Gå til innhold

Beskyttelsesfilter Nikon D70


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har gått til anskaffelse av et Nikon D70, og føyer meg nok med det inn i rekken av over-ambisiøse amatørfotografer da mitt kunnskapsnivå på området ennå er svært begrenset.

 

For å beskytte glasset på objektivet har jeg kjøpt et Hoya Super Quality Filter - CIR-polarizing, men når jeg nå glad og fornøyd skrudde det på, passet ikke plastlokket som hørte med fotoapparatet! Hva gjør jeg nå? Det er et slikt lokk hvor man klemmer sammen og slipper ut i det lokket sitter på. Det var et spor i objektivet, som ikke er i filteret. Har andre hatt samme problem, og hva har man i så fall gjort? Vi reiser på ferie til England torsdag, og jeg ville bli kjempeglad for hjelp?

 

Tusen takk og hilsen

Amatøren :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke er riller i filteret tror jeg nok ikke du får på lokket. Du kan vel muligens dra tilbake til butikken der du kjøpte det å få byttet i et annet. Mulig det finnes en eller annen metode (alà gaffateip eller noe annet macgyver-opplegg), men jeg ville nok skaffet et nytt filter.

Lenke til kommentar

Vær klar over at det er et polarisasjonsfilter du har på kameraet og at det er beregnet for spesifikk bruk samt at du må vite hvordan du skal bruke det for å få utbytte. Det egner seg ikke som en beskyttelse da det stjeler forholdsvis mye av lyset. Hvis du ønsker et slikt filter kan du f.eks. bruke et standard UV filter. Løsningen når du skal til england kan f.eks. være å ta det av og reise uten. Eventuelt legge det i den boksen det kom med å ta det med i vesken for deretter å bruke det ved de rette anledningene.

Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for tilbakemeldinger! Blir litt oppgitt når jeg forstår at det ikke er kun en beskyttelsesfilter jeg har fått.... men det er kanskje slik man må regne med når man er amatør og ikke handler på rett sted..? Jeg har nemlig brukt bruttolønns-trekk-ordningen på jobben, og derved ikke hatt god og nær kontakt med leverandøren direkte....

 

M

Lenke til kommentar
Hei og tusen takk for tilbakemeldinger! Blir litt oppgitt når jeg forstår at det ikke er kun en beskyttelsesfilter jeg har fått.... men det er kanskje slik man må regne med når man er amatør og ikke handler på rett sted..? Jeg har nemlig brukt bruttolønns-trekk-ordningen på jobben, og derved ikke hatt god og nær kontakt med leverandøren direkte....

Skaff deg et UV filter i samme serie (Hoya Super HMC) på 67mm. De er av en meget god kvalitet, samt at de har riller slik at du får satt på lokket. De kan være litt vanskelige å få tak i ettersom "alle" skal ha det da flere nye objektiver til både Canon og Nikon bruker akkurat 67mm filtre. Da kan du evt. spørre etter Nikon nøytralfilter (NC) som er av en enda bedre kvalitet (og også dyrere, selv om vi selger det til samme pris som Hoya Super HMC UV der jeg jobber ettersom vi er utsolgt for disse).

 

Polariseringsfilteret kan du jo evt. beholde om du ønsker, eller bytte det inn for å finansiere UV/NC filteret. Det kommer an på om du tror du får behov for det.

 

Ellers lønner det seg alltid å ha direkte kontakt med leverandør når man kjøper ting for å være sikker på at man får det man behøver, og intet mer eller mindre (skal man handle på internett eller en slik ordning, bør man ha litt peiling så man kjøper rett utstyr. Ikke alt er "rett utstyr" selv om det i utgangspunktet passer ditt kamera... mange fallgruver). Jeg jobber som mange vet i fotobutikk, men har også deltid et annet sted der man fikk tilbud om PC'er og kamerautstyr gjennom bruttolønnsordning. Tror halvparten av alle jeg jobber sammen med der skulle ha råd fra meg om hva de skulle kjøpe av kamerautstyr. 90% hadde kjøpt et eller annet feil (eller dårlig, eller noe som ikke passet de) om de ikke hadde spurt meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...