Gå til innhold

Kjøp av laptop fra utlandet-hvordan få norske tegn


Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser at det er noen skikkelige kupp ute å går på ebay, nå nettopp var det en Sony Vaio lap med

¤15" skjerm (husker ikke oppløsning men det var bedre enn 1024x768)

¤512MB DDR

¤Pentium M 1.5

¤60GB HDD

¤trådløst nettverkskort

¤9700 skjermkort med 128MB

 

i tillegg så den ganske fet ut spør du meg.

 

som sluttet på $630, som tilsvarer 4032,- norske kroner.

 

og det jeg da lurte på er hvordan får jeg skrevet ÆØÅ med en amerikansk lap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt offtopic, hvis tilbudet er for godt til å være sant, hadde jeg tatt det med en klype salt og vært litt varsom. Det er MYE svindel o.l ute på ebay, eller generelt alle kjøp og salg sider. :no: snakker da om erfaring og har hatt mange forsøk på svinn når jeg skulle kjøpe laptoper fra utlandet, feks alienware laptoper som så ut som superkupp.

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar
Litt offtopic, hvis tilbudet er for godt til å være sant, hadde jeg tatt det med en klype salt og vært litt varsom. Det er MYE svindel o.l ute på ebay, eller generelt alle kjøp og salg sider. :no: snakker da om erfaring og har hatt mange forsøk på svinn når jeg skulle kjøpe laptoper fra utlandet, feks alienware laptoper som så ut som superkupp.

det var fra en powerseller det der da med 99.8% + feedback og flere tusen feedbacks.

 

jeg kjøper uansett ikke fra folk med 0 feedbacks eller dårlig feedback.

Lenke til kommentar

Om du bruker win xp er det ikke vanskelig å få norsk layout på tastaturet:

Control Panel -> Regional and Language Options -> Languages -> Text services and input languages -> Details -> velg Norwegian på default input language.

 

da kan du skrive norsk på utenlandsk tastatur.

 

problemet blir selvsagt at det som står på tastene ikke stemmer overens med det som kommer når du trykker på dem :)

 

Det tar ikke så lang tid før man lærer seg å skrive riktig.

Lenke til kommentar

det kommer veldig ann på hvordan layout er på den utenlandske maskinen, men æøå vil ligge på samme plass som et vanlig norsk tastatur. Tegnplasseringen ellers vil vel være omtrent som norsk tastatur.

 

Laptopper har ofte mindre taster til lite brukte tegn, man kan ende opp med feks å få æ eller å på en sånn.

Lenke til kommentar
Det finnes et svensk selvskap som selger plastik overtrek for tastaturer av svært god kvalitet. Husker dessverre ikke hva den butikken het. Men da blir alt mye lettere, du kjøper et sett til ca 99kr og så tar du og setter det på tastene. så vips er du ferdig.

hvis du eller noen andre kommer på denne siden, post det her :thumbup:

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Problemet er antagelig at det ikke finnes norske tastatur til Vaio, siden de ikke selges her i landet.

 

I tillegg til ÆØÅ er de fleste spesialtegnene plassert på andre taster, inklusive ? / ( ) < > $ £ @ osv. En liten klistrelapp ordner det, men det er ikke så vakkert da...

 

Men som sagt over, etterhvert lærer du hvor de er med norsk tegnsett, eller kanskje du har det i fingrene allerede, og da spiller det ikke så stor rolle at det står noe annet på tastene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg ser at det er noen skikkelige kupp ute å går på ebay, nå nettopp var det en Sony Vaio lap med

¤15" skjerm (husker ikke oppløsning men det var bedre enn 1024x768)

¤512MB DDR

¤Pentium M 1.5

¤60GB HDD

¤trådløst nettverkskort

¤9700 skjermkort med 128MB

 

i tillegg så den ganske fet ut spør du meg.

 

som sluttet på $630, som tilsvarer 4032,- norske kroner.

 

og det jeg da lurte på er hvordan får jeg skrevet ÆØÅ med en amerikansk lap?

ser du skriver dette og kan abselut istemme at den prisen er riktig da jeg komm nettopp hjem i forje uke fra U.S.A da hadde jeg tråla en del data butikker over der.

ja ja jeg himla meg æua når jeg så prise på diverse lapptopper og andre datarelaterte ting. Synd jeg ikke hadde kronasjer til flere av de dere lapptoppene.

Prisa hvar så syke i forhold til her på berget.

 

ebay hadde jo et hav av produkter til 1 - 3 av prisene her.

handla selsagt med meg noe men skulle gjerne hatt mer.

 

lapptopper til ca 5000 der kosta i henhold til samme vare her ca 13000

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Bilprisen er ikke et argument eller et relevant eksempel. Grunnen til at prisene er så høye i Norge når det gjelder bil har i hovedsak med avgifter å gjøre. Er heldigvis ikke hertz og hdstørrelse avgift på bærbare datamaskiner enda. Men jeg legger jo merke til at flere og flere stemmer SV så kanskje en dag.

Lenke til kommentar
Bilprisen er ikke et argument eller et relevant eksempel. Grunnen til at prisene er så høye i Norge når det gjelder bil har i hovedsak med avgifter å gjøre. Er heldigvis ikke hertz og hdstørrelse avgift på bærbare datamaskiner enda. Men jeg legger jo merke til at flere og flere stemmer SV så kanskje en dag.

hehe måtte bare ta det med det med bil altså.

 

ellers gikk det meste ut på data

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...