Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg blir helt gal.... Har bestemt meg å kjøpe et nytt speilrefleks kamera og har tenkt til å kjøpe et som er digitalt denne gangen. Men jeg skjønner ingen ting av de forskjellige testene som ligger på nettet ifh til forskjellene mellom D70 og 350D.

Jeg har i dag et Nikon F70 kamera og liker Nikon, men ser jo at 350D er et rimelig og bra kamera for mitt hobby bruk.

 

Noen som vet om en test eller fler som samenligner Nikon D70(s) og Canon 350D?

Noen som har personlige erfaringer med begge kamerane?

 

Hjelp ;) Blir gal....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ikke for å være frekk, men har du prøvd å søke litt på forumet her?

Det finnes hundrevis av innlegg angående dette.

 

Google er også en meget fin måte og finne info om disse kameraene på.

 

Bruk søkefunksjonen på forumet, så har du lesestoff for uker fremover.

Var selv i den samme situasjonen for noen måneder siden.

Det jeg endte opp med var en 350, grunnen var nok størrelsen og jeg er såre fornøyd.

 

Det du kan gjøre, er å ta turen innom en fotobutikk, så får du nok hjelp.

 

Forøvrig så er begge disse kameraene meget gode. Har prøvd D70 også en del.

D70 gir vel kanskje følelsen av at det er skikkelig solid, og et litt mere "proft" kamera. Men 350 er ikke noe dårligere kamera.

arnstein

Endret av askare
Lenke til kommentar

Det svenske tidskriftet "FOTO" som er ute med nummer 7/8 tester nå EOS 350D i bladet.

De er veldig kritiske i sine tester.

Og i slutten av artikkelen skiver de at EOS 350D uten tvil har bedre bildekvalitet enn Nikon D70, Pentax istDS og Olympus 300.

Lenke til kommentar

Ok takk for tilbakemeldingene.

 

Jeg SKAL søke bedre neste gang, men har også gjort en del søking på dette forumet uten å bli veldig mye klokere. Vanskelig å finne flere tester som klarer å forklare forskjellen i kvalitet på bildene uten at det virker som "partiske" tester.

 

Jeg har i hvertfall fått et tilbud på et D70 kamera med Nikon 28 - 70 objektiv + et nikon 70 - 300 mm 1:4-5.6 til 10.000 så det synes jeg ikke var et så dårlig tilbud.

 

Er det noen som har noen meninger om dette er et bra tilbud eller ikke?

 

EDIT: Når jeg "testet" kamera (så gjennom kamera i butikken) så var "bildet" litt sort "slørete", men da var ikke kamera skrudd på er det noen som vet hva dette er og om dette forsvinner når man skrur på kamera?? (dette var kanskje litt uklart, men klarer ikke beskrive det på noen annen måte:)

 

sarom er det mulig å kjøpe svenske utgaven av Foto i norge?

 

Mooo

Endret av Mooo
Lenke til kommentar

Jeg har selv 350D og er fint tilfreds.

 

Uden at vide det, så er det mit indtryk at det mest er op til den enkeltes følelse om man vælger det ene eller det andet ... Det er fine kameraer begge..

 

har du ikke været forbi her, så er det et besøg værd.

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...os350d&show=all

 

her kommer nok snart et reeview af D70s, men der ligger vist et af D70.

 

Ser nu, at d70S har auto ISO - det kunne jeg godt bruge på mit, der skal indstilles manuelt.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Når jeg "testet" kamera (så gjennom kamera i butikken) så var "bildet" litt sort "slørete"
Hvis batteriet ikke står i kameraet så blir søkeren mørk. Når batteriet står i og er oppladet så er søkeren klar uansett om kameraet er påslått eller ikke.

 

Nikon 28 - 70 objektiv + et nikon 70 - 300 mm
28 mm er ikke god vidvinkel. Du trenger 18 mm for å få god vidvinkel. 28 mm er bra vidvinkel på et kamera med 35 mm film, men utsnittet på de fleste digitalkamera er trangere sånn at du trenger 18 mm for å få samme vidvinkel.

 

Jeg synes ikke det er noe godt tilbud, finn noen som selger med 18-70 kit objektivet og kjøp et 70-300 mm utenom. Det vil antakelig bli en del billigere og gi mye bedre resultater.

Lenke til kommentar
Ok takk for tilbakemeldingene.

