Det var ikke så altfor langt å gå til hotellet, men det gjorde ikke noe. Vi var bare takknemlig for at fyren stoppet.

 

Så jeg sier bare: pass på for taxisjåførene! Riktignok var vi en dame og to ungjenter/smårips, så vi var nok et lett ”bytte” hvis han hadde prøvd seg på noe, men likevel.. Vær forsiktig.

Lenke til kommentar

Bulgaria anbefales på det sterkeste. Jeg har selv vært der 2 ganger, første gang for 3 år siden og en gang for 2 år siden. Første gang reiste jeg gjennom mye av landet (Burgas, Varna, Rousse, Sofia++), og det andre året var jeg i sunny beach som forsåvidt er en ok plass. Anbefaler å reise gjennom landet slik vi gjorde.

Lenke til kommentar

1 Liter Flirt Vodka (38,9%) koster ca. 6,70 Leva..det er omtrent 25-30kroner. så spriten er vanvittig billig. aldersgrense finnes heller ikke, da alle kan kjøpe sprit i barene og butikkene. alle supermarkedene har minst dobbelt så mye sprit som mat.

 

men det skal nevnes at Sunny Beach er en stor falsk fasade på landet. det er som et fantasiland.

 

I starten er det morsomt med innkastere som kommer og tilbyr deg gratis drikke ut hele kvelden, men etter en uke med det maset..ja så blir man litt lei.

 

ellers er det mye du bør vite om veksling av valuta der nede. du finner vekslingskontor overalt inkl. på hotellet. kursen er som regel 0.22 (noe som mener at for hver krone man gir, så får man 0.22 Leva). men ikke la deg bli lurt, for det ble jeg. jeg ble lurt ved at vekslingskontoret hadde en plakat som sa: 0,248 , noe som er for godt til å være sant. men etter at jeg hadde gitt pengene så jeg at DE kjøpte kronen for kursen 0,21 og solgte for 0,248..noe som ikke var oppgitt på skiltet utenfor. disse folkene gjør hva som helst for å lure unna litt penger fra dumme turister. derfor anbefaler jeg at du alltid veksler på hotellet eller på et vekslingsfirma som heter "Crown", crown gir 0,23 og kan stoles på.

 

mafiavirksomheten er veldig åpenbar, og du kan regne med å knipse endel bilder av dyre biler. stort sett AMG merchedeser og Maybacher (en av de mest lukseriøse bilene som er å oppdrive). så deriblant 2stk. maybacher stående på rad ute om natten med flere menn i dress..mafia? neeeeeeida..

 

maten de spiser er litt uvant, så når du bestiller...la oss si en pepperstek..så bør du nevne at det skal være en "pepper _biff_ , well done". rått kjøtt der nede er ikke å anbefale. Kebaben er mer eller mindre uskyldig, men du kan være uheldig med at den kommer raskt ut igjen. notater:

 

ikke rått kjøtt

ikke kylling

-IKKE vann fra springen..men det visste du nok alt :)

 

selgerene selger det samme overalt, de kjøper felles inn fra et stort varehus som har tonnevis med juggel...du møter garantert på 53 sjapper som selger klokker og parfyme med "buy 3 get 1 free" skilt.

 

god tur!

 

Kong_tom, prøvde du nattelivet der? kan hende at jeg har støtt på deg siden det er få norsker der. :p

Endret av nord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...