Gå til innhold

Problem med mørke feriebilder - hvordan redigere?


Anbefalte innlegg

Jeg kom hjem og overførte feriebildene til pc'en, og opplever ved personbilder at de fleste bildene er alt for mørke, mens bakgrunnen bak er helt fin. Typisk bilder i solnednedgang, andre lyse bakgrunner. (Gjelder utendørs)

 

Nå må jeg prøve å redde disse....finnes det noen enkel raltivt "proffe" muligheter for å justere dette? (Har prøvd dodge-tool i Photoshop, men ser litt jalla ut - man ser veldig klart at det er gjort noe med bildet).

 

Har forsåvidt brukt "vanlig" fotomodus på kameraet, burde kanskje brukt noen av standartinnstillingene som feks. portrett? Finnes det evt noen "fast regel" om hvordan slike bilkder bør tas?

 

Takker for tips! (PS: Jeg er helt newbie, så trenger nok en forklaring av evt. avanserte begreper )

Endret av goggen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Photoshop CS har en funksjon som heter "Shadow/Highlight..." som gjør det du trenger.

 

Regelen er at du må ha like mye lys på personene som på bakgrunnen. Hvis ikke så vil bagrunnen bli undereksponert eller personene overeksponert. Hvis det er for lite lys på personene så bruk blitz eller reflektor.

 

På de fleste kamera så kan du låse eksponeringen ved å peke kameraet rett på personen, trykke knappen halvveis ned, komponerer utsnittet og trykk knappen helt ned.

Lenke til kommentar
Jeg kom hjem og overførte feriebildene til pc'en, og opplever ved personbilder at de fleste bildene er alt for mørke, mens bakgrunnen bak er helt fin. Typisk bilder i solnednedgang, andre lyse bakgrunner. (Gjelder utendørs)

 

Nå må jeg prøve å redde disse....finnes det noen enkel raltivt "proffe" muligheter for å justere dette? (Har prøvd dodge-tool i Photoshop, men ser litt jalla ut - man ser veldig klart at det er gjort noe med bildet).

 

Har forsåvidt brukt "vanlig" fotomodus på kameraet, burde kanskje brukt noen av standartinnstillingene som feks. portrett? Finnes det evt noen "fast regel" om hvordan slike bilkder bør tas?

 

Takker for tips! (PS: Jeg er helt newbie, så trenger nok en forklaring av evt. avanserte begreper  )

I slike tilfeller er det man er glad for at alle opptak blir gjort i RAW :thumbup:

 

I tillegg til rådet du har fått av Kristallo er det også mulig å hente ut enda mer av fila om du lager deg 2 kopier av bildet. Lag en kopi hvor bakgrunnen er riktig og en hvor personene er riktig belyst.

Merk den ene versjonen og lim det inn på den andre versjonen som et nytt lag. Nå kan du på det laget som du kopierte inn lage en Layer Mask ("fotoapparatet" nest til venstre nede i Layerboksen) hvor man kan bruke en brush (pensel) til å male frem/tilbake ting mellom lagene. Klikk i den hvite firkanten som kommer opp bak laget for å aktivere Layer Mask. Bruker du en svart pensel maler du helt gjenom laget og får frem laget under. Bruker du hvit pensel maler du tilbake igjen.

 

Dette er en metode som gir en mye større kontroll enn å gå inn på et bilde med Burn/Dodge-toolene mm.

 

Prøv å lage de 2 lagene slik at de er slik du vil ha bakgrunnen/personene på bildet. Da er det så mye enklere å bare "male" bildet slik man skal ha det :)

 

Etter at bildet er ferdig "malt" og slått sammen kan det være smart å kjøre en svak Curves for å hente litt mer kontraster og "smell" i bildet.

 

Skal man bli flink i billedbehandling er det bare én ting som gjelder: Trening, trening og atter trening :yes:

 

Mvh: Frode

Endret av Åkken Bom
Lenke til kommentar
Hei!

 

 

Litt sen respons her, ferie etc...

 

Har prøvd å se i manualen til Photoshop men finner ikke noe som beskriver dette - jeg har Photoshop 7.0, er dette vesentlig annerledes fra Photoshop CS?

 

PS7.0 har ikke shadows/highlight.

Men prøv dette:

Hent opp bilde, lag en dublikat i layerpaletten.

Det øverste "laget" setter du til "SCREEN" og opasiten kan justeres ned for å gjøre bilde litt mørkere igjen.

Dette kan du lage som en action og kjøre i batch, Selv i PS 7.0

 

Se vedlegg

 

En samme måte for økning av fargene:

Sett blending på dublikatet til "SOFT LIGHT" og du får kraftigere farger.

post-65-1119872424_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...