Gå til innhold

Råd og veiledning til oppgradering/kjøp av PC


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Sitter her og leker med tanken om å gå inn for ei kraftig oppgradering av maskina mi, og det er ei stund siden jeg har vært helt oppdatert på hardware-fronten, så jeg søker derfor litt hjelp og veiledning fra dere!

 

Målet er at den skal være kraftig, og kunne takle det meste som en drøm.

Plattformen jeg blir å velge er 939-plattformen for AMD.

 

Det jeg har fra før av er:

 

Lian Li PC7

NEC 1760nx LCD (Den er jeg meget fornøyd med, så den skifter jeg nok ikke ut)

Mist 480w PSU (Denne skulle vel holde til ei saftig oppgradering?)

Radeon 9800pro (Holder ikke mål lengre, kanskje et SLI-oppsett eller et nytt og kraftigere kort?)

Asus A7N8X Deluxe (Må jo så klart byttes ut)

AMD xp2800+ (Må definitivt byttes ut)

Geil 512mb golden dragon (Byttes ut, oppgraderes? Tenker på 2gb RAM - Er DDR2 et alternativ?)

~600gb med lagringsplass, OS på en Seagate Barracuda 7200rpm sata-disk (En raptor-disk for OS, kanskje?)

----------------------------------------------------------

 

Maskina mi er lynrask ute i windows, men når det kommer til nye spill som jeg både spiller og sikler etter, så går det jo så klart en god del tregere.

Merker også at jeg kunne trengt noe mer kraft når jeg for eksempel har hele InDesign-pakken fra Adobe åpen. ;)

 

Vil derfor som sagt ha en kraftig PC, som takler nye spill og som kjører tunge grafiske applikasjoner smooth.

 

 

Har satt opp et midlertidig oppsett selv, bare for å gi dere et utgangspunkt i budsjett o.l:

 

MSI K8N Diamond hovedkort S939 SLI -- 1 795,00

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM -- 2 150,00

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB PCIe Retail --4 095,00

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition -- 2 595,00

Maxtor 250GB S-ATA 7200RPM -- 1 775,00

 

Til sammen skulle dette komme på ~12 000,- (Alt fra netshop)

Det er ikke noe problem å utvide dette eller produkter fra andre nettbutkker, så jeg er åpen for alle forslag!

 

 

På forhånd takk! :wee:

Endret av Flames
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens!

 

Sitter her og leker med tanken om å gå inn for ei kraftig oppgradering av maskina mi, og det er ei stund siden jeg har vært helt oppdatert på hardware-fronten, så jeg søker derfor litt hjelp og veiledning fra dere!

 

Målet er at den skal være kraftig, og kunne takle det meste som en drøm.

Plattformen jeg blir å velge er 939-plattformen for AMD.

 

Det jeg har fra før av er:

 

Lian Li PC7

NEC 1760nx LCD (Den er jeg meget fornøyd med, så den skifter jeg nok ikke ut)

Mist 480w PSU (Denne skulle vel holde til ei saftig oppgradering?)

Radeon 9800pro (Holder ikke mål lengre, kanskje et SLI-oppsett eller et nytt og kraftigere kort?)

Asus A7N8X Deluxe (Må jo så klart byttes ut)

AMD xp2800+ (Må definitivt byttes ut)

Geil 512mb golden dragon (Byttes ut, oppgraderes? Tenker på 2gb RAM - Er DDR2 et alternativ?)

~600gb med lagringsplass, OS på en Seagate Barracuda 7200rpm sata-disk (En raptor-disk for OS, kanskje?)

----------------------------------------------------------

 

Maskina mi er lynrask ute i windows, men når det kommer til nye spill som jeg både spiller og sikler etter, så går det jo så klart en god del tregere.

Merker også at jeg kunne trengt noe mer kraft når jeg for eksempel har hele InDesign-pakken fra Adobe åpen. ;)

 

Vil derfor som sagt ha en kraftig PC, som takler nye spill og som kjører tunge grafiske applikasjoner smooth.

 

 

Har satt opp et midlertidig oppsett selv, bare for å gi dere et utgangspunkt i budsjett o.l:

 

MSI K8N Diamond hovedkort S939 SLI -- 1 795,00

AMD Athlon 64 4000+ 2.4 Ghz BOXED -- 3 995,00

Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 PCIe -- 4 190,00

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition -- 2 595,00

Western Digital Raptor 36GB S-ATA -- 950,00

 

Til sammen skulle dette komme på ~14 000,- (Alt fra netshop)

Det er ikke noe problem å utvide dette eller produkter fra andre nettbutkker, så jeg er åpen for alle forslag!

 

 

På forhånd takk! :wee:

Gå i alle fall ned til en 3500+. 4000+ er håpløst overpriset.

Om du vil bruke så mye på et skjermkort, så har du gjort et godt valg, men du bør være klar over at du ikke kan bruke det i et SLi-oppsett. I stedet for en raptordisk bør du legge 100 ekstra i en Maxtor DiamondMax10 250GB 7200RPM 16MB cache. Denne yter veldig godt som OS-disk, for ikke å glemme at du tross alt får en god del ekstra plass. Den støyer heller ikke like mye som en raptor. Om du ikke skal drive med tung videoredigering bør du spare penger og kjøpe kun 1024mb RAM.

Happy Fragging :)

Lenke til kommentar

Okei, takker for råd så langt!

 

Da går jeg ned til 3500+, da.

Den maxtor-disken hørtes jo lovende ut, velger den heller. :)

 

Jeg er villig til å bruke så mye penger på et skjermkort, ja, men hvis noen kan hjelpe meg litt med et SLI-oppsett (hvilke kort og slikt) så hadde det vært fint.

 

Er helt blank på SLI, jeg. :roll:

Endret av Flames
Lenke til kommentar
Okei, takker for råd så langt!

 

Da går jeg ned til 3500+, da.

Den maxtor-disken hørtes jo lovende ut, velger den heller. :)

 

Jeg er villig til å bruke så mye penger på et skjermkort, ja, men hvis noen kan hjelpe meg litt med et SLI-oppsett (hvilke kort og slikt) så hadde det vært fint.

 

Er helt blank på SLI, jeg. :roll:

Det jeg tenker på er at du kanskje bør vurdere å kjøpe et 6800ULTRA i stedet for et X850XT PE om du tenker på SLi i fremtiden, og kanskje kjøpe et til 6800ULTRA om du føler behov for det, senere :)

Å kjøre SLi nå er det lite poeng i, 2x 6600GT yter ~det samme som 1x 6800Ultra, og koster ~det samme. 2x 6800Ultra blir dyyyyyyyyyyyrt.. :p

Lenke til kommentar

Okei. Førsteinnlegg redigert. :)

 

Hvordan er det med minnet jeg har valgt?

 

2GB kan kanskje bli litt overkill, men så vil nå jeg ha et kraftig oppsett her. Hvis noen mener jeg heller burde gå for 1GB med minne, så kom gjerne med linker til alternative valg. Vil bare at det skal gå kjapt og glatt, jeg. :)

Lenke til kommentar
Okei. Førsteinnlegg redigert. :)

 

Hvordan er det med minnet jeg har valgt?

 

2GB kan kanskje bli litt overkill, men så vil nå jeg ha et kraftig oppsett her. Hvis noen mener jeg heller burde gå for 1GB med minne, så kom gjerne med linker til alternative valg. Vil bare at det skal gå kjapt og glatt, jeg. :)

Kommer til å gå glatt og kjapt med 1024 mb :) gå for samme brikkene, bare som 1024, ikke 2048. Om det blir for lite er jo minne tross alt den nest enkleste tingen å oppgradere, om ikke den enkleste. :)

Lenke til kommentar

Nomix, skal det gå glatt med indesign, så er det cpu og anbefale, for gaming vil det foreløpig ikke gi ytesles forbedringer, men det kommer nok games som kan utnytte.

 

Og helvets prisøkning, vel det kommer an på øya som ser, har en råd til det så er det tross alt ikke så mye, og syns du pc er dyrt idag, hehe, min først 286, 7,87 mhz, 40 mb hd, 1 gb ram, sort hvit skjerm kosta 42500,- :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...