Gå til innhold

Mulig å skifte vifter på en HP ze4204s?


Anbefalte innlegg

Kjæresten min har en HP ze4204s som som støyer noe helt forferdelig. Viften går som besatt nærmest fra hun tar på maskinen til hun tar den av igjen. Har prøvd å oppdatere BIOS og installere ADMuncher i desperate forsøk på å stoppe kjeften på den, men uten resultat.

 

Hva kan gjøres? Går det an å f.eks. bytte ut viftene? Har ikke noe særlig erfaring med laptops nemlig :no:

 

 

 

 

Forresten bruker hun ikke maskinen til noe krevende; litt surfing, tekstbehandling og småspill (kabal osv).

 

 

EDIT:

 

Har maskinen stående rett ved siden av meg i dette øyeblikk og holder på å klikke. Den har stått idle i windows det siste kvarteret, men viften gir bare ikke tål!!!! :wallbash:

Endret av Joachim Murat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i første omgang prøve to ting. Rense kjøleribbe for støv vist denne er tilstoppet. Støv skaper veldig ofte problemer på bærbare. Ellers kan du åpne opp å bytte ut den fæle termiske padda HP bruker på sine maskiner med noe skikkelig kjølepasta. Noe som også ofte hjelper på. Ellers er det bare å sjekke hvilken vifte som står på. Ofte er det vanlige vifter som sitter i bærbare også. 4 og 6 cm store. Men det er også de tilfellene der viften er integrert i selve kjøleribben. Da blir det en del mer komplisert. Da må nok hele sullamitten byttes. Har en del slikt liggende.

Kjenner ikke den modellen du har men åpner du opp og tar et bilde av ribba / vifta skal jeg se om jeg har noe liggende vist du trenger.

Vist du åpner opp lappisen husk nå på hvor alle skruene var!

Lenke til kommentar

Mange takk for flere informative svar folkens. Måtte omsider slå av hele skiten, men tror jeg får prøve å "gå inn" i den i morgen.

 

Er det noe en må være spesielt obs på når en skal drive å skru inni der eller er det de samme prinsipper som stasjonære (som jeg jo har litt erfaring med)?

Lenke til kommentar

Ikke noe annet en at alt er en del mindre. Små skjøre ledninger. Og av og til litt klatt å få chassis fra hverandre. Ikke bruk skruejern i kantene for å brekke opp! Du vil ikke ha merke i chassis vil jeg tro. Å husk alle skruene! Ofte i 5-6 forskjellige lengder.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å finne deler til laptops i løssalg, du må nesten bare ringe HP og si at du trenger ei sånn og sånn vifte til din HP ze4204s! ;)

HP selger ikke deler til sluttbruker. De to som har originaldeler til HP/Compaq, og som er de eneste som skal anbefales av HP er EET og MK Electronics.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...