Gå til innhold

Forvirring ang. FSB og minne MHz på bærbar.


Anbefalte innlegg

Hei Igjen, har nå tenkt å kjøpe meg denne datamaskinen, men jeg kan ikke skjønne hvorfor datamaskinen blir levert med minne som ikke klarer å holde følge med FSB. Etter å ha tittet litt rundt ser jeg at dette tydeligvis er en ganske vanlig praksis. Er det noen som har en god grunn annet enn at produsentene presser priser og regner med at Ola Dunk ikke tenker på at minnehastighet/FSB/Prosessorhastighet henger sammen?

 

Som jeg forklarte det til dama(som skal ha maskinen) "Det er som å kjøpe en bil der motoren er god for 100 km/t. mens dekkene ikke klarer mer enn 80km/t."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enkelt og greit fordi personene som kjøper en sånn laptop aldri i livet vil merke om divideren kjører på 1:1 eller 5:4.

Nei. Intel 855GME støtter faktisk ikke mere enn PC2700. FSB på en Celeron-M er i realiteten 100MHz, 'quad pumped', som gir en minnedivider på 3:5 for 166MHz DDR (333).

Lenke til kommentar

Hmm... så den er i realiteten ganske hemma fra starten av denne maskinen forstår jeg.

Siden det helt tydelig er betydelig ekspertise her, ville Acer Travelmate 4150LCi være et vesentlig bedre valg? Jeg har fått et tilbud der denne koster meg bare 550 kroner mer.

Bruken ja:

 

Surfing, chatting, musikk, video(derfor jeg i utgangspunktet ville ha en widescreen data). Og jeg hadde håpet på å spille wow på den, men det tviler jeg på noen av alternativene kommer til å klare.

 

Tusen takk for gode svar bygget på innsikt og kunnskap så langt :)

Lenke til kommentar

Minnebåndbredden har ikke så enormt mye å si på en P-M i forhold til andre arkitekturer. Den største ytelsesforskjellen 'gamle' Centrino med DDR333 kontra den 'nye 'med dual channel DDR533 er ved bruk av integrert grafikk.

 

Den siste modellen du har linket til vil nok være både raskere, kjøligere og mere lydløs. WOW er støttet på GMA 900, og vil nok være spillbart på lave innstillinger på denne. Bare ikke forvent noen stor grafisk opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...