Gå til innhold

Råd ved innkjøp av semi-kraftig S939-system


Anbefalte innlegg

Etter vonde øyeblikk med lav fps i WoW og altfor lite RAM er nå tiden endelig kommet for å svi av noen kroner på en oppgradering.

 

Jeg har skjerm, dvd-brenner, kabinett, psu og harddisker fra før av så det jeg trenger er hovedkort, cpu, ram og skjermkort.

 

PCen skal brukes til gaming (Primært WoW for øyeblikket) og noe videokompresjon.

 

I utgangspunktet er planen å legge seg på rundt 10k, men hvis det er veldig mye å hente på å gå opp noen lapper så er det rom for det.

 

Alt er satt opp fra NetShop fordi jeg kan hente varer der.

 

CPU:

 

Her er det to CPUer som virker mest prisgunstig. Spørsmålet er om San Diego med sine 1mb cache er verdt den ekstra tusenlappen... Har San Diego SSE3 instruksjonssett? Dette er kjekt for videokompresjon mener jeg å huske.

 

Athlon64 3500+ (Venice) 2190,-

Athlon64 3700+ (San Diego) 2995,-

 

HK:

 

Ser ut som et kjempekort, men hvis noen har noen andre forslag så spytt ut

 

Gigabyte K8NXP-SLI 1695,-

 

RAM:

 

Her har jeg det største problemet med å velge. Jeg har lyst på 2048Mb RAM, men de pakkene som er på lager med 2048Mb RAM er så svindyre. Er det mulig å kjøpe 2 stk. 1024mb pakker (2x512) og kjøre de på hver sin dual channel?

 

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition - PC-3200 2x512MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L. 1395,-

 

Noen andre fornuftige alternativer? Er det kanskje mulig å kjøpe 1gb pakke nå og så en til senere? Må det i så fall være helt dønn likt spesifisert RAM med tanke på timings, eller holder det med at begge er PC3200?

 

Skjermkort:

 

Her har jeg ikke fryktelig god peiling, og jeg er ikke låst på nVidia, men siden jeg kjøper et SLI hovedkort så kan det jo være greit hvis jeg skulle bestemme meg for å kjøpe et 6800GT til ved en senere anledning.

 

MSI GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail 3295,-

Club3D Geforce 6800GT 256MB PCIe retail 3395,-

POV GeFORCE 6800GT 256MB PCIe Retail 3495,-

 

-----

 

Håper på konstruktive tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virkelig nødvendig å svi av 10k? Tror du ville fått et helt akseptabelt system ved å kjøpe :

Hovedkort: 1000kr

CPU: 2000kr

RAM: 1000kr

Skjermkort: 2000kr

 

Hadde sikkert blitt fornøyd med enda mindre. (Kuttet 500 på cpu og skjermkort)

 

Når det gjelder de to CPU'ene så mener jeg at 512kb ekstra lvl2 cache ikke er verdt 1000kr.

 

F.eks.: (Kan få alle varene på mpx.no hvis du bytter ram'en til noe annet)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=16401

Lenke til kommentar

Hvis det er mulig å oppgradere RAM på den måten så høres det jo fint ut. Dvs. at jeg kan kjøpe 1 pakke med matched 512mb brikker nå, og så 1 pakke til med matched brikker senere?

 

X800XL er jo en del rimeligere, hvordan er ytelsen i forhold til 6800GT? I så fall kan jeg ikke benytte SLI, men når tiden kommer for å oppdatere skjermkort igjen, så er det vel like aktuelt å kjøpe et av de nye kortene enn å kjøpe et ekstra 6800GT?

 

Fant et X800XL skjermkort som var ganske billig.

Club3D Radeon X800XL 256MB PCIe retail 2795,-

Lenke til kommentar
Virkelig nødvendig å svi av 10k? Tror du ville fått et helt akseptabelt system ved å kjøpe :

Hovedkort: 1000kr

CPU: 2000kr

RAM: 1000kr

Skjermkort: 2000kr

 

Hadde sikkert blitt fornøyd med enda mindre. (Kuttet 500 på cpu og skjermkort)

 

Når det gjelder de to CPU'ene så mener jeg at 512kb ekstra lvl2 cache ikke er verdt 1000kr.

