Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hmm !!!

 

Et spørsmål her... har ladet opp batteriet og tatt noen bilder. Ble noe forundret når jeg fikk feil på kamera etter å ha tatt 20 bilder. Men er veldig usikker på om det er kamera det er noe feil med eller om det feil med minne kortet.

Kjøpte nemelig et billig CF minne kort mens jeg venter på det noe bedre CF minne som jeg bestillte tidligere i dag.

 

Får feil på en del av bildene og dette får meg til å tro at det er noe galt med minne. Når jeg fikk feil i kamera så var løsningen å skru av kamera ta ut minne sette det inn igjen for så å skru på kamera. Feil borte, men fikk en del feil på bildene :(

 

Får ikke lagt med et bilde da det er for stort og jeg ikke har funnet ut av hvordan jeg krymper det enda, men du ser toppen av bildet or resten er svart. Når jeg ser på dem i thumbnails så kommer hele bildet opp.

 

Har prøvd å reprodusere feilen, men klarer ikke det lenger (som er en bra ting)

 

Mooo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig feil med dårlige minnekort det der.

 

Sandisk og Lexar er regnet som de mest stabile, og da minimerer man sjansen for slike feil. I verste fall mister du alle bildene fra tidenes ferietur om du bruker et billig kort (high-speed eller ikke har ingenting å si på stabiliteten).

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Forskjellen mellom Canon og Nikon er ikke så stor, men stor nok til at Canon kan gjengi detaljer bedre i A4.

Da skal du studere med lupe eller mikroskop tror jeg. Har selv sett meget rene bilder tatt med den gamle D100 (også seks megapixler) i dobbelt A1 format, som er bra nok så lenge man står i normal betraktningsavstand. A3 virker helt perfekt på meg med D70, og så lenge man ikke studerer de med lupe, så ser man ikke forskjell på 350D og D70. Jeg ser imidlertid en klar forbedring i D70 med 18-70 objektiv fremfor Canon sitt 18-55 objektiv allerede i A4.

 

Så også en test på nettet, der man sammenlignet disse to objektivene mot både hverandre og andre objektiv. I stedet for sånne linjer viste de små utsnitt fra bilder tatt med begge linsene, og spesielt ut mot kanten så man god forskjell. Nikon DX 18-70 virket en god del skarpere enn Canon EF-S 18-55, og helt på høyde med Canon EF-S 17-85 IS USM som koster 5-6000 kroner. Canon sin 17-40/4L derimot, banket alle de andre objektivene langt ned i søla :)

 

Skal man ha en god pakke, så vil nok 350D med 17-40/4L være bedre enn det meste annet (litt lite zoomomfang, men ikke alle trenger dette), men ut fra kit-objektiv synes jeg Nikon D70 med 18-70 er et klart valg. Man kan også kikke på 350D med 17-85 IS USM hvis man vil ha raskere fokusmotor og bildestabilisator.

Ja, kjære Afseth. Alle steder jeg leser så kommer Canon EOS 350D ut med bedre bildekvalitet enn Nikon D70. Og det selv med kit-objetivene.

 

Og nå er det det norske (danske) bladet DigitalFoto nr 8 sin tur.

De skriver i testen på Nikon D70S at Canon EOS 350D har 8 megapiksler, raskere autofokus og ENDA BEDRE BILDEKVALITET, ikke minst med høy ISO.

Nikon D70S oppnår 8,9 poeng. Canon EOS 350D 9,4 poeng.

Lenke til kommentar

Det er sjelden en god ide å kjøpe et kamera etter hva andre synes er best. Det er en fattig trøst at andre synes du har gjort det beste valget hvis du selv blir misfornøyd.

 

Syntetiske tester gir heller ikke noe godt inntrykk, lite støy betyr bare at det er lite støy, det betyr ikke at det gir et bedre bilde. Det kan også bety at det ene kameraet har kraftigere støyreduksjon som går på bekostning av bildekvaliteten.

 

Det beste man kan gjøre er å se på bilder tatt med de kameraene og objektivene man har tenkt å bruke. Det gjelder også å tenke nøye igjennom bruksområdet sånn at man kjøper de objektivene man har bruk for.

Lenke til kommentar
Syntetiske tester gir heller ikke noe godt inntrykk, lite støy betyr bare at det er lite støy, det betyr ikke at det gir et bedre bilde. Det kan også bety at det ene kameraet har kraftigere støyreduksjon som går på bekostning av bildekvaliteten.

