M.H Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Hei. Her om dagen fant jeg et gammelt Kodak Brownie six-20 camera Model C øverst på loftet og lengst inne i et skap hos bestemor under rydding. Fikk kameraet av henne siden hun hadde tenkt å kaste det. Det jeg lurer på er om det finnes film til dette kameraet. Hadde lyst til å prøve og ta noen bilder med det for morro skyld. Det virker nesten ikke brukt og ser ut som det virker som det skal. Inni kamerat står det at man skal bruke Kodak 620 film. Noen som vet om og i tilfelle hvor man får kjøpt slik film ennå? M.H
olemm Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 (endret) Du får tak i no fra england, tipper jeg, husker-ikke-lenken-i-farta, men det enkleste er angivelig å spole over fra en 120-rull. Se f.eks. http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTr...id=155174&kat=0 Lykke til! Endret 14. juni 2005 av olemm
M.H Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Skrevet 14. juni 2005 Tusen takk for svar. Skal prøve det med å spole over fra en 120 rull. virket som det enkleste.
ponnihest Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Jeg også har funnet et sånt på loftet til mormor Det virker som det funker, men det er dramatisk stort der filmen skal være Har du prøvd med 120-film?
PMnormal Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Det er en del av de på foto.no som har erfaring med slike bokser. Har tenkt å kjøpe meg en, men kommer neppe til å bruke den. Skal aldri si aldri, derfor leser jeg litt i slike tråder. Har sett utrolig mange stilige bilder på nettet som er tatt med Brownie. Søk/spør på foto.no. Der vil du kanskje få svar fra noen som har personlig erfaring. Det skulle også være lett å google på de modellene. Det finnes sikkert utallige foraer for Brownie-fans, så lykke til. Gi oss tilbakemelding om hva du finner ut.
ponnihest Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Jeg har postet et innlegg der, så får jeg se...
sNx Skrevet 14. juli 2006 Skrevet 14. juli 2006 Jeg også har funnet et sånt på loftet til mormor Det virker som det funker, men det er dramatisk stort der filmen skal være Har du prøvd med 120-film? 6489175[/snapback] Den likner litt på mickey mouse
Leema Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Jeg har og et slikt, men er ikke sikker på om det virker
Herr Brun Skrevet 25. juli 2006 Skrevet 25. juli 2006 Er det disse som tar runde bilder? Har et sånn som fungerer, men har aldri vurdert å bruke det.
Herr Brun Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 De første browniene tok i alle fall runde bilder, det er jeg helt sikker på.
M.H Skrevet 26. juli 2006 Forfatter Skrevet 26. juli 2006 Har ikke testet kameraet enda, men ser ut som 120 film skal passe. Skal prøve når jeg får opp mer 120 film til Bronicaen. Filmspolene til 120 film ser i allefall ut til å passe.
PMnormal Skrevet 26. juli 2006 Skrevet 26. juli 2006 Kattekwinnen har en tråd om et lignende kamera på fotodotten. Hun fikk ganske informative svar der. Tror man må modifisere 120-spolene litt før de passer.
M.H Skrevet 27. juli 2006 Forfatter Skrevet 27. juli 2006 Har nå kjørt igjennom en rull med 120 film. Passet nesten, men måtte bøye litt på en metallkant for å få filmen til å passe. Har nettop fremkalt filmen, og det ser ut som mesteparten av bildene ble ok, bortsett fra at et par bilder ble litt feil eksponert og litt uskarpe. Kameraet er for øvrig helt likt det kattekwinnen hadde bilde av.
ponnihest Skrevet 15. august 2006 Skrevet 15. august 2006 Haj, liv i denne tråden enda jo http://www.zianet.com/connealy/vintagecameras/120in620/ denne oppskriften virker genial. Har ikke prøvd den... Men, istedenfor å starte en ny tråd, så spør jeg heller her Greit nok å få fremkalle en 120-film, har jeg hørt, men hvordan få det på papir eller digitalt? Kostbart, hørte jeg fra en kar på Elite-Foto. Siden har jeg sluttet å kokkelere på Brownien... Jeg som også kunne tenkt meg en Holga... Han kunne også tilby 120-film til 119 kr, men hvor mange eksponerninger som var på, visste han ikke Min tråd om temaet på Foto.no
PMnormal Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 En 120-film gir 12 bilder i formatet 6x6, og 16 i 6x4,5 (Holga). Prisen du nevnte er jo grusom, kattekwinnen. Tror nok du får det mye billigere i en fagforretning i en større by enn Haugesund, evt du kan sjekke Foto Erik. Selv har jeg kjøpt film hos Stasi i Bergen i den senere tid. Hvorfor ikke ringe til en av de store å spørre etter esker med film som er utgått på dato? Det er mye safere enn hvis du bruker 135-film, fordi de som proff-filmer har vært lagret i kjøleskap hele tiden. Det lureste for en nybegynner på mf er å scanne negativene, i steden for å fremkalle dem i butikk. Det er heller ikke grusomt dyrt å fremkalle s/h hos Stasi i Bergen. Siden negativene er så store er det jo også relativt tilfredstillende å lage kontaktkopier som man klipper til får montering i album. Litt smått, men ikke miniatyrbilder heller. Desverre er ikke slidesfilm noe godt alternativ til Brownie, men de som har mer avanserte modeller bør nok satse på det i kombinasjon med scanning.
ponnihest Skrevet 9. september 2006 Skrevet 9. september 2006 (endret) Jepp, dyrt men det var noen som mente på at det kunne være en fem-pakning. Røsket til meg 5 120-filmer for en liten neve dollar mens jeg kjøpte objektiv. Nå må jeg imidlertid forske mer på å få ting til å gå på frem i det kameraet Det er mye som skjer for tiden, så akkurat det er nok litt nedprioritert :!: Så får jeg spekulere på fremkallingen og så få det på papir senere... Skal prøve å ha et halvt øye til forretninger som kan fikse fremkalling o.l. Endret 9. september 2006 av kattekwinnen
Arnold Layne Skrevet 23. mars 2007 Skrevet 23. mars 2007 De større fotobutikker i Norge selger nok 120 film, ellers selges det i København. Litt langt og reise da, men hvis du nå skulle være der.
PMnormal Skrevet 26. mars 2007 Skrevet 26. mars 2007 Standardsvar fra alle oss i Bergen, hos Stasi får man både film og fremkalling til fornuftige priser. Det eneste han ikke tar mot er E6 og IR, men i dagens scanna verden bruker man jo helst negativ film.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå