Gå til innhold

6600GT bra? ny strømforsyning?


Anbefalte innlegg

En venn av meg skal ha et nytt skjermkort til under 2000kr. Selvfølgelig vil han ha det beste, og jeg tror det 6600GT goes like hell (?) eller tar jeg feil nå?

I så fall så har han en fujitsu siemens scaleo 600 med 300 wats strømforsyning (akkurat samme som meg), trenger han da en bedre strømforsyning (400w) for at kortet skal funke optimalt? pluss at han skal kjøpe 1024MB ram.

Bør han gå for 6600GT eller vente til 6800GT har gått ned i pirs til ca.2000 (maks en måned vente tid).

Han MÅ kunne spille sims2, undergrund2, hl2, farcy helt glatt og i high eller very high settings.

 

Hva bør han gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper GLH-kortet betaler du mye for ekstra godt spesifiserte komponenter slik at det skal kunne klokkes bra. Dessuten har dette vivo (video out/video in) som brukes til å digitalisere analog video.

 

Jeg mener personlig at om du ikke har spesielt behov for å kunne digitalisere video og kun skal spille kjøper du ikke dette kortet. Faktisk kan du spare veldig mange hundrelapper på å velge det rimeligste 6600GT-kortet du finner, og overklokke det så langt det lar seg gjøre. Overklokkingsresultatet på et billig 6600GT-kort og GLH-kortet vil ikke være SÅ stor, og neppe merkbar i spill. Og flere hundrelapper mer er det slettes ikke verdt.

 

Selv har jeg et 6600GT GS (Golden Sample) som er mellomutgaven mellom standard 6600GT og GLH-utgaven. Det er oppgitt til å kunne greie 540 på kjernen mot 500 som standard for Gt-kortene, og greide max 564 med original kjøler. Med vannkjøling ble det 600mhz, og en liten voltmod ga 25 mhz til. Minnet er oppgitt til å greie 1100mhz ddr på GS, og stopper på 1160.

 

Billigste i prisguiden, har sett rimeligere kort tidligere. Regner med at det er agp vi snakker om her.

 

EDIT: Hvilket skjermkort har han fra før? Hvis det er et relativt strømhungrig kort som R9500/9700/9800 eller kanskje et FX5900 vil det sannsynligvis gå greit med et 6600GT også.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

jeg har 300watt psu, og det funker bra i spill osv. men når jeg skal kjøre 3dmark03 så låser pc'n seg.. så jeg regner med at den er litt for liten :blush:

 

har Gainward 6600GT GS, 3x HD, AMD 2500, 1 dvd-rw, noen lys og sånt.

 

tror muligens at han burde kjøpe en litt kraftigere psu, og som noen sa tidligere, kjøp et billligere 6600GT kort. og kjøp psu for di pengene han sparer :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil fult ut støtte det Muffinman sier.

Har selv et 6600GT GLH, og jeg har vært veldig fornøyd med det på alle måter, men det er likevel litt i dyreste laget for at jeg ville anbefalt og kjøpe det om man ikke er "spesielt interessert" (som meg...)

Sjangsen for en god klokk er nok større med GLH, men det står nok ikke helt ifht prisen for de fleste :)

Lenke til kommentar

takk for svar.

Da blir det kansje denneher

Jeg har nå og kompisen min har også Nvidia FX 5600.

 

ViVo hvis jeg ikke har det kan jeg ikke overføre filmenen mine fra videokameraet da? eller surrer jeg fælt nå?

I så fall er det vist å vente til 6800GT synker i pris? Jeg skal kjøpe kortet om to uker siden jeg skal på ferie i morra. har den da troligvis synket i pris...?

Lenke til kommentar
takk for svar.

Da blir det kansje denneher

Jeg har nå og kompisen min har også Nvidia FX 5600.

 

ViVo hvis jeg ikke har det kan jeg ikke overføre filmenen mine fra videokameraet da? eller surrer jeg fælt nå?

I så fall er det vist å vente til 6800GT synker i pris? Jeg skal kjøpe kortet om to uker siden jeg skal på ferie i morra. har den da troligvis synket i pris...?

ViVo = Video In, Video ut.

Dvs at du kan kople til et videkamera med analog utgang og overføre filmen til pc'en. Nyere videokameraer bruker gjerne firewire istedet (bedre kvalitet + at filmen allerede er digital på kameraet), da trenger du ikke video in.

 

Ang om 6800GT vil synke i pris? Tja! Jeg vil vel regne med prisfall (kanskje også med tanke på at 7800 nå er sluppet), men på så kort tid tviler jeg på. Sånn er det bare. Det vil alltid være bedre og dyrer pc-deler på markedet enn det man selv har råd til. Innen 6800 kortene har sunket i pris, så er det kommet noe bedre som er like dyrt som 6800gt er i dag. Skal du hele tiden gå å vente på at ting blir billigere, så får du aldri kjøpt noe.

 

Gå for et vanlig 6600GT kort du. Absolutt helt ok til dagens spill.

Lenke til kommentar

Da blir det nok 6600GT på han da.

her er et XFX kort med spec:

Brikkesett: NVIDIA GeForce 6600 GT

Kjernefrekvens: 500 MHz

Effektiv minnefrekvens: 1000 MHz

Minne: 128 MB

Tilkoblinger: Dual DVI (digialt), TV-ut

Type: AGP

 

her er ett club 3d kort av den samme typen

 

Brikkesett: NVIDIA GeForce 6600 GT

Kjernefrekvens: 500 MHz

Effektiv minnefrekvens: 450 MHz

Minne: 128 MB

Tilkoblinger: DVI (digital), VGA (analog), TV-inn/ut

Type:AGP

 

legg merke til kjernefrekvens og minnefrekvens, har det noe å si? skrive feil kanskje?

Lenke til kommentar

Nei tror ikke det er noe skrivefeil.

 

Minnefrekvens på det ene kortet => 500Mhzx2=1000Mhz

Minnefrekvens på det andre => 450x2=900Mhz (kortet er antakelig underklokket, 2nS brikker)

 

Bare forskjellige skrivemåter.

 

Til sammenlikning: Mitt leadtek 6600GT (AGP) kort er også klokket til 450Mhz (Dvs 900Mhz), men kortet har 2ns brikker, så kan fint overklokkes til 1000Mhz +.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar

ok, var bare litt forvirret, men du klarte det opp for meg. Takk skal du ha igjen.

1. ting til er det veldig stor forskjell mellom 6600GT og 6800GT npr du har en pc med 160GBx2, ram 512Mbx2(400Mhz), 2,6Ghz pentium 4.

Er det veldig mye ytelses forskjell? da mener jeg sånn krevende spill som BF2, HLf, Far cry, Source osv. (ALt på fult! kanskje ikke oppløsningen, men kan man ta det også på fult? og very high uten at det lagger?)

Lenke til kommentar

Ja, forskjell vil det selvfølglig være. Nå må jeg innrømme at jeg er litt gyngende grunn her for jeg har ikke testet feks BF2 selv enda, men jeg vil anta et grovt overlag ved feks 1280x1024 oppløsning, uten AA og AF, og sånn passe bra innstillinger på resten:

 

6600GT ca 50-60fps

6800GT ca 70-80fps

 

Disse tallene vil synke når du øker detaljene, og øke når du setter ned oppløsningen.

 

Noen får korrigere meg på disse tallene, men jeg trur ikke de er så veldig feil. Uansett så gir det en pekepinn på ytelsesforskjellen

 

Med mitt tilsvarende 6600GT kort i feks Doom3, med alle instillinger på maks så har jeg ikke mer enn maks 20fps i snitt. Man må gjøre kompromisser når man går for et gfx-kort i mellomklassen. Velg en litt lavere oppløsning, og øk heller kvalitetsinstillingene til sånn ca midt på treet.

Endret av hakrist
Lenke til kommentar
ok, var bare litt forvirret, men du klarte det opp for meg. Takk skal du ha igjen.

1. ting til er det veldig stor forskjell mellom 6600GT og 6800GT npr du har en pc med 160GBx2, ram 512Mbx2(400Mhz), 2,6Ghz pentium 4.

Er det veldig mye ytelses forskjell? da mener jeg sånn krevende spill som BF2, HLf, Far cry, Source osv. (ALt på fult! kanskje ikke oppløsningen, men kan man ta det også på fult? og very high uten at det lagger?)

har samme kort som muffinmann og jeg kjører bf2 med alt på high bortsett fra texture og light (medium) har 3400+ og 1024 mbram

Lenke til kommentar
Har samme kort som muffinmann og jeg kjører bf2 med alt på high bortsett fra texture og light (medium) har 3400+ og 1024 mbram

Hvor mye AA & AF kjører du på da? Hvor mange fps har du? Hvilken oppløsning?

(-hilsen nysgjerrig)

jeg trykka på high knappen da blei det auto innstillt så satte jeg oppløsningen på 1280 x 960 AA blei skrudd av...

 

når jeg skreiv alt på high ¨mente jeg ikke alt på maks instillinger bare high instillingene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...