 

 

EDIT: Når jeg "testet" kamera (så gjennom kamera i butikken) så var "bildet" litt sort "slørete", men da var ikke kamera skrudd på er det noen som vet hva dette er og om dette forsvinner når man skrur på kamera?? (dette var kanskje litt uklart, men klarer ikke beskrive det på noen annen måte:)

 

Mooo

Søkeren på D70 er mørkere nå kameraet ikke har strøm på. Søkerbildet blir bra når du skrur kameraet på.

Den beste søkeren på markedet (i denne prisklassen) har Pentax-kameraene som også er utmerkede kameraer.

 

EDIT: Mulig det er som kristallo skiver over her, at det holder at oppladet batteri er i kameraet. Men da vil jo kameraet altid bruke litt strøm?

Endret av sarom
Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om hvilke objektiver som er i pakken, men det er vanlig at de er av billigste type. Kit objektivet har vidvinkel og vil være av betydelig bedre kvalitet. Jeg har sett kameraet med kit objektivet til rundt 8000 hvis du legger til 1500 for et 70-300 så er du under 10 000 og vil sitte igjen med mye bedre kvalitet.

 

Problemet er å finne forhandlere som har flere på lager.

Lenke til kommentar

Rett ut av boksen, vil et D70 kit gi bedre bildekvalitet enn EOS350D kit på grunn av at Nikon sitt 18-70 objektiv er en god del bedre enn Canons 18-55 objektiv. Ser man bort fra det, har disse to kameraene identisk bildekvalitet om du ikke skal blåse opp bilder godt over A3, da Canon'ens to megapixler mer kan ha noe å si (noen tester henger seg for mye opp i 8 vs. 6 megapixler. Det er ikke mange prosentene i forskjell og gir seg først utslag i utskrifter over A3 eller veldig små utsnitt). Det er altså objektivet, og ikke kameraet, som bestemmer hvor bra bildekvaliteten blir, når kameraene er identiske i bildekvalitet.

 

Men så er 350D kit en del lettere enn D70 kit. Selve huset er bare 100 gram lettere, men objektivet på D70 er en del tyngre grunnet høyere kvalitet. 350D er også mindre, noe som kan være en fordel med tanke på å frakte det med seg, men da blir det heller ikke like stødig å holde som D70. 350D har også noe raskere autofokus, uten at jeg tror du vil merke spesielt stor forskjell.

 

Du kan jo også vurdere Nikon D50 som med objektiv koster noe mindre enn 350D.

 

Vil du ha D70 må du forte deg... det forsvinner ut av butikkene as we speak, og kommer ikke inn igjen. Et D70 med 18-70 kan du få til under 8000, mens D70s med samme objektiv vil ligge rett under 10.000 hos de aller billigste.

Lenke til kommentar
Mulig det er som kristallo skiver over her, at det holder at oppladet batteri er i kameraet. Men da vil jo kameraet altid bruke litt strøm?
Ja, det bruker alltid strøm når batteriet er i kameraet. Moderne batterier har en intern beskyttelseskrets som uansett bruker strøm så forskjellen er ikke så stor.

 

Jeg startet en tråd en gang som beskriver i detalj hvor mye strøm som blir brukt i de forskjellige tilfellene.

Lenke til kommentar

Du skriver, at du har Nikon i forvejen. Hvis du også har en samling Nikon objektiver, kunne vel alene det være nok til at vælge D50/D70/D70s ?

Som flere skriver, så er det med billedkvaliteten sikkert nok så meget en funktion af hvilken optik du sætter på dit hus - det er klart, at 8 mp principielt er bedre end 6 mp, men i praksis tror jeg forskellen er meget lille.

Det er klart at man kan ha' særlige behov for f.eks. at udskrive sine fotos i meget stort format. Men mon ikke de fleste af os amatører kan være fuldt tilfredse med billedkvaliteten fra et DSLR, uanset fabrikat? Selv ville jeg lægge mere vægt på f.eks. betjening, søger, størrelse, byggekvalitet, tilgængelige optikker, o.a. - mens folk der især er til sport eller dyrefoto måske også skal kigge på hastigheden...

Selv er jeg i øvrigt vældig fornøjet med mit nye Pentax *istDS ;)

 

MVH Lars

Lenke til kommentar

Canon EOS 350D med kit-objektiv 18-55/3,5-5,6II har en oppløsning (antall linjer pr. bildehøyde på: Horisontal 1650, vertikal 1700.

 

Nikon D70 med objektiv AF-S DX 18-70 har en oppløsning på:

Horisontal 1450, vertikal 1400.