 

Du gjentar dette med støyreduksjon på høyere iso igjen og igjen Kristallo. På Canon er det ingen ting, jeg gjentar ingenting, som tyder på at det gjøres noen form for støyreduksjon som degraderer detaljrikdommen på iso 1600 i forhold til 800. Jeg tar jevnlig bilder med 20d koblet til teleskopet mitt og jeg ser ingen forskjell i detaljer eller manglende definisjon av f.eks. stjerner, eller artifakter rundt stjerner for iso 1600 kontra iso 400. Støy, ja det er mer støy med iso 1600, men det faktum at Canon har bedre egenskaper ved høy iso medfører ikke at de har mindre detaljrikdom enn de andre merkene. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Jeg sier kun at syntetiske tester ikke er til å stole på, det er ingen underforstått påstand om at Canon er dårligere enn andre merker. Jeg presenterer også løsningen på problemet, at man tar seg tid til å se på bilder og vurderer selv hva man liker best.

 

Ja, det er jeg enig i. Men det er nå en gang slik at de aller fleste her ikke har tid eller muligheter til selv å gjøre relevante sammenligninger. For det er ikke bare å ta med et kort til en butikk og ta et par bilder med høy iso og sammenligne forskjellige motiver i forskjellig belysning. Dersom man ikke ser etter forskjellene så blir man ikke noe klokere heller. Så da er man tilbake til "syntetiske" tester under kontrollerte forhold som sammenligningsgrunnlag. Men bevares, dersom man ikke bryr seg om å sammenligne under ellers like forhold så kan man la være å ta det med i betraktningen når man velger kamera. Men det er ikke akkurat et råd jeg ville gitt til de som ønsker å kjøpe et kamera som gir best mulig bildekvalitet.

Lenke til kommentar
Ja, kjære Afseth. Alle steder jeg leser så kommer Canon EOS 350D ut med bedre bildekvalitet enn Nikon D70. Og det selv med kit-objetivene.

 

Og nå er det det norske (danske) bladet DigitalFoto nr 8 sin tur.

De skriver i testen på Nikon D70S at Canon  EOS 350D har 8 megapiksler, raskere autofokus og ENDA BEDRE BILDEKVALITET, ikke minst med høy ISO.

Nikon D70S oppnår 8,9 poeng. Canon EOS 350D 9,4 poeng.

Ja, men tester legger som alltid for mye vekt i tekniske resultater, og ikke i selve bildet. Jeg har som sagt sett en test (har lett som en gal etter den nå, men finner den ikke igjen) der de i stedet for tekniske målinger som i utgangspunktet ikke sier noen ting, viser både bilder i full størrelse og utsnitt fra forskjellige objektiver på hhv. D70 og 350D. Min oppfatning var at bildene på 18-70 var betraktelig skarpere enn objektivet på 350D, og da særlig ut i kantene.

 

Men ta og kjenn litt på vekten på disse objektivene, så kjenner du også at 18-70 har en bedre kvalitet. Og det er et objektiv som koster opp mot 4000 kroner nytt i løssalg, mens 18-55 selges med kit til 500 kroner (har ikke sett noen løssalgspris på disse i det siste, men de gikk for ikke så mye mer. De selges i utgangspunktet ikke løst). Nikon objektivet har også en betraktelig bedre mekanikk, og er mye mer solid enn 18-55.

 

Igjen, du skal ikke stole for mye på tester. Det er bare du, og du alene, som kan finne ut hva du synes er best. Jeg har vurdert disse objektivene opp mot hverandre, og i mine øyne gir Nikon sitt 18-70 objektiv en langt bedre bildekvalitet enn Canon sitt 18-55. Hvis du vil fortsette å motsi meg på dette, så vær så god, men du kan ikke fortelle meg hva jeg skal synes :)

 

EDIT: Ellers tror jeg ikke du har lest "alle" tester på nettet, for da jeg søkte etter D70 vs. 350D på google, fant jeg dette som andre link (rett etter link til denne diskusjonen).

 

When comparing the respective standard lens kit packages, the Nikon D70 with the AF-S Nikkor DX 18-70mm f/3.5-4.5G zoom versus the Canon Rebel XT with the Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II zoom, the Nikon DX 18-70mm offers superior performance with its AF-S motor, brighter f/4.5 aperture at telephoto, ED low dispersion glass to minimize ghosting and flare, metal lens mount, internal focusing and extended focal range coverage up to 70mm.

