834HF42F242 Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Har lastet ned en iso med suse på og brent den på dvd. Når jeg starter installeringen er det mange valg angående partisjonering. Jeg har fra før partisjonert disken på denne måten: En partisjon formatert som NTSF med Windows XP på, mens det resterende er satt som ledig. Hvis jeg bruker den automatiske partisjoneringsfunksjonen i installasjonsprogrammet til suse, vil den da benytte seg av den ledige passen og la windows være i fred? Må jeg gjøre noe spesielt for å få valgmeny for OS ved boot? Et lite tilleggsspørsmål: Har optisk mus, og får ikke den til å virke under installasjonen. Noen som vet hvordan man fikser det?
Mortal Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Angånde musen, så må jeg på min PC angi i bios at USB-mus skal behandles av BIOS i motsetning til OS, som er standard. De fleste distribusjoner setter automatisk opp dualboot med windows. Om SUSE gjør det vet jeg ikke.
comicz Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Dersom du ber den bruke den ledige plassen rører den ikke NTFS-partisjonen. SUSE burde vel også greit lage en GRUB-meny med både Windows og SUSE for deg. Musa burde i hvert fall fungere når ting er ferdig installert... At den er optisk har ingen ting å si.
834HF42F242 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Fikk opp en liste over 15-20 forskjellige musekonfigurasjoner. USB-Mus er et av valgene, men får den ikke til å virke for det. Men det er ikke så farlig. Bare jeg får musen til å virke i selve OS'et.
834HF42F242 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Dersom du ber den bruke den ledige plassen rører den ikke NTFS-partisjonen. Takk for svar. Har du et lite eksempel på hvordan man ber om det? Har ikke råd/tid til å tape windows-installasjonen, så jeg må være 100% sikker...
objorkum Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Tidlegare har eg hatt både SUSE 8.2, 9.0, 9.1 og 9.2, og med alle er det det same. Så lenge du har upartisjonert plass klar før installasjonen, ordnar SUSE alt for deg (partisjonar og dual-boot meny).
834HF42F242 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 Det gikk visst fin ja. Har bare et problem nå. Jeg får ikke bootet linux. Har lest litt rundt om kring, og det ser ut som windows og suse må ha en felles partisjon i formatet FAT-32 for at man skal få en bootmeny med begge OSene. Men er det mulig å bare legge til en ekstra linje i Windows sin bootloader (boot.ini)? [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn
objorkum Skrevet 20. juni 2005 Skrevet 20. juni 2005 Høh? Felles FAT32-partisjon treng du så aldeles ikkje. Du har installert, men får ingen bootmeny? SUSE skal legge inn GRUB. Kva for versjon av SUSE er det snakk om?
834HF42F242 Skrevet 20. juni 2005 Forfatter Skrevet 20. juni 2005 (endret) 9.3 Men jeg fant ut av det... Krympet litt windows-partisjon og fikk lagt inn Grub. Nå virker alt som det skal, bortsett fra at jeg ikke får min HP Pavilion ZV-5200 (er ikke helt sikker på om modellnavnet stemmer. Har bedre spesifikasjoner, men systeminfo sier det er 5200) på nett. Nettverkskortet er fra Broadband, og det er visst et forhatt nettverks-selskap i linuxmiljøer. Men kan man ikke få maskinen på nett med helt standard nettverkskort-drivere? Endret 20. juni 2005 av anth
Gronz Skrevet 21. juni 2005 Skrevet 21. juni 2005 Men kan man ikke få maskinen på nett med helt standard nettverkskort-drivere? Du må bruke NDiswrapper. Se: http://portal.suse.com/sdb/en/2004/04/pohl...diswrapper.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå