Gå til innhold

Myter om vannkjøling


Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

Jeg har det siste året lest en del om vannkjøling på nettet. Utifra dette og egne erfaringer mener jeg det er mange som har feilaktige oppfatninger om hvordan vannkjøling fungerer i praksis. Under kommer jeg med noen påstander som jeg har lyst å debattere.

 

1. Strømingshastighet har lite å si for ytelsen. Et gram vann krever 4,2 joule å varme opp en grad. En prosessor som yter 84 watt (fx tbird på 1450 mhz og 1,85 volt) vil kunne varme opp 1 gram vann 20 grader på et sekund eller 20 gram vann 1 grad på 1 sekund. 20 gram vann pr sekund gir 1 grad forskjell på vannet som går inn og vannet som går ut, og tilsvarer 1,2 l i minuttet. En halv liter i minuttet holder helt fint.

 

2. Turbulens i vannblokka er minst like viktig for ytelsen som strømingshastighet og kontaktflate. Dette fordrer små trange blokker á la Koolance.

 

3. Aluminium er bedre egna til bruk i vannblokker enn kobber. Kobber og aluminium leder _i_praksis_ varme like godt. Aluminium veier mye mindre, er lettere å bearbeide, og med aluminium er korrosjon et ikke-problem.

 

4. Med mindre man holder på med overklokking for overklokkingens skyld, tror jeg det er vesentlig mer kostnadseffektivt å bruke penger på ei godt støydempa luftkjøle-løsning, enn vannkjøling med vifte og radiator. Slik sett framstår vannkjøling med vifter for meg som meningsløst.

 

 

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor tror du dagens vannblokkprodusenter lager blokkene i kobber(f.eks Danger Den)..Bare på **** for å plage deg kanskje?..Du sier at vannkjøling med vifter og radiator er meningsløst..hørt om å stille ned hastigheten på viftene? mindre hastighet (sette ned volt) = mindre støy..

Jeg tror du er kommet feil plass om du skal prate negativt om vannkjøling..:smile:

Lenke til kommentar

Alluminium og kopper leder absolutt ikke varme like godt. kopper er overlegent bedre varme ledende en alu. Og vann leder jo varme mye bedre en luft. Ergo vannkjøling er bedre en luft kjøling. kommer jo seff an på om man oc eller ikke. Vis ikke er jeg enig med deg at vann kjøling ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar

på papiret (eller skjermen) ser det meget fornuftig ut. men det stemmer overhodet ikke i praksis. for de som har mer en 1ghz cpu kan det lønne seg med vannkjøling. jeg har en xp1900+ uklokka hadde den 50grader på 10%load med luftkjøling (cpu-vifte som støttet 2ghz og 8 tower-vifter) byttet til vannkjøling har nå 2x120mm på radiator og noen 80mm plasert rundt i toweret som går på 7volt. det er en VELDIG støy forskjell. og jeg har nå aldri over 35grader.

 

husk at hvis du øker støy med 1 eller 2 decibel (eks fra 30 til 32 decibel) så høres det dobbelt så høyt ut. selv om det ikke ser så mye ut på papiret.

 

 

og hvor du har fått det fra at kobber og alu er like varmeledende vet jeg ikke, men du må ha vært dugelig full eller noe den dagen du fikk med deg det. :smile: kobber er ca 10 ganger bedre.

 

på papiret kan det se ut som små små forskjeller, men i praksis kan det være snakk om 10-15 grader. og MYE støy.

 

men men det går ann å drite på draget, det har jeg selv gjort flere ganger. men det er litt for dumt å komme på overklokking.no og disse vannkjøling og hele den pakka. de fleste som holder til her er her for å presse ned gradene og støyen til minimum. sammtidig som vi vil presse ut mest mhz og fps.