 

Although the Nikon D70 kit with the DX 18-70mm lens is priced almost $200 CAN more than the Canon Rebel XT kit, based on the higher end quality design of the lens (one of the most important determinants of image quality), the Nikon D70 package with the DX 18-70mm lens is an easy recommendation.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Kjære Afseth,

 

Din påstand om at et D70 kit rett ut av boksen vil gi bedre bildekvalitet enn EOS 350D kit på grunn av at 18-70 objektivet er en god del bedre enn Canons 18-55 objektiv blir ettertrykkelig gjendrevet i de fleste tester som er gjennomført og publisert de siste månedene.

 

Disse testene er stort sett gjennomført av troverdige fotomagasiner og/eller nettsteder med ressurspersoner de fleste av oss til en viss grad setter sin lit til. Presiserer her at jeg ikke vurderer Digital Foto som særlig troverdig og/eller respektert i denne sammenheng.

 

Og disse testene vurderer selvfølgelig ikke bare de tekniske resultatene i kamarahus og/eller objektiv som følger ovennevnte kit. Bildekvalitet vurderes både objektivt og subjektivt i disse testene, men gjennomgående så har testerne en metodisk tilnærming til det de gjør som inngir tillit.

 

Og her ligger også forskjellen på din vurdering og de testene som er gjennomført av disse testerne: En metodisk tilnærming som gitt et sett av på forhånd definerte kriterier vil gi en ”objektiv” forståelse av en rekke faktorer på det vurderte kamera / kit, herunder bildekvalitet.

 

Din vurdering av noen bilder kan vel knapt omtales som en objektiv test sammenlignet med den rigorøse tilnærmingen man har i de fleste av disse testene.

 

Ingen vil antagelig motsi deg på at mekanikken i Nikon sitt objektiv er bedre enn på Canon sitt, ei heller på at kvaliteten generelt er bedre på dette objektivet. At objektivet både veier mer enn Canon sitt 18-55 og også har en høyere pris er selvfølgelig også enkelt å si seg enig i.

 

Like fullt vurderer disse testerne gjennomgående bildekvaliteten på 350D kit-et som bedre enn på D70/D70s. At Nikon sitt objektiv stort sett vurderes som overlegent Canon 18-55, men at Canon til tross for dette gjennomgående scorer høyere på bildekvalitet tilsier at Canon må ha gjort noe riktig i sitt 350D kit.

 

Dette er imidlertid ikke noe nytt, for allerede i diskusjonene mellom 300D og D70 fikk Canon stort sett bedre vurdering på bildekvalitet i de testene som ble gjennomført. MEN den gang ”druknet” dette i at man vurderte D70 kit som bedre gitt kombinasjonen pris og kvalitet.

 

Vi leser tester for å lære og for å forstå hva som er bra og hva som er mindre bra med diverse fotoutstyr og hvorfor det er slik. Og så gjør vi våre valg på bakgrunn av blant annet dette. Noen ganger leser vi tester for å konfirmere de valg vi allerede har gjort.

 

Svært sjeldent er det imidlertid slik at vi bare kan ta i ting for å finne ut hva som er best og at det bare er vi som kan finne ut hva vi synes er best så lenge det finnes en objektiv tilnærming som tilsier at noe er bedre enn noe annet.

 

Så lenge det finnes en objektiv tilnærming som stort sett tilsier at noe utstyr er bedre enn noe annet vil dine vurderinger av kamerahus, objektiver, bildekvalitet, osv. i denne sammenheng selvfølgelig derfor ikke bli noe annet enn nettopp det, dine synspunkter.

 

MEN i dette ligger også noe av sakens kjerne: Du er brukermoderator og vil til en viss grad ha innflytelse på de beslutninger vi fatter. Gitt dine tidligere innlegg i diverse Nikon vs. Canon debatter på dette forum er det min vurdering at du ikke kan omtales som upartisk i denne dialogen og det burde du som moderator ta til deg. Vi forventer bedre!

Lenke til kommentar

Du vil diskutere person fremfor sak? Ok... rart at Canon tilhengere skal bli så irriterte at de går til angrep på personer som ikke har samme synspunkt som dem selv (har opplevd dette før også). Synes det sier mer om Canon tilhengerne enn meg som bare personlig synes at D70 er et bedre valg. Det er mitt synspunkt... ingen grunn til å gå til angrep på meg for mitt personlige synspunkt.