 

Disse verdiene er målt på 50mm brenvidde og f:8, i raw og laveste ISO.

 

Forskjellen mellom Canon og Nikon er ikke så stor, men stor nok til at Canon kan gjengi detaljer bedre i A4.

Lenke til kommentar

Kjempe bra tilbakemeldinger. Snakket med en kollega som synes at det faktumet at D70 ikke støtter 100 ISO i seg selv er en grunn til å velge 350D.

 

Jeg regner med at jeg kommer til samme hva å kjøpe D70 pga jeg er vant til Nikon. Har funnet en butikk som fortsatt har noen igjen så jeg skal kjøpe det senere i dag :D Der forsvinner resten av ferie pengene mine.

 

Noen som vet om det følger med minne til D70?

 

Mooo

Lenke til kommentar
Kjempe bra tilbakemeldinger. Snakket med en kollega som synes at det faktumet at D70 ikke støtter 100 ISO i seg selv er en grunn til å velge 350D.

 

Jeg regner med at jeg kommer til samme hva å kjøpe D70 pga jeg er vant til Nikon. Har funnet en butikk som fortsatt har noen igjen så jeg skal kjøpe det senere i dag :D Der forsvinner resten av ferie pengene mine.

Flere tester har konkludert med at ISO200 er så rent på Nikon D70 at ISO100 av den grunn ikke er en nødvendighet. Ingen D70 eiere har klaget over mangelen på ISO100... du hadde uansett ikke sett forskjell. Eneste ulempen jeg kan se, er at man i enkelte situasjoner ønsker å bruke lenger lukkertid uten at bildene blir overeksponert, og da kan ISO100 hjelpe litt. Men de situasjonene tror jeg er meget sjeldne. Så de som, på grunn av mangel på ISO100, velger bort D70, har nok ikke sett hvor lite dette egentlig har å si.

 

Noen som vet om det følger med minne til D70?

I standardpakken til D70 (eller 350D eller 20D eller D50 eller 300D eller EOS 1DMKII for den saks skyld) følger det ikke med så mye som en liten skarve megabyte med minne. Dette må derfor kjøpes i tillegg. Kjøp Sandisk Ultra II eller bedre, eller Lexar Pro 40x eller bedre, så får du et av verdens mest stabile kort, og et kort som hjelper deg å utnytte kameraets hastighet.

Lenke til kommentar
Forskjellen mellom Canon og Nikon er ikke så stor, men stor nok til at Canon kan gjengi detaljer bedre i A4.

Da skal du studere med lupe eller mikroskop tror jeg. Har selv sett meget rene bilder tatt med den gamle D100 (også seks megapixler) i dobbelt A1 format, som er bra nok så lenge man står i normal betraktningsavstand. A3 virker helt perfekt på meg med D70, og så lenge man ikke studerer de med lupe, så ser man ikke forskjell på 350D og D70. Jeg ser imidlertid en klar forbedring i D70 med 18-70 objektiv fremfor Canon sitt 18-55 objektiv allerede i A4.

 

Så også en test på nettet, der man sammenlignet disse to objektivene mot både hverandre og andre objektiv. I stedet for sånne linjer viste de små utsnitt fra bilder tatt med begge linsene, og spesielt ut mot kanten så man god forskjell. Nikon DX 18-70 virket en god del skarpere enn Canon EF-S 18-55, og helt på høyde med Canon EF-S 17-85 IS USM som koster 5-6000 kroner. Canon sin 17-40/4L derimot, banket alle de andre objektivene langt ned i søla :)

 

Skal man ha en god pakke, så vil nok 350D med 17-40/4L være bedre enn det meste annet (litt lite zoomomfang, men ikke alle trenger dette), men ut fra kit-objektiv synes jeg Nikon D70 med 18-70 er et klart valg. Man kan også kikke på 350D med 17-85 IS USM hvis man vil ha raskere fokusmotor og bildestabilisator.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har i hvert fall kjøpt meg Nikon D70 i dag til 8000 med Nikon DX 18-70mm 1:3.5-4.5G (ED) For de som skjønner bokstavene bedre en meg så tror jeg dette var en grei pris for meg.

 

Batteriet ligger i laderen og jeg har bestillt meg et nytt, større og raskere minne kort på internett. Jeg gleder meg som en unge og håper å kunne få noen bra bilder.... Selv om jeg skjønner at jeg må jobbe litt selv.Håper at kamera kan hjelpe meg, som den enkle hobby fotografen jeg er til å ta "noen" bra bilder.

 

Mooo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...