Gå til innhold

Canon350D vs Nikon D70s vs Olympus E-300


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Nå har jeg søkt og søkt, men føler likevel at jeg trenger mere info. Jeg har kikket på tester, og jeg har vridd hjernen....Likevel savner jeg noe...

 

Her er utgangspunktet: Jeg har allerede en Nikon F (gode gamle slaget, sikkert eldre enn meg...) Med tre objektiver. En makro, en 35-200 og en 28-85 (Jeg skal ikke late som jeg kan noe, da jeg til nå bare har prøvd meg frem...) men altså, etter å ha lest litt så undrer jeg... er virkelig disse gamle objektivene helt håpløse? har jeg ikke noe pluss i forhold til nikonen med dette?

 

Det eneste kameraet jeg har holdt i til nå har vært Canonen... og den må jeg innrømme ikke falt så godt i hånden...

 

Hvor mye har det å si at olympusen har selvrensende brikke? Akkurat nå så er jeg litt i villrede. :hmm:

 

I tillegg har jeg en kompis som har D70S som kunne bistå med opplæring, men er de intuitive? mao, kan man fikse det selv, selv om man kanskje er litt nybegynner...

 

Kameraet skal kunne brukes allsidig. Har fra før en Canon S50, som ikke dekker behovene... det er jeg rett og slett litt misfornøyd med... :thumbdown:

 

Jeg har endel akvarier som jeg ønsker å ta bilde av, både hele kar og fisk... Jeg er en god del på seilbåt, og ønsker å klare å fange litt æksjon.... også har jeg en god del familie som også burde vært foreviget via portretter... Jo også er jeg selvfølgelig nyutdannet sykepleier...mao lønnen kommer i himmelen, så mest mulig for minst mulig pris... :cool:

 

Jenter er jaggu umulige.. :whistle:

 

Tror jeg har fått med alt nå....

 

Mvh Ingrid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du finner fram nøyaktig betegnelse på objektivene så vil du få vite om de vil fungere med full automatikk på et D70. Spesielt makro objektiver er dyre så du kan muligens spare en god del penger der. En nøyaktig betegnelse vil se noe sånt ut "Nikon Nikkor AF 28-80mm f/3.3-5.6G".

 

Et D70 vil fungere på samme måte som et analogt speilrefleks så det vil ikke være så mye nytt å tenke på.

Lenke til kommentar

Full automatikk regner jeg ikke med, da objektivene sannsynligvis er 25+ år gamle...

 

det ene er en Tokina AT-X 35-200mm 1:3,5-4,5 Ø67

det andre er Nikon Micro-NIKKOR 55mm 1:3,5

Det tredje er Nikon Zoom-NIKKOR 28-85mm 1:3,5-4,5 med HOYA HMC 62mm UV(o)

 

Håper det sier dere noe... Jeg regner ikke med at automatikken fungerer, men vil bildene bli ok uten for mye fiksfakseri?

Lenke til kommentar

Hallo.

 

Har vært/er i omtrent samme dilemmaet som deg, jeg har to eldre Nikon med tilhørende optikk, samt en nyere Minolta med et par objektiver. Jeg har valgt å se helt bort fra dette og starte helt på nytt, gammel optikk er vanskelig å få til å fungere ordentlig med moderne digitale kameraer..

 

For meg var akkurat disse tre kameraene du nevner aktuelle og det er nok personlige preferanser som blir avgjørende, så for meg blir det EOS 350D som blir kameraet, mye fordi det har få svake punkter, og det passer godt i mine hender i alle fall. (De er store..) Så skal jeg heller greie å leve med "Kit-linsa" som den leveres med til budsjettet bedrer seg litt. Siden dette kameraet selges i såpass stort antall burde det også være mulig å få tak i utstyr rimelig etter hvert...

 

Nikonen er sikkert like god, med bedre og dyrere optikk, men har ikke gitt meg den helt gode følelsen. Dessuten er den større, og i dette tilfellet synes jeg størrelse teller....

 

Olympusen er kanskje det jeg ville satt som nummer 2, det har en del gode tekniske løsninger, (Sensorrens), og det koster ikke all verden.

 

Når det gjelder rens av sensor, så sies det at Nikon og Canon tar rundt 500,- for en rens av sensor sammen med med en kjapp gjennomgang av kameraet. Men det finne visstnok noen firmaer som selger spesielle "pads" og rensevæske beregnet for dette, og det burde bare koste 200-300,- for nok til 100 rensinger. Dette skulle ikke være noen umulig oppgave å ordne selv.

Vet ikke hvor dette utstyret finnes, men det er jo bare å legge ut et spørsmål på en passende diskusjonsgruppe..

 

Alternativt kan man kanskje bruke en Q-tip?

 

REGS

Lenke til kommentar
Hvor mye har det å si at olympusen har selvrensende brikke? Akkurat nå så er jeg litt i villrede.

For meg var den selvrensende brikken hovedårsaken til at jeg valgte Olympus E-1 foran Canon 20D. Å slippe støvdotter i bildene og manuell sensorrens anser jeg som uvurderlig.

Lenke til kommentar

Hei igjen..

 

Når det gjelder det med støvrensing så vet jeg ikke hvor stort dette problemet egentlig er, dersom man må rense veldig ofte så vil det jo bli en irriterende sak. Men det selges jo masse av både Canon og Nikon, og jeg ser ikke at det er mange som klager over dette. Problemet oppstår vel også mest for de som skifter objektiv ofte og som da slipper inn støv i området bak objektivet.

 

Olympus har vel laget noe som muligens blir standard på digitale SLR etter hvert, man må jo bare innrømme at det er praktisk. Så langt jeg har forstått går systemet ut på at sensoren vibrerer med en høy frekvens, og dette medfører at støvet "ristes" av og detter ned på en klebrig plate. Jeg har ikke noen erfaring med systemet, men går ut fra at denne klebeplata må skiftes av og til, og dersom dette må gjøres på verksted så har man jo bare flyttet problemet litt fram i tid...

 

REGS

Lenke til kommentar

Ingrid:

 

Dersom du har disse Nikkorene og bekjente av deg har D70s skjønner jeg ikke hvorfor du skulle vurderer noe annet enn et Nikon DSLR. Jeg vil anbefale deg å se etter et D70kit (ikke s) da dette gir utrolig mye for pengene om dagen, men vær isåfall kjapt ute for bytikkhyllene er straks tomme.

Bjørn Rørsletts sider ( www.naturfotograf.com) vil fortelle deg alt du trenger å vite om gamle Nikkor objektiver og Nikon generellt. Et kjapt søk gav meg følgende:

Zoom-Nikkor 28-85 mm f/3.5-4.5

[AIS]

 

3 The focal range of this zoom extends from moderate wide-angle to short tele and thus would suit the needs of many people. At the longer end, it gives quite sharp images from f/8, but at the short setting there is a general problem with corner sharpness. Flare and ghosting do their part to reduce image quality despite the multi-coated lens elements. The front rotates when the lens is focused.

 

 

55 mm f/3.5 Micro-Nikkor Auto (Compensating Aperture) 5 (Outstanding!)

(up close)

2

(distant) The modified Micro-Nikkor from the mid '60 had much flatter image field than the first version of 1961, and gave close-ups with tremendous sharpness. Despite its single-layer coating, the deeply recessed front element ensured flare problems were minimised. This lens had an outstanding feature directed at the non-TTL light meters of its era, viz. an aperture that changed f/numbers by itself as the lens was focused closer. This meant the photographer could measure exposure the usual way and let the lens take care of the adjustment needed by the close-focus extension. Really neat if you didn't use TTL (I did TTL, however, with my Nikon F Photomic of these halcyon days, and the aperture re-re-adjustment was cumbersome indeed - I ended up doing stopped-down metering with it). The 55 mm Micro was optimised for close-ups with peak performance at 1:10 magnification, and the image quality suffered when it was used for landscape shots. For close-up work, peak performance was between f/5.6 and f/8. The near symmetrical design ensured that it performed well when reversed onto a bellows or extension tubes. I have used it this way successfully for shooting macro images on 6x9 cm and 4x5" formats.

Some confusion exists as to which Micro-Nikkor is the one with adjusting aperture. Partly this is due to the term "Micro-Nikkor P" used in Nikon literature, whilst the lens itself only is engraved "Auto". At least my sample is. Since there is an immediate successor without the compensating feature, but "P" designation, identifying this model is not easy. However, a lens with chrome barrel, magnification factors printed in light blue, and hill-and-dale focusing and aperture collars likely is the real thing.