 

MEN i dette ligger også noe av sakens kjerne: Du er brukermoderator og vil til en viss grad ha innflytelse på de beslutninger vi fatter.

 

Det jeg sier på et forum som privatperson, har absolutt ingenting med min moderatorstatus å gjøre. Jeg opptrer som privatperson og vanlig bruker, med mindre jeg slår ned på regelbrudd. Jeg har lov til å si min mening om ting, og har lov til å ha synspunkter som ikke nødvendigvis alle er enige i. Om en person velger Canon 350D eller D70 gir vel jeg blanke i, jeg bare sier hva jeg mener. Er det galt også nå da, at en brukermoderator sier sin egen mening?

 

Gitt dine tidligere innlegg i diverse Nikon vs. Canon debatter på dette forum er det min vurdering at du ikke kan omtales som upartisk i denne dialogen og det burde du som moderator ta til deg. Vi forventer bedre!

 

Hvis du leser noen litt eldre innlegg, vil du se at jeg argumenterte meget sterkt for Canon Ixus serien den gang 400, 430 og 500 var "hotte". Nå mener jeg derimot at Nikon sine Coolpix 5900 og 7900 er de beste i samme klasse. Jeg argumenterer allikevel fortsatt sterkt for enkelte Canon modeller i andre prisklasser (S2IS er et fantastisk kamera... har nettopp fått prøvd det ut), for Panasonic sine ultrazoom-modeller, Pentax har noen gode kamera samt at Olympus også har gjort noe riktig. Det er nemlig ikke slik at jeg er Nikon tilhenger samme hva. Kunne gjerne kjøpt et kamera fra et annet merke uten problemer, og kunne jeg valgt helt fritt blant speilrefleks under 20.000, ville 20D vært førstevalget. Riktigok med 17-40/4L eller 17-85 IS USM.

 

Din påstand om at et D70 kit rett ut av boksen vil gi bedre bildekvalitet enn EOS 350D kit på grunn av at 18-70 objektivet er en god del bedre enn Canons 18-55 objektiv blir ettertrykkelig gjendrevet i de fleste tester som er gjennomført og publisert de siste månedene.

 

Jeg ser at flere tester også omtaler D70 kit'et som minst like bra som 350D kit'et, herunder norske Fotografi og svenske Foto. Et av de (husker ikke hvilket nå) skriver blant annet at D70 huset fortsatt yter marginalt bedre, mens de andre påsto at 18-55 kitlinsen til Canon ødela noe av potensialet 350D hadde, mens 18-70 kitlinsen til Nikon yter kameraet rettferdighet, og at det derfor ga bedre resultater. Du kan jo også se sitatet jeg har i min forrige post, der D70 regnes som det beste valget av disse to kamera. Derfor mener jeg at man ikke kan stole på tester, fordi de kan få forskjellig resultat. Samtidig skal det sies, at om objektivene var "byttet", altså at 350D hadde et objektiv likt Nikon sitt 18-70, og Nikon hadde et likt Canon sitt 18-55, ville jeg argumentert for Canon, med det forhbehold at trådstarter kanskje ønsket et større og tyngre kamera (som i mange tilfeller kan oppleves som mer stødig). Et kit med 350D og 17-85 IS USM hadde uten tvil banket D70 ned i støvlene. Med tanke på at D70S nå koster rundt 10.000, og man får 350D med 17-85 til kun et par tusen mer, viser bare at sistnevnte nå nok er det beste valget. At folk i stedet står på at de vil ha et kamera til 7-8000 kroner, gjør at jeg anbefaler det kameraet jeg mener har best optikk når husene allikevel er så like. Nå har D70 gått ut, og D70s blir for dyrt til at det ukritisk kan anbefales foran 350D med 18-55. Når prisforskjellen var ikke-eksisterende, syntes jeg valget var lett. Nå er jeg ikke så sikker lenger.

 

Din vurdering av noen bilder kan vel knapt omtales som en objektiv test sammenlignet med den rigorøse tilnærmingen man har i de fleste av disse testene.

