Gå til innhold

hvordan gjøre Harddiskstasjoner private?


Anbefalte innlegg

Jeg som eier av min datamaskin, vil gjerne lage en brukerkonto vennene mine kan bruke til f.eks msn & nettleseren,,,

 

Problemet er at jeg vil kunne gjøre harddiskstasjonene private, slik at de ikke kan gå inn på dem og se hva jeg har der.

 

 

 

Hvordan gjør jeg det?

Endret av Backbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Backboone.

 

Det kommer an på hvilket operativsystem du bruker - angående fremgangsmåten.

 

Envidere kan du kun gjøre hvis du bruker filsystemet NTFS.

 

Så gjerne litt opplysninger om det..........samt om det er win 2000, xp pro, xp home eller hvad.

 

Hilsen tukols

Lenke til kommentar

Nej, det er det ikke. Du skal ut på det enkelte drev, og sette sikkerhetsinnstillinger her. Men hvordan det gjøres, er som jeg skrev ovenfor, avhengig av hvilket OS du kjører, og om du bruker NTFS filsystemet.

 

Hvis du ikke kan svare på det, så helt OK

 

Hvis vi antar du har xp home samt NTFS, skal det gjøres i fra sikkerhetsmodus. Trykk F8 under oppstart.

Har du xp pro, kan det gjøres uten videre (tror jeg) hvis du har NTFS filsystemet.

 

Start i alle fall i første omgang med å opprette brukerkontoen. (Før du går i sikkerhetsmodus) Av sikkerhetsgrunde så la vær med å bruke gjestekontoen. Vi antar du har lavet en konto som heter VENNER

 

Åpen min computer, så du kan se alle drevene. C drevet må de jo nok komme inn på, ellers kan de ikke bruke systemet.

De andre drevene, skal de ikke ha adgang til. Du højreklikker nå på f.eks. D drevet, og velger egenskaper og sikkerhet.

 

I boksen "Undergrupper eller brukernavn" klikker du på "tilføj" og skriver VENNER

Nå haker du av på "avvis" Du skal så bekrefte dette. (Ja, dette er jo så hvad som står i den Danske utgaven, men jeg håper det står noe lignende på Norsk)

 

Dette gjentar du nå på de andre drevene.

 

Har du data liggende under mine dokumenter de ikke skal ha adgang til, kan du flytte hele "mine dokumenter" til f.eks. D drevet.

Start med å opprette en mappe på D drevet du kalder Dokumenter.

Heretter tilbake til "mine dokumenter". Højreklikk på mappen, og egenskaper. Klikk på "flytt" og finn mappen dokumenter du lavde før. Du får så spørgsmålet om alt det som ligger i mappen skal flyttes med.

 

(Har lavet et "testoppsett", og dette fungerer på min xp home NTFS filsystem)

 

 

EDIT: Hvis det er xp home, og du går i sikkerhets-modus (Safe mode) skal du logge deg inn som administrator. Er usikker på om du også skal logge deg inn som administrator i xp pro (Den har en innebygget administrator konto som gir litt flere tillatelser. Det er bare å skrive administrator når du logger deg inn.

 

 

Hilsen tukols

Endret av tukols
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...