 

 

REGS:

Å bruke Q-tip er FY-FY ;)

I fotoforettninger får man kjøpt forkjellig utstyr til å gjøre denne operasjonen, den er ganske enkel og trenger ikke gi noe bekymring. Bortkastete penger å betale 500kr for dette hver gang.

 

 

Lykke til

 

 

Edit:

Du vil nok miste automatisk lysmåling med disse objektivene på et D70 ellers skulle resten av automatikken fungere.

 

Edit2:

Ser ut som du kan chip modifisere Micro nikkoren din hos Bjørn Rørslett:

http://www.naturfotograf.com/index2.html

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er på vei til butikken nå for å kjøpe et "gamelt" D70 kamera. Dette pga at jeg ikke blir klok på de forskjellige tipsene som ligger på nettet. Kamera koster 7999 inkl objektiv og siden jeg har brukt nikon (F70) fra før så ser jeg ingen grunn til å bytte leverandør da det tydligvis ikke skiller dem mye.

 

Mooo

Lenke til kommentar

Speillås er noe man stort sett bruker med lange teleobjektiver å stativ for å unngå de rystelsene som måtte dukke opp i det speilet slår opp. Dette er uvesentlig for de aller fleste og gjelder som sagt når man bruker teleoptikk (og ofte ved optikk som koster fra 30-100 000,-.) Men såklart der det viktig for noen.

 

Les gjerne denne tråden:

http://forum.akam.no/index.php?showtopic=415906&st=0

 

Her finner du diskusjon om egenskaper som er unikt for både 350D og D70. Blandt annet speillås, IR og UV muligheter osv osv.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Speillås betyr at speilet utløses en stund før lukkeren, slik at eventuelle vibrasjoner pga. speilbevegelsen får tid til å dempes før lukkeren åpnes. Det brukes vanligvis ved lange teleobjektiver (250mm ->) på stativ med lukkertider mellom ~ 1/60 to 1/2 sekund (gjerne ved lengre lukkertider også, men har da ikke så mye å si). Mvh. RKS.

Lenke til kommentar

Når speilet slår opp så vibrerer kameraet og kan gjøre bildet uskarpt i visse tilfeller. Speillåsen gjør at du kan løfte speilet en stund før bildet eksponeres, sånn at vibrasjonen får tid til å dø ut.

 

Med kameraet på stativ og teleobjektiv så kan det være et betydelig problem. Med korte lukkertider, vidvinkel eller objektivet montert på stativ så er det lite eller ingen problemer.

 

Med mitt 70-300 objektiv og D70 på et dårlig stativ og lukkertid på /125 sekund så blir bildene helt ubrukelige. Holder jeg fingeren under fronten på objektivet så går det greit.

Lenke til kommentar
Dette er uvesentlig for de aller fleste og gjelder som sagt når man bruker teleoptikk som koster fra 30-100 000,-.

Nåjah. Prisen på optikken er irrelevant for når man trenger speillås. Vibrasjonene er såpass at det fint kan sees med vanlige forbrukerobjektiv også.

 

Om det er vesentlig for noen må folk avgjøre selv. For mange er det uvesentlig, men jeg vet om mange som synes det er et absolutt krav til et godt kamera.

Lenke til kommentar

Virker som om forumet her også er delt...

Nå har jeg vært en ørliten tur i vår lille hovedstad, og en ting jeg la merke til var at selv om ingen !!!! butikker ville anbefale det ene foran det andre svarte alle Nikon på spørsmålet om hva de hadde selv... og når jeg fikk holdt de forskjellige kameraene må jeg innrømme at Nikonen føltes mer og mer riktig.... underlig følelse...

 

Nå skal jeg forske litt mer på objektiver, men det ser ut til at valget nok faller på Nikon... :hmm:

Lenke til kommentar

Begge kameraene er gode kamera, og begge merkene er gode merker. Selv bruker jeg Canon (og ville ikke valgt D70 pga. manglende speillås), men har ikke noe problem med å anbefale folk å velge Nikon dersom de føler at et Nikon kamera er mer riktig for dem.

 

At folk i butikken velger det ene eller det andre skal du ikke legge for mye vekt på. Det er mange andre faktorer enn bare de rent objektive som teller inn her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...