 

 

det er min teori i hvertfall

Lenke til kommentar

Det ble skrevet en artikkel på http://www.overclockers.com for ei stund sida av en kar på siv.ing-studiet på NTNU, der han tok for seg teoretiske beregninger for varmegang i ei kjøleribbe. Med aluminium og realistiske temperaturforskjeller var temperaturforskjellene fra varmeste til kaldeste punkt på ei vanlig aluminiums-kjøleribbe 1,5 grader tror jeg. I ei vannblokk er det kortere avstand fra varmekilde til varmetransportør (luft/vann), og temperaturforskjellene er mindre.

 

Jeg vil tro det vil være lite ytelsesmessig forskjell på ei vannblokk av rustfritt stål og ei i reint kopper, kansje 3-4 grader maks.

 

De 40% med økt termisk konduktivitet kopper tilbyr i forhold til aluminium betyr kansje 0,5 grad i cpu-temp, på en god dag.

 

Liste over termisk konduktivitet for metaller:

http://www.tomshardware.com/cpu/00q4/00121..._cooler-03.html

 

 

Innlegget mitt er ikke ment som noe argument mot vannkjøling generelt, jeg kommer neppe til noengang å gå tilbake til luftkjøling igjen : P Poenget mitt er å diskutere hva som er viktig med vannkjøling og hva som ikke er viktig.

 

 

mvh

Are-Harald

 

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-07-25 22:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-25 19:48, arehb skrev:


3. Aluminium er bedre egna til bruk i vannblokker enn kobber. Kobber og aluminium leder _i_praksis_ varme like godt. Aluminium veier mye mindre, er lettere å bearbeide, og med aluminium er korrosjon et ikke-problem.


mvh

Are-Harald.


 

Nå kommer du til og få høre :lol: Ekke mange som er enig med eg i den påstanden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-25 19:48, arehb skrev:


3. Aluminium er bedre egna til bruk i vannblokker enn kobber. Kobber og aluminium leder _i_praksis_ varme like godt. Aluminium veier mye mindre, er lettere å bearbeide, og med aluminium er korrosjon et ikke-problem.


mvh

Are-Harald.


 

Det er pisspreik. Kanskje forskjellene er små i våre små vannkjølesystem, men alu. er ikke _bedre_ enn kopper i en vannkjøleblokk, det sier seg selv. Eneste punktet jeg ser alu, som best, er under maskinering. Er noe drit å dreie/frese i kopper, mens alu. er lettere å jobbe med.

Lenke til kommentar

Quote:


Kanskje forskjellene er små i våre små vannkjølesystem, ...

Eneste punktet jeg ser alu, som best, er under maskinering. Er noe drit å dreie/frese i kopper, mens alu. er lettere å jobbe med.


 

Da er vi jo i praksis enige! Du kan godt dempe ordbruken din, honda-mann. Merk at jeg skriver "bedre egna" og ikke "bedre".

 

mvh

Are-Harald.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-25 21:59, arehb skrev:


Det ble skrevet en artikkel på
for ei stund sida av en kar på siv.ing-studiet på NTNU, der han tok for seg teoretiske beregninger for varmegang i ei kjøleribbe. Med aluminium og realistiske temperaturforskjeller var temperaturforskjellene fra varmeste til kaldeste punkt på ei vanlig aluminiums-kjøleribbe 1,5 grader tror jeg. I ei vannblokk er det kortere avstand fra varmekilde til varmetransportør (luft/vann), og temperaturforskjellene er mindre.


 

Vel, vel... Siv.ing. studiet på NTNU er vel mer av et sysselsetningstiltak enn noe annet... Jeg har hvertfall møtt noen derfra som kan tyde på dèt!

Lenke til kommentar

Ah! Endelig en liten "godbit" :smile:

 

Og svarer gjerne "arehb" med følgende kommentarer:

 

1. Helt enig! Har gjort tester mht strømningshastighet / vannmengde, og det viste seg at med en restriktor på 2,5mm i systemet var temperaturforskjellene marginale! Dette i et system som består av 3/8" nipler / slanger.

 

2. Ja! Har nylig lagt inn en kommentar / forklaring om dette her:

http://forum.overklokking.no/viewtopic.php...art=40&replies=

side 3.

 

3. Nei! Kobber har definitivt bedre varmeledende egenskaper. Dette er fastslått via tester og kan også bekreftes på et mer vitenskapelig grunnlag. Men en kombinasjon med kobber / aluminium kan også være en god løsning. Kobber bunn, med aluminiums lokk. Har laget et par vannblokker med en slik sammensetning, og de fungerer faktisk meget bra!

Og dermed sparer man også vekt.

Og kobber er noe herk å bearbeide!! Det må jeg si meg enig i.

 

Korrosjon _kan_ være et problem, i et "worst case"-oppsett, enten vi snakker aluminium eller kobber. Men påstanden er hypotetisk, og sterkt overdrevet.

"Alle" som benytter vannkjøling, bruker også noenlunde rent vann, i kombinasjon med frostvæske / water-wetter. Disse tilsetningene er i seg selv korrosjonshindrende, og vanlig drikkevann inneholder som regel et minimum av salter etc som kan fremskynde korrosjon.

Uttalelsene er basért på egen erfaring, etter godt og vel ett år´s "drift" med kombinasjonen kobber / aluminium. I en slik kombinasjon skulle man tro at man lett ville få tæringer / korrosjon, ettersom de galvaniske egenskapene mellom kobber og aluminium er forskjellige. Men nei! Ikke spor av slike problemer! Noe som også kan underbygges med bilder, om nødvendig.

 

4. Ikke enig! Tror du skal lete lenge etter en "godt støydempa" luftkjøleløsning som vil gi samme stabilitet og støynivå som et riktig oppsatt vannkjølingsanlegg!

Man vil i de fleste tilfelle ved siden av å eliminere CPU-vifta, også kunne fjerne / redusere farta på kabinettvifter og PSU-vifte, samtidig som at radiatorviften(e) kan kjøres på et tilnærmet lydløst turtall!

Og ikke å forglemme: Et luftkjølt system vil uansett være mer følsomt for omgivelsestemperaturen. Og skal man ta høyde for en riktig het sommerdag i kombinasjon med "ei godt støydempa luftkjøleløsning", så vil antagelig den støydempa løsningen slite litt med temperaturene!

 

Vannkjøling er og blir tingen! :grin:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-26 00:07 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-26 00:09 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-25 22:32, arehb skrev:

Quote:


Kanskje forskjellene er små i våre små vannkjølesystem, ...

Eneste punktet jeg ser alu, som best, er under maskinering. Er noe drit å dreie/frese i kopper, mens alu. er lettere å jobbe med.


 

Da er vi jo i praksis enige! Du kan godt dempe ordbruken din, honda-mann. Merk at jeg skriver "bedre egna" og ikke "bedre".

 

mvh

Are-Harald.

 

Min ordbruk er som den er... ;) Må tåle litt sånt vel?

 

Vi er ikke enige. Kopper er best egnet, selv om det er vanskeligere å fabrikere. Jeg hadde aldri vært i tvil hvilket materiale jeg ville valgt, skulle jeg tatt meg bryet til å lage en vannblokk, Cu åfcårs..

 

Aluminum:

[*] Lett

[*] Relativt billig

[*] Lett å maskinere

[*] Få som selger rent aluminium

[*] Kan ikke mykloddes, må hardloddes

[*] Blir fortere korrodert enn kopper ( lavere i spenningrekke )

 

Kopper:

[*] Tyngre enn alu

[*] Relativt dyrt

[*] Kan lett loddes/sammenføye

[*] Krever god kunnskap/ekspertise til maskinering

[*] Kopper leder varme ca 1.65 ganger bedre enn aluminium

[*] Kopper leder varme ca 22,55 ganger bedre enn rostfritt stål.

 

 

For meg er ikke maskinering noe problem, så det gjør ikke noe om jeg hadde brukt en f.eks time lenger for å maskinere en kopperblokk. De termiske dataene teller for seg selv, hvorfor ikke velge det beste ?

 

En kopperbit finner man på dynga, eller kjøper en ferdig blokk.. tror de fleste av oss ville kjøpt en kopperblokk selv om den koster 120 kr mer enn en aluminiumsblokk. Veier blokka 300 gram eller 200 gram.. spiller ingen trille.

Lenke til kommentar

Kobber er det klart beste til å lede varme utenom sølv(dyrt!!!), aluminium kan bare gå legge seg. :grin:

 

Det er også vitenskapelig bevist at kobber er bedre en aluminium til å lede varme, og det har vi overklokkere også funnet ut! FINITO MED DEN SAKEN!!!

 

Korrosjon har ikke forekommet hos noen jeg vet om, så det er lite sannsynlig at det vil hende.

 

Så var det om vann vs luft

1) Vann leder varme mye bedre enn det luft gjør.

2) Et godt støydempa luftkjøling kommer ikke i nærheten av tempen på vanlig vannkjøling. Dessuten kjører du på 5 eller 7volt på viftene du bruker ved radiatoren.

De bråker ingenting.

 

Et godt støydempet luftkjøling, inneholder sannsynligvis noen gode støydempingsmatter, og med vifte, ribbe og rehostat koster det ca det samme som vannkjøling hos 3dfxcool.

 

Hva ville du da ha valgt?

 

 

 

HONDAEN, du er ikke å kaster loss? :grin: :grin:

(remember me?)

Lenke til kommentar

Spørsmålet med valg av materiale er ikke hvorvidt kopper leder varme bedre enn aluminium (ca dobbelt så godt); spørsmålet er om denne forskjellen er stor nok til å ha praktisk betydning. Jeg tror ikke det. Jeg er heller ikke opptatt av om cpu-temperaturen er 35 eller 40 grader, så lenge maskina ikke bråker.

 

 

space shoot:

3dfx-cool sine sett til 1150 kr inkluderer ikke radiator. Luftkjøling kommer opp i 1000 kr hvis man bruker biltema-matter, zalman fanmate på cpu-vifta og ellers kjører viftene på 5 eller 7 volt. Det burde også gå an å bygge lyddempekanaler rundt kabinettviftene inne i kabinettet. Det er klart at temperaturen ikke blir like lav som med vannkjøling, men hvor mye merkbar ytelse går man glipp av på grunn av det? Er overklokking et mål i seg selv blir situasjonen en annnen.

 

 

Hvis jeg skulle bygd vannkjøling nå, ville jeg brukt den minste koolance-blokka, ei bra og svak pumpe til 3-400 kr og glødde kopperrør som radiator. Med vifteløs radiator er det den som blir flaskehalsen uansett, og kraftigere pumpe, større slangediameter eller kraftigere vannblokk har _ingenting_ å si.

 

 

Når det gjelder korrosjon og systemer med både kobber og aluminium, har jeg sett bilder en gang av en med den gamle senfu-aluminiumsblokka der den rett og slett var grodd tett av korrosjonsgrums. Med å legge en galvanisert spiker i tanken vil ikke dette kunne være et problem i det hele tatt - sinken vil korrodere istedenfor aluminiumen.

 

 

mvh

Are-Harald.

 

[ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-07-27 16:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-27 01:10, Arctic skrev:

Quote:


Den 2002-07-26 23:13, Skrue skrev:

Ja arheb, du oppfordret jo til debatt? Ser frem til flere kommentarer, både fra deg og andre interesserte! :smile:


 

Heh, jeg er interessert, men dette bryr meg mitt i ryggen
:lol:

 

Da begriper jeg ikke hvorfor du svarer? :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...