 

F.eks.: (Kan få alle varene på mpx.no hvis du bytter ram'en til noe annet)

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=16401

Jeg ønsker et hovedkort med stort sett alle muligheter (en drøss S-ATA kontakter, dual-gblan osv) så der tror jeg ikke jeg kan fire.

 

Den ene CPUen ligger jo på rundt 2000,- og jeg vurderer den. Jeg ønsker å kjøpe RAM som takler litt bedre timings enn det jeg får tak i ned i tusenlappen. Et skjermkort til 2000,- har jeg ikke følelsen av at det bra nok. I dag sitter jeg med et 9600XT og synes det er ræv.

Lenke til kommentar

Vel når du bruker 10 lapper på bare RAm, CPU,HK og gfk kan du velge fra øverste hylle.

 

Det hk du har valgt er svært bra, men jeg anbefaller deg å kjøpe et eksternt lydkort. Det koster ikke allverden og det gir så ufattelig mye bedre lyd. Men sef hvis du ikke har bruk for det så har du ikke bruk for det.

 

Froskjellen mellom 3500 og 3700 er tilnærmet ikke eksisterende. Tviler at du noen gang vil merke foskjellen. Jeg ville heller ha kjøpt 3500 og så 1GB til med ram uten tvil. Dette vil da gi en mer "balansert" maskin, if you get it. Ja du kan kjøpe 2 set a 1024 kit. Altså 4 512MB brikker. De parene du har i dualchanel bør abeslut helst være helt like. Men de kan kjøre 2 foskjellige par helt fint.

 

Det jeg mener hadde vært "lurt" er å kjøpe den 3500+ og en god CPU vifte eks http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4896 så den tilnærmet ikke bråker, 6800 GT er et ypperlig kort, samt at Nvidia har uten tvil overlegene drivere i Linux. Men det kan hende at X800XL gir mer for pengen. Men hvis du ikke er klar over det så får Nvidia nå om ca 5 dager en ny serie ut, vil på det sterkeste anbefalle at du venter, da vil du enten få et sykt mye bedre kort for samme pengen, eller et tilsvarnede kort for mye mindre. Altså you cant lose :p

 

Men hvis du skal kjøpe det med en gang så hadde det jo vært greit at den heller ikke bråkte så du fik en tilnærmet støyfri maskin da er denne lille tingen veldig grei å ha.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4007

 

Hm så var det å regne ut hva tot prisen ble da: Tenke tenke

 

CPU vifte : Socket 478/775/754/939/940 - ZA-7700-CU

Pris: kr 425,00(Herav mva. kr 85,00)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4896

PS se på hjemmesiden å se om viftet passer på HK

 

CPU:AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz OEM

Socket 939 512KB cache "Venice"

Pris: kr 2 150,00(Herav mva. kr 430,00)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7089

Siden det bare er 40 kr som er foskjellen mellom OEM og Boxed så kan jo det nesten bare være like greit å kjøpe boxed så har du en vifte til overs for 40kr.

 

Graffik kortet: som sakt vent litt der. Men hvis du skal velge et nå så er alle 6800GT untatt Asus sitt et godt valg grunnet at asus ikke bruker referanse kortet fra Nvidia. pris rundt 3200,- + 175 for mye bedre vifte http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4007

 

HK: Det du valgte er svært bra, men hvor mange IDE disker har du? Gigabyte K8NXP-SLI nForce4 SLI m/WLAN

ATX/8xS-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394B/

Pris: kr 1 695,00

 

RAM: 2stk OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Edition

PC-3200 2x512MB (2-3-2-5) 400Mhz E.L.

Pris: kr 1 395,00(Herav mva. kr 279,00)

 

SUM: 10460,- Hvis du synes det var mye så kan du ta vek de ekstra viftene da blir summen rundt 9500. Ellers så kan du gå for et X800XL kort. Eller andre ting, men det er jo opp til deg å bestemme.

Lenke til kommentar

Tusen takk for en detaljert post. Jeg er absolutt interessert i å få ned støynivået så skjermkort- og cpuvifte er notert. Det eneste jeg er bekymret over er vekten på CPU-vifta. 918g er veldig mye over max-vekta AMD anbefaler og det kan jo hende PCen skal transporteres fra tid til annen.

 

Jeg har allerede et Audigy2 ZS kort som jeg skal bruke.

