Gå til innhold

Recover av image med Norton Ghost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en Fujitsu Siemens som nettopp er satt opp med ny windows og programvare. Tenkte å kjøpe Norton Ghost for å kunne lage et image av disken for lettere recovery dersom noe skulle skje med maskinen. Mine spørsmål er:

Går det an å legge imaget til en ekstern HD og oppgradere fra denne? Lager i så fall Ghost automatisk en oppstartsdiskett / cd som automatisk finner USB-harddisken?

Problemet er jo at jeg ikke kan legge det på en DVD og overføre fra denne ettersom jeg har lest at jeg også må ha en boot disk, og min laptop har kun en brønn for enten diskettstasjon eller cd-rom.

Blir veldig takknemlig for svar, og eventuelle tips på veien...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du setter DVD-romen som andreprioritet (etter HDD1) som boot, så skal det fungere greit å ha en image-fil på DVD-en. Bruker selv min iPod til image-filer, og har derfor satt E: som andreprioritet for boot i BIOS.

Skrevet

Okay, da vil det altså fungere å overføre fra DVD. Men min c: drive er på 9,29 GB. Det er årsaken til at jeg lurer på om det går an å legge imaget på en ekstern USB-disk.

Skrevet

Har ikke gjort det selv, men er ganske sikker på at du kan bruke ekstern USB disk.

Jeg bruker Ghost 2003, den lar deg lage en boot floppy som støtter USB.

Ghost kan også skrive direkte til DVD, og den sørger da for at du kan boote rett fra DVD plata.

@kd: Hvorfor skal man sette DVD-rom som andreprioritet i bootrekkefølge? Da vil man jo ikke kunne boote fra DVD så lenge HD er bootbar.

Det normale er å ha floppy og DC/DVD før HD.

Skrevet

Kjøper du norton ghost så har du diversje opsjoner når du lager ghostdisketter.

1. standard disk

2. tcp/ip nettverksdisk

3. mapped drive nettverksdisk

4. til usb enheter

Har sikkert glemt noen, men ja det virker. Men husker jeg ikke feil kreves det to disketter for det. Uansett så har vel fs en recoverycd som du har fått som har en skjult ghostpartisjon eller lignende på hardisken med ett recoveryimage. (hvis de ikke har begynt med dvder og fått plass på dvden)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...