Gå til innhold

Olje og Vannkraft i Norge?


Anbefalte innlegg

Vannkraft og olje er noe Norge har veldig mye av i dag.

Hva vil skje når oljen går tom, skal Norge satse på vannkraft og vindkraft?

Tror dere at Norge sin økonomi vil bli dårligere etter at oljen er gått tom, kan dere vær så snill og svar og begrunn svaret?

 

Jeg har muntlig eksamen nå, kom opp i 48 timer. Så det ville vært veldig hyggelig med begrunnelser og svar, trenger forskjellige tanker og meninger om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oljen går vel ikke tom med første..

Men vi har jo en del industri som er bygd opp rundt dette nå da. Og mange som er utdannet innen feltet. Stavanger er vel "oljebyen", og vi har flere oljeplattformer. Om oljen skulle ta slutt ville det blitt et stort tap.

 

Men på den andre siden har vi gjennom selskaper som Statoil muligheten til å drive imperialisme, vi kan stikke av med oljeressursene til andre land. F.eks i Irak, Iran og andre land i Midtøsten.

Lenke til kommentar

Det spørs helt på hvilken kurs vi tar. Hvis vi satser på utdanning (som gir kompetanse), og på å bygge ut andre felter i industrien, vil jeg tro vi kan fortsette å opprettholde sånn ca. den standarden vi har i dag. Om vi derimot faller for fristelsen til å øke lønninger, øke avgifter, la staten sponse unødvendigheter med skattepenger, og øke byråkratiet, vil noen få en smekk på pungen om 50 år.

Lenke til kommentar
Så, mer skatt, mer satsing på vannkraft vil være løsningen for å fortsette med standarden vi har i dag?

 

Med vannkraft kan vi selge strøm til andre land.

Mer skatt er totalt unødvendig. Mer industri generelt vil hjelpe, samt mer utdanning. Om det behøver å være vannkraft er uvisst.

Lenke til kommentar

oi oi, var VELDIG varmt det ja :ohmy:

 

Men, ville dere ha kjøpt en hydrogenbil hvis den kostet ca. 10 000kr mer?

jeg lurer på om dere ville ha ofret litt ekstra kr for å få ett bedre miljø?

Ville dere ha betalt ekstra for å få en mer miljøvenlig bil?

Lenke til kommentar

Problemet med hydrogenbiler i dag, er at det er svært steder man kan få fylt hydrogen. Jeg hadde IKKE kjøpt en hydrogenbil idag dersom den kostet 10.000 kr mer. Hadde Statoil og de andre bensinstasjonkjedene fått ut fingeren, og startet å tilby hydrogen, hadde saken vært helt anderledes.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil hydrogenbiler være interessant såfremt det legges tilrette for bruk. Hydrogenbiler er et bedre alternativ enn feks. el-biler, der de (ihverfall på verdensbasis) bare forflytter forbrenningen fra bykjernene og ut til kraftprodusentene (kull/atom osv).

Lenke til kommentar

Ta en titt på denne siden (menyen virker dessverre ikke i FF, måtte kjøre opp IE), og denne

 

Der står det masse om brenselceller (fuel cells) som er en hydrogenbasert teknologi for å produsere strøm. Dette i alt fra forbrukselektronikk (mobiltelefoner med 40 dagers strømkapasitet, snart en realitet), til biler og store kraftstasjoner.

 

Hva med å dra på hytta og koble bilen til hytta slik at hytta har strøm mens du er der? Fantasien er den eneste begrensningen.

 

Det beste med teknologien, er at vanndamp/vann er den eneste avgassen :)

Lenke til kommentar

Å bruke hydrogen som drivstoff i dag er ikke mye mer miljøvennlig enn bensin. Hudrogenet må utvinnes og dette krever energi.

 

Hvis du kom opp i geografi kan det være veldig nyttig å nevne fiskeoppdrett. Dette har Norge utmerkede muligheter for, pga fjordene våres. Mange ser på fiskeoppdrett som næringen som kan holde den norske velferdsstaten gående.

Lenke til kommentar

Jeg ville nevnt fusjonsenergi. Når vi klarer å få et energioverskudd fra denne prosessen, vil verdens energiproblemer være løst.

 

Å snakke om hydrogenbiler kan du også gjøre, men som jeg kanskje forklarte litt dårlig i stad trenger ikke disse bilene være særlig miljøvennlige.

Selv om eksosen bare er vann, fordi hydrogen er drifstoffet, må hydrogenet utvinnes. Dette kan gjøre på en miljøvennlig og en ikke-miljøvennlig måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...