Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

En VW Golf 3-tråd..


Anbefalte innlegg

Tar å redigerer denne Vento-tråden litt, siden jeg ikke gidder å lage en helt ny tråd..

 

Så, isteden for VW Vento har jeg funnet ut at Golf 3 er et bedre valg for meg, om jeg skal gå for VW som merke. Prisklassen er fremdeles den samma (50-70.000) og har sett litt av hvert til salgt rundt om i landet.

 

Da lurte jeg på hva typiske feil/mangler på disse bilene er, og hva man bør se etter, dersom jeg skulle finne på å gå og titte på en slik bil. Litt greit å vite litt om det er ting man bør få sjekket ut..

Er rust (noen steder) på en 1995-modell unormalt..?

 

Hvordan drar en 1,8liter på 90 hester..?

 

 

 

 

____________________________

 

Gammel post;

 

Vel, kommer med enda en av mine «jeg vurderer ny bil»-tråder igjen, og denne gangen har jeg funnet en VW Vento 1993 som virket litt grei (mulig den allerede er solgt).. :)

 

Link til AutoDB-annonsen.

 

Har noen erfaringer/kommentarer på disse bilene..? Vet vertfall noen her på forumet som kjører Vento (tor_erik?), og lurte på hva disse hadde å si.

 

Bilen i annonsen er naboen sin gamle, dvs en pent kjørt familiebil med servicer tatt på merkeverksted (Møller) og relativt godt ivaretatt. Hvordan vedkommende som eier den nå har brukt den, vet jeg ikke, men utifra utseendet så har nok den blitt ungdomskjørt..

 

Hva bør en se opp for på slike biler..? Og er det noen som vet om det er servo på denne..? Jeg mener det bør være det, men jeg mener å huske at nabokona klaget over at den var tung på rattet.. :hmm:

 

 

Kom gjerne med andre forslag i prisklassen rundt 50-70.000 om du skulle ha noen pene liggende.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan få golfen min for 70k. :p

 

nuvel... Ventoen ser grei ut, men har du mistanke om at den er ragget med, bør du i det minste få en NAF-test på den før kjøp.

 

Sjekk for rust på de vanlige plassene, sjekk hjullagrene, motor, gir og det elektriske.

 

Er senkesett på den -er det godkjent? Har eier papirer på det?

 

Regn også med dekkbudsjett hvis du beholder 17"-felgene.

 

 

Ta også en titt på disse to Ventoene:

 

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=688566

 

http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=662584

Lenke til kommentar

Hehe, velvel.. :p

 

Har dog funnet noen andre biler, blant annet en Golf 3..

Uansett hva (og om) jeg kjøper, så blir det å ta en NAF-test på kjøretøyet. Da får jeg vertfall en viss pekepinn på hvordan tilstanden er.

 

Senkesettet er ikke godkjent (med mindre han har hatt den til godkjenning nå i det siste og Biltilsynet er trege med å legge det inn), men mener å huske at han sa han hadde papirer på det.

 

Hvor mye må jeg regne med i budsjett om jeg skal ha 17" felger..? :p

 

Den sølv-gråe Ventoen mener jeg å ha sett på Gjøvik. Den andre var jo grei, men må gjøres litt med før den blir slik jeg vil (felger osv).. ;)

 

Har også blitt litt usikker på om Vento er noe å satse på, og om ikke heller Golf 3 vil være lurere..

Lenke til kommentar

Altså, nå er jo Ventoen jeg kjører fra 1997, og det er en del forskjeller på disse bilene. Får ta utg. pkt. i den jeg kjører.

 

Det er en bil som er veldig fin å kjøre, som har et noenlunde lavt forbruk, og som er, i de fleste tilfeller, rimelig driftsikre. I det siste har det vært mye trøbbel med ABS'en på min, men jeg tror nå at det er fikset, endte med at verkstedet koblet ut hele systemet. Skal nevnes at bilen ble kjørt av min far og min mor i 7-8 år uten et eneste nevneverdig problem!

Lenke til kommentar

Redigerte første post i tråden, så nå handler det mer om Golf 3 enn Vento.. :)

 

Teksten i første post;

 

Så, isteden for VW Vento har jeg funnet ut at Golf 3 er et bedre valg for meg, om jeg skal gå for VW som merke. Prisklassen er fremdeles den samma (50-70.000) og har sett litt av hvert til salgt rundt om i landet.

 

Da lurte jeg på hva typiske feil/mangler på disse bilene er, og hva man bør se etter, dersom jeg skulle finne på å gå og titte på en slik bil. Litt greit å vite litt om det er ting man bør få sjekket ut..

Er rust (noen steder) på en 1995-modell unormalt..?

 

Hvordan drar en 1,8liter på 90 hester..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Er rust (noen steder) på en 1995-modell unormalt..?

Det er sånt på den nevnte '97 Vento, så det er vel ikke direkte unormalt.

Nei, det er kanskje ikke det. Kommer selvsagt litt an på hvor på bilen, men spesielt nederst på bilen og i hjulbuen er det vel mye utsatt..

Lenke til kommentar

Har sett på begge to..

 

Av Audi, har jeg sett på Audi 80, men vil ha bil med airbag, ergo må jeg ha en 80 fra 1994, noe som koster en del. Da blir det minst 60k for bilen, pluss felger og lignende, så blir det fort mye penger.. :)

 

Av Saab har jeg sett på både 900 og 9000, men får samma problem som med Audi 80, selv om man da får noen år nyere for samma prisen. Har en bekjent i Bergen som skulle høre med en på et Saab-verksted om hva som kunne skaffes av Saaber for den prisen. Får se hva de kommer frem til. 9000 er forøvrig litt stor og tung, og må dermed ha stor motor, som igjen øker forbruket.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

En av tingene jeg også så etter når jeg skulle kjøpe bil for endel måneder sidene var at den hadde airbag. Skulle ikke betale mer enn 50000 for min da. Endte tilslutt opp med en 1996 Volvo 460 1.7 Turbo som var gått 110000 der alle servicer var fulgt. Angrer ikke på det kjøpet, så kan jo sjekke ut slike biler hvis det kan være aktuelt. Synes i hvert fall den er veldig god å kjøre, gode seter. Synes også den er veldig stillegående når jeg kjører, mindre støy enn i Golf og mye bedre å sitte i. Pluss at min har Turbo da å derfor har noe å gi på hele tiden.

Lenke til kommentar
Er det mye jobb å bytte toppdekselpakning på en Golf 3..? Dvs, bilen svetter olje, noe som kunne ha noe med dette å gjøre..?

Hvis du snakker om ventildekselpakninga, så er det 20min. ineffektivt arbeid å skifte.

Aner egentlig ikke, fikk bare det nevnt.. :p

 

Satser på at en NAF-test gir noe mer spesifikt, om jeg tar en slik.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...