Gå til innhold

Blir PC2700 ram en flaskehals i dette oppsettet?


Fjonisen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal altså kjøpe meg bærbar, og er selvsagt på jakt etter de beste stedene å spare noen kroner uten at det går altfor mye ut over performance totalt. Jeg vil ha 1 GB ram på maskinen, og lurte på om jeg vil merke noen praktisk forskjell på PC2700 og PC4200 RAM i ytelse (jeg vet jo at PC2700 gir tregere overføringshastighet enn PC4200).

 

Jeg vil ha Penitum M 750 1,87 GHz, Intel915PM chipset og enten GeForce 6600 Go 128 MB eller ATI Radeon X700 256 MB grafikkort. Maskinen skal blant annet brukes til spill.

 

Så: bør jeg styre langt unna PC2700 RAM, eller kan dette være et greit sted å kutte inn noen kroner?? Vil dette evt. bli en flaskehals i systemet jeg skisserer?

 

Takk for hjelpen!

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC2700 vil nok være DDR(1), mens PC4200 høyst sannsynlig vil være DDR2. I utgangspunktet vil DDR2 bruke mindre strøm enn DDR(1), men med så store forskjeller i klokkehastighet er jeg ikke helt sikker.

 

PC4300 vil også kjøre synkront med den effektivt FSB'en, mens PC2700 vil kjøre synkront med FSB'en, så PC4300 er vel egentlig å foretrekke der.

 

Men om du vil merke forskjell er et annet spørsmål. Nå er jeg ikke sikker på om grafikkortet (6600 Go eller X700) deler minne med resten av systemet (slik som grafikken i NorthBridge gjør), eller om de har eget minne til eget bruk (som desktop-grafikkort har).

Om grafikkortet deler minne med resten av systemet vil du tjene mye på å gå for PC4300, men om du ikke gjør, tror jeg ikke forskjellen blir fullt så stor.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :thumbup: Begge grafikkortene har eget minne -- GeForce Go 6600 har 128 MB, mens ATI Radeon X700 M26 har 256 MB.

 

Det er nok riktig at PC2700 er DDR-1. PC4200 er iallfall helt sikkert DDR-2. Etter det jeg forstår, betyr PC2700 at RAMet kan overføre 2,7 GB pr sekund, mens PC4200 kan overføre 4,2 GB. Dette høres veldig mye ut uansett... Vil noen spill kreve mer enn PC2700, eller er det bare slik at PC4200 vil gi bedre performance i enkelte situasjoner? Og, som du er inne på, vil jeg jo tro at dette ikke vil være så viktig i mitt tilfelle ettersom begge grafikkortene har dedisert minne....

 

Sannelig om jeg vet. Dette er vanskelige saker! Setter pris på all hjelp. :)

Lenke til kommentar

Faktisk er den med PC4200 800 kroner billigere -- men det har også å gjøre med grafikkort og skjerm. Maskinene er produktnummer 550518 og 550709 på shg.no. (klarer ikke å direktelinke.. Argh! :hrm: )

 

Så jeg lurer egentlig på om rammen i det dyreste oppsettet vil ødelegge for det jeg antar er en bedre pakke totalt sett m/skjermen og grafikkortet som store pluss... Egentlig er jeg villig til å betale 12-13 tusinger på ny maskin, men da er det dumt å ha dårlig ram som ødelegger...

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...