Gå til innhold

Syk retur avgift av NGT.


Anbefalte innlegg

Nå skal dere høre. Har opplevd fra dag nummer en at linjen min til NGT kutter ut etter omtrent hver andre time, for å så komme på igjen etter ti min borte tid i to nye timer.

 

Ringte inn til NGT etter hjelp og kanskje råd til hvordan jeg kunne ordne dette, men etter et par tlf. samtaler så bestemte de seg for å sende meg en ny router. Ok tenkte jeg, bra at de er villige til å prøve dette.

 

Dette funket heller ikke, og de greier fortsatt ikke å hjelpe meg. Selv om flere har samme problem som meg. (Dvs. de som har NGT sin Thomson 510i router/ADSL modem) Jeg er 110% sikker på at feilen ligger fra routeren og ut.

 

Her kommer det. Det koster meg ca 100 kroner å sende denne routeren tilbake, en sum de nekter å dekke. Men de lover meg at de vil purre på meg og fakturere meg ruterens verdi hvis de ikke mottar denne.

 

Er ikke dette litt teit så vet ikke jeg. Her blir jeg "straffet" for noe jeg ikke er skyldig i en gang. NGT greier å slå fingrene til de som mater dem gang på gang. :mad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Er det lenge siden du ble kunde? Isåfall kan du benytte deg av angrefristloven. Fikk du utlevert angrefristskjema når tjenesten ble opprettet? Hvis ikke, har du 3 måneders angrefrist.

 

Er du i tvil om dine rettigheter? Forbrukerrådet hjelper deg.

 

 

Og kjøpsloven sier forøvrig dette;

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

 

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

 

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.

 

 

 

-sv00sj-

Lenke til kommentar

Vet du hva. Det fikk jeg ikke. Fikk det av Tiscali da jeg hadde dem (at jeg byttet til NGT angrer jeg som en hund nå :cry: ), har jeg rett til å få igjen de utleggene jeg har hatt da? Som f.eks mnd avgiften og etablering? Det er jo ca 1500 det nå. Takk for svar forresten.

Lenke til kommentar

Har samme problem som deg. Den kobler fra nøyaktig hver andre time, og er borte i ti min. Var en montør her og pirka litt på kontakten, så internetten falt ned i ca et døgn, uten at det hjalp noe. Så sendte ngt en ny ruter, heller ikke det hjalp. Nå står det "DEMO" over hele bakgrunnen når jeg logger meg inn i ruteren.

 

Hadde før SDSL på samme linje, og da datt det ned ca to ganger på fire mnd. Men i følge nextgentel er det ikke noe galt på ruterne de sender ut :ermm:

Lenke til kommentar

Har ringt NGT, Post og teletilsynet og forbrukerrådet idag.

 

Post og teletilsynet kunne ikke annet enn å bokføre min klage, men han sa at han håpet flere med samme problem kunne kontakte dem. For jo fler som sa ifra om samme problem med NGT til dem jo lettere var det for dem å gjøre noe med dette.

Nummeret hit er 22 82 46 00.

 

Forbrukerrådet kunne heller ikke gjøre noe med dette, selv om de syntes NGT gikk langt over streken. Det var noe med at det ikke var noen klage nemd som tok seg av internett leverandører. Hennes råd var at jeg skal logg føre av tiden fra internett og bare betale for den tiden jeg er oppe. Dvs. ca 40 kroner i måneden. Dette vil høyst sansynelig føre til en tvist, hvor jeg da får bruk for loggene jeg har tatt vare på.

 

NGT på sin side sa til meg at jeg bare måtte finne meg i å betale portoen, for det var sånn det bare var. Og på spm. om linje stabilitet så sa han bare at dette skulle han sette en som kunne slikt på med en gang. En beskjed jeg har fått nå i to måneder... :ermm:

 

*edit* nevnte det med angrefristen, at jeg ikke hadde motatt noe skriv fra dem om dette, og jeg da hadde 3mnd angrefrist. Noe som ikke stemte, for det hadde de sendt. Men jeg har ikke motatt noe, så her blir det ord mot ord. Men det hadde ikke hjulpet likevell, fordi jeg bestilte det 20.02.05. Mottokk routeren 08.04.05, og har brent opp lunta mi etter fristen gikk ut... :no:

Endret av tmarcusk
Lenke til kommentar
Har ringt NGT, Post og teletilsynet og forbrukerrådet idag.

 

Post og teletilsynet kunne ikke annet enn å bokføre min klage, men han sa at han håpet flere med samme problem kunne kontakte dem. For jo fler som sa ifra om samme problem med NGT til dem jo lettere var det for dem å gjøre noe med dette.

Nummeret hit er 22 82 46 00.

 

Forbrukerrådet kunne heller ikke gjøre noe med dette, selv om de syntes NGT gikk langt over streken. Det var noe med at det ikke var noen klage nemd som tok seg av internett leverandører. Hennes råd var at jeg skal logg føre av tiden fra internett og bare betale for den tiden jeg er oppe. Dvs. ca 40 kroner i måneden. Dette vil høyst sansynelig føre til en tvist, hvor jeg da får bruk for loggene jeg har tatt vare på.