 

Jeg baserer mine uttalelser og påstander på egne erfaringer gjort med disse kamera etter å ha solgt og prøvd kameraene siden de kom på markedet. Testers, kunders og forumbrukeres synspunkter er også med på å farge meg, selv om jeg tror mer på mine øyne enn andres påstander. Når jeg i min jobbsituasjon har mulighet til å prøve de fleste kamera som kommer på markedet, så gjør jeg heller det og gjør meg opp en egen mening enn å stole blindt på tester. Om det er Nikon eller Canon eller et annet merke jeg oppfatter som best, varierer. Ser du på mine poster for den seneste tiden, ser du at det er kun i to klasser jeg favoriserer Nikon. Speilrefleks til 7-8000 kroner, og små kompakte til rundt 3-4000 kroner. Samtidig sier jeg senest i denne tråden at det er mitt synspunkt, og at jeg derfor åpner for at andre kan ha andre meninger. Ser du litt nøyere på andre tråder der jeg argumenterer for D70, så ser du at jeg anbefaler at folk tar seg en tur til en fotobutikk og prøver kameraene før de bestemmer seg, og at det jeg sier er min egen mening. Synes du virkelig at det er galt av meg å argumentere for D70 når jeg personlig mener det er best?

 

Derfor, å påstå at jeg er partisk, fordi jeg personlig bedømmer bildekvaliteten til Nikon D70 kit'et til bedre enn 350D, er derfor ganske lite gjennomtenkt, og kommer man med slike påstander, bør man kanskje ha bedre grunnlag for det enn du har, og ikke minst, kanskje drive litt mer research. For skal du først begynne en diskusjon som går mot person i stedet for sak, bør du ihvertfall ha gode fakta på bordet.

Lenke til kommentar
MEN i dette ligger også noe av sakens kjerne: Du er brukermoderator og vil til en viss grad ha innflytelse på de beslutninger vi fatter.

 

Det jeg sier på et forum som privatperson, har absolutt ingenting med min moderatorstatus å gjøre. Jeg opptrer som privatperson og vanlig bruker, med mindre jeg slår ned på regelbrudd. Jeg har lov til å si min mening om ting, og har lov til å ha synspunkter som ikke nødvendigvis alle er enige i. Om en person velger Canon 350D eller D70 gir vel jeg blanke i, jeg bare sier hva jeg mener. Er det galt også nå da, at en brukermoderator sier sin egen mening?

Ja det er feil av en brukermoderator å si sin mening.

En moderator skal forhindre overtramp ihht skikk og bruk for et nettsted.

Om du ønsker å bidra i diskusjoner, bør du gjøre det med en bruker som ikke kobles til moderatorrollen.

 

- grå -

Lenke til kommentar

 

Jeg ser at flere tester også omtaler D70 kit'et som minst like bra som 350D kit'et, herunder norske Fotografi og svenske Foto.

Det svenske "Foto" skriver faktisk følgende som jeg har sitert i et tidligere innlegg:

 

Det svenske tidskriftet "FOTO" som er ute med nummer 7/8 tester nå EOS 350D i bladet.

De er veldig kritiske i sine tester.

Og i slutten av artikkelen skiver de at EOS 350D uten tvil har bedre bildekvalitet enn Nikon D70, Pentax istDS og Olympus 300.

Lenke til kommentar
Ja det er feil av en brukermoderator å si sin mening.

En moderator skal forhindre overtramp ihht skikk og bruk for et nettsted.

Om du ønsker å bidra i diskusjoner, bør du gjøre det med en bruker som ikke kobles til moderatorrollen.

 

- grå -

:roll:

 

Da har du misforstått fullstendig. Det ligger til og med i tittelen "brukermoderator" at jeg er bruker OG moderator. Sjekk hvilken som helst annen brukermoderator eller moderator. Alle sier til tider sin mening om ting og bidrar i diskusjoner, noe vi har fått avklart at er helt greit. Mener du det er galt, kan du ta dette opp i Tilbakemeldinger til forumet, og ikke her.

 

Til din informasjon, så er det ikke lov å ha mer enn en bruker på forumet. Jeg var også en helt vanlig bruker før jeg ble brukermoderator.

Lenke til kommentar
Det svenske tidskriftet "FOTO" som er ute med nummer 7/8 tester nå EOS 350D i bladet.

De er veldig kritiske i sine tester.

Og i slutten av artikkelen skiver de at EOS 350D uten tvil har bedre bildekvalitet enn Nikon D70, Pentax istDS og Olympus 300.

Mener jeg har hørt mye positivt om D70 vs. 350D fra både Foto og Fotografi, men kanskje jeg husker feil. Ett av bladene rater D70 som "marginalt bedre", mens jeg mener det andre bladet en gang hevdet at kit-linsen til D70 fortsatt var godt over Canons kit-linse, og at D70 derfor fortsatt var ledende på bildekvalitet. Jaja, mulig det også var Fotografi som mente det.

Lenke til kommentar
Det svenske tidskriftet "FOTO" som er ute med nummer 7/8 tester nå EOS 350D i bladet.

De er veldig kritiske i sine tester.

Og i slutten av artikkelen skiver de at EOS 350D uten tvil har bedre bildekvalitet enn Nikon D70, Pentax istDS og Olympus 300.

 

Hei Igjen :D

 

Jeg kjøpte svenske foto på anbefaling av en av dere her i formunet. Gikk hjem og leste det og må si at jeg ikke ble veldig klok av testen til 350D. Jeg ser ikke noe test av foto kvaliteten utover i siste avsnitt hvor testeren konkluderer med at det er bedre kvalitet. Det står ikke noe om hvorfor eller hvordan han fant ut av dette eller om dette er en subjektiv vurdering fra testeren.

 

Ja det er feil av en brukermoderator å si sin mening.

En moderator skal forhindre overtramp ihht skikk og bruk for et nettsted.

Om du ønsker å bidra i diskusjoner, bør du gjøre det med en bruker som ikke kobles til moderatorrollen.

 

- grå -

 

Synes det virker veldig rart at en moderator ikke skal kunne utrykke sine meninger i et forum. Det er da veldig vanlig i de fleste forum jeg har vært på.

 

Mooo

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet, gjelder det å ikke gå i fella så mange fotoblader har lagt.

Det er nesten hårreisende hvordan noen magasiner omtaler flere pixler som bedere bildekvalitet. Selvfølgelig vil det gi mulighet for bedre detaljgjenngivelse ved store forstørrelser, men det har ingenting med hvilken bildekvalitet sensoren gir, å gjøre. Jeg sier ikke at alle fotomagasiner gjør dette, langt ifra. Det gjelder bare å være kritiske og lese testene fra a-å. Det hjelper ikke å bare lese konklusjonen.

 

MEN i dette ligger også noe av sakens kjerne: Du er brukermoderator og vil til en viss grad ha innflytelse på de beslutninger vi fatter. Gitt dine tidligere innlegg i diverse Nikon vs. Canon debatter på dette forum er det min vurdering at du ikke kan omtales som upartisk i denne dialogen og det burde du som moderator ta til deg. Vi forventer bedre!

 

Ja det er feil av en brukermoderator å si sin mening.

En moderator skal forhindre overtramp ihht skikk og bruk for et nettsted.

Om du ønsker å bidra i diskusjoner, bør du gjøre det med en bruker som ikke kobles til moderatorrollen.

 

- grå -

 

Som Afseth så godt har forklart, opptrer brukermoderatorer som privatperson ved diskusjoner og modereringen dreier seg kun om brudd på regler og oppførsel på forumet. Gjennomsnittlig antall innlegg blandt alle brukermoderatorer på dette forumet ligger på et sted mellom 2000 og 4000 innlegg. Da skal det ikke mye tankekraft til for å forstå at mesteparten av disse innleggene er skrevet som privatperson i diskusjoner.

 

Så Gråskjegg, der er helt greit at en brukermoderator sier sine meninger i et diskusjonsforum. Hvis du mener noe annet er ikke dette riktig tråd å ta det opp i.

Lenke til kommentar
Ett av bladene rater D70 som "marginalt bedre", mens jeg mener det andre bladet en gang hevdet at kit-linsen til D70 fortsatt var godt over Canons kit-linse, og at D70 derfor fortsatt var ledende på bildekvalitet.

Aii... Hadde tenkt å ikke si noe særlig mer i denne diskusjonen, men når jeg leser slikt så må jeg bare....

 

At kit-linsen er bra gjør ikke kameraet bedre. Det gjør kanskje det ene kit'et bedre enn det andre kit'et. Men det påvirker over hodet ikke hvilket kamera som er bedre.

 

Om du skulle få med en flunkende ny Mercedes på kjøpet når du kjøper D70 kit'et, så endrer det ikke på prestasjonen til selve kamerahuset.

 

Både D70 og 350D er knallbra kamera. Trenger man ikke spesielle egenskaper som det ene eller det andre kamera mangler, så blir den gjevne hobbyfotograf garantert fornøyd uansett hvilket vedkommende kjøper. Og er man ikke fornøyd med linsa som følger med kit'et, så går man til en forhandler og får et tilbud på hus sammen med annet objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...