Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har lenge hatt lyst til å fjerne viftene i PSUene i maskinen, eneste problemet med å gjøre det er at jeg ikke har sett noen vifteløse PSUer som er på over 350W noe som er litt lite for mitt system.

Dessuten trenger nesten alle vifteløse PSUer ekstra luftsirkulasjon i kabinettet og da forsvinner mye av vitsen med å ha den vifteløs.

har også vurdert og mekke vannkjøling til dem, men da ryker jo sefølgelig det galvaniske skillet og det er jo litt kjipt

 

så etter at jeg fikk fingrene i en svær kjøleribbe fra en gåen frekvensomformer fant jeg ut at jeg vil mekke en worklog til det nye prosjektet mitt, en passivt kjølt 600W dual PSU med galvanisk skille :D

tenkte å kalle den: Black box. men er bare til å komme med forslag til navn

 

Den skal bygges av 2 fortron source strømforsyninger, en på 250W og en på 350W

Den på 350W skal brukes til HK og skjermkort og den på 250W skal brukes til disker og annet stash og dill jeg har i kabinettet :p

tenkte jeg ville ha jackplugger til drevkontaktene, eneste som bekjymrer meg er om dem tåler nok amper, noen som vet sånn ca hvor mye dem tåler ?

 

Systemet består av :

 

image&shapetech server kabinett - sort ( ganske bra plass til PSUen :D )

2xfortronsource PSUer

Epox 8kda3+

AMD64 3000+

1024MB Corsir PC4400@3200 CL 2-2-2-5 1T

Radeon 9800pro

Nec 2500A DVD brenner

7 HDDer

vannkjøling er ikke installert enda men jeg er i grunnen ferdig med å lage den, er bare til å montere, noe jeg ikke har giddet å gjøre enda pga. jeg må *grøss* skru av maskinen i lenger tid da :p

har heldigvis en PSU jeg låner mens jeg mekker dual PSUen

 

 

 

her er ribba jeg kal kjøle PSUen med + plexiglasset jeg skal montere ribba og begge PSUene på

ribbe_plexi.jpg

 

 

enda et bilde av ribba ...

ribbe.jpg

 

 

her er PSUene jeg skal mekke "black box" av.

den nærmeste er som dere kan se allerede modda litt på, det extra strømutaket er en relestyrt utgang til vannpumpa

PSU.jpg

 

 

innmaten til 350watteren:

DSCF0877.jpg

 

 

her har jeg demontert litt ting å tang fra 350watteren

PSU1.jpg

 

 

her har jeg gjort det samme med 250 watteren + kvitta meg med en del unødvendige ledninger

PSU2.jpg

 

 

 

begynte å lodde transistorene direkte på undersiden slik at jeg får kortere ledninger, men fant ut at jeg ville prøve å gjøre ledningene enda kortere for å få mindre spolevirkning og mer stabile spenninger. derfor skrudde jeg transistorene først fast til en aluplate, også skrur jeg aluplata fast med en skrue som kommer fra utsiden av PSUen slik at jeg kan skru fast transistorene under kretskortet

transistorer%20PSU1.jpg

 

 

 

slik ble resultatet

transistorer2psu1.jpg

 

 

og sånn ble det med aluplatene på. transistorene fra PSU 2 blir montert i andre enden av platene

psu1%20kj%f8ling.jpg

 

plexiglasset etter at jeg har borra opp de flese hullene og gjenga dem (M3) jeg har også kuttet ut hull til kjøleribba og til strømpluggen

plexiglass.jpg

 

har delt opp kjøleribba i 2 og montert den på plexiglasset, den lille delen til høyre er til 230V sia og den store delen til venstre er til 12V sia

plexi_ribbe.jpg

DSCF0911.jpg

 

et lite oversiktsbilde

oversikt.jpg

 

 

 

 

er i grunnen ferdig med det meste som må gjøres før jeg skrur tinga sammen nå, må bare vente på kjølepastaen jeg bestilte fra microplex i dag ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm genialt prosjekt...