 

NGT på sin side sa til meg at jeg bare måtte finne meg i å betale portoen, for det var sånn det bare var. Og på spm. om linje stabilitet så sa han bare at dette skulle han sette en som kunne slikt på med en gang. En beskjed jeg har fått nå i to måneder... :ermm:

 

*edit* nevnte det med angrefristen, at jeg ikke hadde motatt noe skriv fra dem om dette, og jeg da hadde 3mnd angrefrist. Noe som ikke stemte, for det hadde de sendt. Men jeg har ikke motatt noe, så her blir det ord mot ord. Men det hadde ikke hjulpet likevell, fordi jeg bestilte det 20.02.05. Mottokk routeren 08.04.05, og har brent opp lunta mi etter fristen gikk ut... :no:

Får du logget inn i ruteren? Det står DEMO i min også og den er oppe. Når det gjelder angrefristskjema, sender NGT dette som et vedlegg i en av de første epostene fra dem.

 

Men, dersom de har sendt deg en ny ruter og det ikke hjelper på problemet, kan du be de sende deg en returlapp.

Lenke til kommentar

Det å si opp abnm. er det som frister mest, men da føler jeg at de vinner og jeg taper jo tross alt etablerings avgiften. Som så må betales om igjen til en ny leverandør. Det virker som det eneste som funker for oss er å melde ifra til post og teletilsynet. Slik at de får nok henvendelser og kan begynne å jobbe mot en løsning.

 

Skal ihvertfall spare på router loggen og betale bare for tiden jeg oppkoblet.

Eneste måten man får sagt ifra på. Får bare håpe jeg ikke roter meg inn i alt for mye trøbbel.

 

Kommer meg inn på routeren når internet oppkoblingen er nede ja, har ikke sett noen DEMO som du har desverre. Det er fra routeren og ut feilen ligger et sted. Har finkjemmet mailene til NGT og finner ikke noen angreskjema vedlegg heller.

 

Returlapp kan jeg se langt etter, negativt svar over telefonen og dette stod det i mailen.

 

Under punkt 3.1 Bredbåndstilgang:

\"DSL-ruteren er NextGenTels eiendom, og må returneres av kunden for egen

regning ved endt kontrakt eller når NextGenTel ber om å få ruteren i retur,

uavhengig av årsak.\"

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er det lenge siden du ble kunde? Isåfall kan du benytte deg av angrefristloven. Fikk du utlevert angrefristskjema når tjenesten ble opprettet? Hvis ikke, har du 3 måneders angrefrist.

 

Er du i tvil om dine rettigheter? Forbrukerrådet hjelper deg.

 

 

Og kjøpsloven sier forøvrig dette;

Heving, omlevering, retting, prisavslag, erstatning

 

Mangler ved varen gir kjøperen rett til å kreve prisavslag, eller retting for selgerens regning. På visse vilkår kan han også kreve erstatning. Bare hvis mangelen utgjør et vesentlig kontraktbrudd, kan kjøperen kreve å få hevet kjøpet, dvs. få pengene tilbake, eller å få byttet varen.

 

En bør først rette kravet mot selgeren, men det er også en viss adgang til å rette krav mot produsenten, importøren o.a., dvs. selgersiden, hvis gjenstanden er mangelfull. Dette kan være særlig aktuelt hvis selgeren er gått konkurs.

 

 

 

-sv00sj-

nei for all del jeg bestilte hos tiscali men fant ut at jeg ikke ville ha adsl alikavel så jeg brukte angrefristen ca 4dager etter at jeg hadde bestilt jeg fikk da en regning på 1200kr i avbestillingsgebyr;)surt menmen

 

 

man kan jo selfølgelig prøve å sloss imot men er det verdt d masse pes og saker som allikavel gir dem rett for det viste seg at det var en linje jeg ikke hadde sett i kontrakten;Peller rettere sagt ikke lest som ga dem rett til å kreve de utgifter de hadde hatt selv om du tok ibruk angrefristen

 

men reklamasjon er jo en annen ting når du ikke får det du betaler for så tror jeg nok ikke de kommer langt i en sak

Endret av KRAFortune
Lenke til kommentar

*edit* nevnte det med angrefristen, at jeg ikke hadde motatt noe skriv fra dem om dette, og jeg da hadde 3mnd angrefrist. Noe som ikke stemte, for det hadde de sendt. Men jeg har ikke motatt noe, så her blir det ord mot ord. Men det hadde ikke hjulpet likevell, fordi jeg bestilte det 20.02.05. Mottokk routeren 08.04.05, og har brent opp lunta mi etter fristen gikk ut...  :no:

Dette har MPX på sine angrerettskjema:

 

Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2 av dette skjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.

Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte. Du kan bruke dette skjemaet som skal være utfylt av selgeren som spesifisert nedenfor. Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og du bør sørge for at dette kan dokumenteres.

 

Så ifølge dem deres referanser til angrerettloven; om du ikke har mottatt angrerettskjema har du relativt god tid på deg. Du bør jo selvfølgelig sjekke mailboksen din temmelig grundig og være sikker på at du ikke har slettet mail fra dem med angrerettskjema på, da. Hvis ikke er det uansett NGT som må kunne vise til at det faktisk ble sendt ut.

 

Ellers reklameres det jo for ADSL på denne måten:

 

For deg som vil surfe raskere og vil være på nett hele tiden uten å betale tellerskritt.

 

Så hvis linjen din stinker big time kan du vel neppe sies å være "på nett hele tiden". Isåfall får du jo ikke produktet du skal ha, og kan heve kjøpet med mindre de ordner opp i ting. Og isåfall skal du ha pengene tilbake - alt sammen, inkl. etablering som jo er en del av produktet og ikke et eget produkt.

 

Forøvrig fikk jeg en vare med feil på fra MPX, og sendte denne i retur for bytte, og de dekket gladelig porto begge veier for dette. :thumbup: Synes det er veldig naturlig ettersom det er en feil som ligger på selgers side, og kostnader forbundet med det naturligvis skal falle på selger. Har ingen paragrafer til deg, men det er vel bare å kikke litt.

Endret av fossie
Lenke til kommentar

NGT sier at de leverer en tjeneste, ikke et produkt. Forbrukerrådet forklarer så at hvis de leverer en tjeneste så starter angrefristen fra dato man bestiller tjenesten, ikke datoen man mottar routeren. Så mine 3 måneder er brukt der desverre :(

 

Har gjort litt research på hvorfor linjen kutter ut hele tiden, og det viser seg at sentralen eller "Dslam" som noen kaller den er grunnen til nede tiden. Får ringe inn igjen imorgen, ikke at jeg akkurat gleder meg til det men... :ermm:

 

Får vell bare bite i det sure epplet å betale for portoen, men ikke om jeg betaler mer enn jeg må på mnd. avgiften. :whistle:

Lenke til kommentar

Tja, de leverer jo tydeligvis ikke tjenesten da? Du betaler jo for pakken "åpen linje og ruter", gjør du ikke? Ettersom den ene ikke er verdt noe før den andre også er levert har de ikke levert tjenesten før den gjøres tilgjengelig. Analogt til det som skjer her kunne AVIS leid ut bil til deg en helg uten å levere nøklene før på mandag, og nekte deg å heve kjøpet selv om du forståelig nok freaker ut i løpet av søndagen. :)

Lenke til kommentar

Snakket med NGT idag, hvor det var en koselig jente som svarte. :!:

Hun sendte inn en melding til tekniske og skulle gi meg tilbakemeliding. Den første samtalen med NGT hvor jeg etter å ha lagt på føler at her skjer det noe. Synes bare at det er VELDIG merkelig at etter to måneder med mail og telefoner hvor jeg klager på linje ustabilitet så skjer det noe først nå... :thumbdown:

 

Får se om det bare var snakk, men har en finger på at hun gjør jobben sin.

 

Har bestemt meg for å ikke gi meg angående routeren. For etter samtalen med henne

inser jeg at det er STOR forskjell på kundebehandlerne hos NGT. Ville bare ikke dra flaksen min for langt så jeg utelot å nevne portoen for routeren da jeg snakket med NGT idag. ;)

Lenke til kommentar
NGT sier at de leverer en tjeneste, ikke et produkt. Forbrukerrådet forklarer så at hvis de leverer en tjeneste så starter angrefristen fra dato man bestiller tjenesten, ikke datoen man mottar routeren. Så mine 3 måneder er brukt der desverre :(

 

Har gjort litt research på hvorfor linjen kutter ut hele tiden, og det viser seg at sentralen eller "Dslam" som noen kaller den er grunnen til nede tiden. Får ringe inn igjen imorgen, ikke at jeg akkurat gleder meg til det men... :ermm:

 

Får vell bare bite i det sure epplet å betale for portoen, men ikke om jeg betaler mer enn jeg må på mnd. avgiften. :whistle:

har du sjekket hvor langt det er til sentralen?

det kan være et problem

 

hvilken hastighet har du?

prøv evnt. å be de å sette ned hastigheten litt, eller sette på et støyfilter

Lenke til kommentar

Etter samtalen med NGT idag, så har jeg jammen meg hatt oppetid på hele 5 og en halv time. Ny rekk!!

 

Brøyt sammen etter denne tiden, skal la den stå på over natten med PingPlotter kjørende. Broren min som også bor i Askim og kobler seg opp til samme sentral som meg hadde også samme problem som meg, men han har også hatt lik oppetid som meg i dag også. Vi får gi det noen dager. NGT hadde visst satt noen teknikere på saken sa de. Men 5 timer er ihvertfall en bedring fra de korte 2 timers intervalene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...