 

Når det gjelder skjermkort så tror jeg ikke jeg klarer å vente. Det er 5 dager til lansering, men det tar vel uansett en måned eller to før kortene kommer på markedet og prisene på de nåværende modellene synker.

 

Jeg har 2 stk. IDE-disker og 1 IDE-dvdbrenner.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Tusen takk for en detaljert post. Jeg er absolutt interessert i å få ned støynivået så skjermkort- og cpuvifte er notert. Det eneste jeg er bekymret over er vekten på CPU-vifta. 918g er veldig mye over max-vekta AMD anbefaler og det kan jo hende PCen skal transporteres fra tid til annen.

 

Jeg har allerede et Audigy2 ZS kort som jeg skal bruke.

 

Når det gjelder skjermkort så tror jeg ikke jeg klarer å vente. Det er 5 dager til lansering, men det tar vel uansett en måned eller to før kortene kommer på markedet og prisene på de nåværende modellene synker.

 

Jeg har 2 stk. IDE-disker og 1 IDE-dvdbrenner.

Det var bare et eksempel, det finnes mangen andre mindre CPUvifter som er svært gode og rimeligere, eks samme model bare i alu.

 

Tror ikke det tar så lang tid med skjermkortete, Nvidia har såfall sakt at dette ikke skulle være en paprilansering. Men det er jo du som skal ha det da :p

Lenke til kommentar
Om du først vil kjøpe en Zalman-kjøler bør ikke tanken på overklokking være fjern.

Mitt råd er å spare enda mer, kjøpe en a64 3000+ og klokke denne til 3500+. Dette burde ikke by på noen problemer.

Hvorfor ikke kjøpe en 3500+ og klokke den i stedet? :whistle:

Fordi en 3000+ klokker like langt som en 3500+ :)

Que? Vet at det er samme kjerne, men siden 3000+ og en 3500+ har låst multiplyer så er all klokking på FSB. Derfor så ser jeg det som svært usansynlig at den en 3500+ og en 3000+ max klokk er like høye. Men jeg er egenlig enig at en 3000 og en 3500 ikke er så forskjellig angående kraft. Så kanskje en 3200+ hadde vært en god mellomting. Men du hadde liksom en 10lapper og når det stod mellom 3500 og 3700. Men alt over A64 3000+ er en kraftig CPU.

Lenke til kommentar
Om du først vil kjøpe en Zalman-kjøler bør ikke tanken på overklokking være fjern.

Mitt råd er å spare enda mer, kjøpe en a64 3000+ og klokke denne til 3500+. Dette burde ikke by på noen problemer.

Hvorfor ikke kjøpe en 3500+ og klokke den i stedet? :whistle:

Fordi en 3000+ klokker like langt som en 3500+ :)

Que? Vet at det er samme kjerne, men siden 3000+ og en 3500+ har låst multiplyer så er all klokking på FSB. Derfor så ser jeg det som svært usansynlig at den en 3500+ og en 3000+ max klokk er like høye. Men jeg er egenlig enig at en 3000 og en 3500 ikke er så forskjellig angående kraft. Så kanskje en 3200+ hadde vært en god mellomting. Men du hadde liksom en 10lapper og når det stod mellom 3500 og 3700. Men alt over A64 3000+ er en kraftig CPU.

Det er klart. Men en 3500+ er uansett sløsing med penger, om du først skal klokke, spørr du meg. Med en bedre kjøler klarer en 3000+ fint langt over 3500+, og du trenger virkelig ikke mer enn dette..

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt varene.

 

Endte med en følgende:

 

1x Athlon64 3500+ (Venice) 2190,-

1x Gigabyte K8NXP-SLI 1695,-

1x MSI GeForce 6800GT PCI-E 3295,-

2x OCZ 1024Mb PC3200 (2-3-2-5) 2790,-

1x Gigabyte GN-BTD02 Bluetooth adapter 295,-

1x Zalman CNPS7700-ALCU 399,-

1x Arctic Cooling NV Silencer 5 175,-

 

Totalt 10839,-

 

---

 

Det er viktig å alltid gå litt over budsjett sånn at man føler at man ikke har gått glipp av noe :)

 

Henter varene i morgen så jeg får vel ta backup av alt av interesse på C: i kveld.

 

Takk for hjelp til å velge ut varer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...