Er det virkeligt så enkelt som du får det til og se ut med og lodde transistorene ober på lengere ledninger?

Sitter og drømmer om vannkjølt psu så..

Men virker lovende dettan, har du en kjøleribbe til overs? :innocent:

 

Kommer til og følge med her, du har jo gjort masse allerede så:)

Lenke til kommentar
Hmm genialt prosjekt...

Er det virkeligt så enkelt som du får det til og se ut med og lodde transistorene ober på lengere ledninger?

Sitter og drømmer om vannkjølt psu så..

Men virker lovende dettan, har du en kjøleribbe til overs? innocent.gif

 

Kommer til og følge med her, du har jo gjort masse allerede såsmile2.gif

 

er i grunnen så enkelt ja, en må bare passe på å ikke få for lange ledninger siden det er snakk om litt høye frekvenser og lange ledninger funker som spoler

har desverre ikke noen flere ribber igjen, var skolen om skulle kaste den så plukka jeg den med meg :D

 

 

Kult proskjekt. Skal ribba stikke utenfor kabinettet, eller skal den være på innsiden?

 

ribba skal stikke utenfor kabinettet ja, hadde ikke vært så mye vits i å varme opp luften inni kabinettet :p

 

Tøøft..! Ser nesten en ny trend i måodde PSU nå..

 

hadde jo bare vært fett det :D

 

eller så har ihvertfall microplex fått pakka ned kjølepastaen og jeg regner med dem sender den i dag også så den kommer sansynligvis i morra eller overimorra :thumbup:

Lenke til kommentar
Kult proskjekt. Skal ribba stikke utenfor kabinettet, eller skal den være på innsiden?

 

ribba skal stikke utenfor kabinettet ja, hadde ikke vært så mye vits i å varme opp luften inni kabinettet :p

Sant det. Får håpe at ribba klarer å kvitte seg med all varmen fra PSUen da, uten at du må montere en ekstra vifte på den.

 

Skal du kjøre vifteløs radiator i resten av systemet eller? Da vil du iallefall få en veldig stille pc.

Lenke til kommentar
Sant det. Får håpe at ribba klarer å kvitte seg med all varmen fra PSUen da, uten at du må montere en ekstra vifte på den.

 

Skal du kjøre vifteløs radiator i resten av systemet eller? Da vil du iallefall få en veldig stille pc.

 

 

har vel ikke tatt noen bilder som viser størtrelsen på ribba skikelig med det er en rimelig stor ribbe så det er meningen det skal være 100% vifteløs, håper bare ikke det er noen spoler som blir jevlig varme da :p

 

 

planen var å kjøre vannkjøling med vifteløs radiator på CPU, chipset og GPU.

hardiskene kjøler jeg med et vibrasjonsbempa aluoppheng og 3x120mm vifter som går på veldig lavt turtall

 

er ikke ferdig med å lage ALU opphenget til HDDene enda da, muligens jeg skulle slå det sammen med workloggen til PSUen ?

Lenke til kommentar
Ja hadde vært inntresangt og sett den kjøleren til harddiskene

da kommer det også etterhvert

 

 

Mekker en liten miniupdate mens jeg venter på kjølepastaen slik at det blir litt lettere å se hvordan det skal se ut når den er ferdig. Bure vel egentlig mekka noen tegninger

men er desverre litt for lat til det :p

 

 

 

 

de aluplatene som transistorene er skrudd fast på skal skrus på den store kjøleribba med skruer fra utsiden

kj%f8lel%f8sningen.jpg

 

kj%f8lel%f8sningen2.jpg

 

oversikt2.jpg

 

ribbe_st%f8rrelse.jpg

 

 

planen var å lime jackpluggene direkte fast på spolen, skal ha en plugg til alle HDDene, en til skjermkort og en til LCD displeyet (4x20 tein) + viftekontroller

jackpluggene.jpg

 

tenkte jeg skal bruke finmaska netting som deksel over all ektronikken, den burde skjerme greit og gir god utlufting

 

 

bildene taler vel for seg selv men er det noe dere lurer på så er det bare til å spørre

Lenke til kommentar
Vil du ikke tjene mere på og skru transitorene fast rett i kjøle ribba?

rent kjølemessig jo, men det er noe vanskelig å skru dem fast når selve strømforsyninga står over skruehullene til transistorene, jeg kunne sefølgelig skrudd fast alle transitorene med skruer fra utsia av ribba, men det ville være veldig mye stress i forhold til 2 skruer i en plate .....

Lenke til kommentar

I dag kom kjølepastaen, så da blir det mere modding ! :D

 

jeg skrudde tinga sammen med kjølepasta på, og kobla på 230V til begge PSUene igjennom intakskontaken som har EMI filter.

så kobla jeg sammen en del av ledningene som kommer ut av PSU 1, 5V samle jeg i et bunt og lodda på en tykk høytalerledning istedenfor alle de tynne ledningene, samme gjorde jeg med 12V

på PSU 1

 

Før jeg gjorde noe mer jobb tenkte jeg det ville være lurt å se om PSUene faktisk funka enda :p

test.jpg

som dere ser så er 5V grei nok, 12V ligger på 11.94 og 3.3V ligger på 3.35V noe som er helt akseptabelt ...

når jeg skulle prøve PSU 2 skjedde det ikke mye, jeg tenkte at muligens den måtte ha vifte for å starte, så jeg satt på vifta og prøvde igjen.

da kom det et like røkk i vifta akkurat da jeg skrudde på, men ikke noe mer.

 

det vil si at den sansynligvis akkurat blir ferdig med selftesten og finner ut at det er noe galt :cry:

sansynligvis en kortslutning, og hvis jeg har uflax så er det rett å slett at ledningene fra kretskortet frem til transistorene er for lange så spenningene blir feil og derfor feiler den self testen

i så fall tror jeg jeg bygger ut kjøleribba med kobber blokker ...

 

uansett jeg får begynne å skru frahverandre tinga igjen å feilsøke.

Noen som har Ideer til andre ting som kan være feil ?

Lenke til kommentar

Nå fant jeg feilen :D

 

Det var en liten brun ledning som jeg bare hadde klippa av sammen med resten av ledningen som gikk til hovedkort kontakten,

I enden av ledningen alså helt ute ved kontakten skulle den kortsluttes med 3.3V noe den sefølgelig ikke var lenger siden jeg klippa den av :p

etter at jeg lodda den fast til 3.3 V så funka alt fint.... bortsett fra vifta, den var helt død nå av en eller annen grunn.

men den skal jo ikke brukes uansett så det gjør ingenting :D

 

 

feilen.jpg

Lenke til kommentar

Da er jeg ferdig med å koble det meste, må bare komme meg til biltema å kjøpe jackplugger i morra slik at jeg kan bruke den :p

 

 

 

koblaferdig1.jpg

 

koblaferdig2.jpg

 

koblaferdig3.jpg

 

 

så da gjenstår det diverse smådill:

 

- mekke nettingskabinett til PSUen

- når jeg gidder skal jeg mekke til et par PSU fail leds, de kobles mellom den grå ledningen som går ut til HK. og jord. Tenkte jeg ville sette på en inverter slik at dem lyser når det er noe feil med en av PSUene og er av med vanlig bruk ( den grå ledningen gir ut et 5V signal )

- testkjøre og se om det er noen spoler som blir brennvarme slik at hele greia er forjeves eller man må

modde eda mer kjøling :p

- enjoy the silence :D

 

 

 

her er forresten et bilde av nettingen jeg skal bruke

 

netting.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...