Gå til innhold

Referense på Ekstern HDD!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hadde tenkt å gå for en Ferdigpakke :)

Akkurat. Grunnen til at jeg ikke vil anbefale det er at en del av disse har hatt til dels store problemer(jfr. Maxtor OneTouch), og at det derfor kan være bedre å mekke sammen kabinett og disk selv. Dette er svært lett, og man har også egne garantier på disk og kabinett.

jeg kaster meg inn i denne tråden og vekker den til live igjen, da jeg også er ute etter en ekstern disk med samme kriterier som trådstarter.

har skjønt at maxtor onetouch har en stygg tendens til å miste data, og det er jo fryktelig dumt siden dette skal være en backup-disk...

det er en litt spennende tanke å "lage til" en ekstern disk ved å kjøpe et kabinett, som enl nevner ovenfor. men jeg ser at dette fort blir dyrere enn å kjøpe en lacie ekstern disk på 250 gb til ca 1500,-...

noen som har erfaringer med lacie-diskene? er de stabile og støysvake? eller må jeg finne en intern disk som passer mine kriterier og så finne et kabinett til denne?

Endret av el_cash

Maxtor er et av de hd-merkene med dårligst rykte i utgangspunktet....

Om jeg skulle kjøpt meg ekstern harddisk, ville jeg gått for kabinett(icebox er glimrende!) hos f.eks mpx eller komplett, og deretter kjøpt meg en Seagate Barracuda-disk.... dette fordi seagate er er de som har lengst garanti. (5 års garanti)

Som Fjarle har sagt:

Maxtor, LaCie og Western Digital leverer en hel del ferdige løsninger. For ca. 250GB kan du regne med å betale rundt 1500-2000 kroner.

Skal du ha en rimelig, dog lydløs disk til internt bruk er Seagate produsenten av de mest lydløse diskene på den fronten. Valgmulighetene er mange, og prisene varierer voldsomt.

Var jeg deg ville jeg latt være å kjøpe etter prislister på akkurat dette området. Eksterne harddisker er fokusområde for svært mange nettbutikker, slik at prisene varierer svært mye fra dag til dag alt etter hvem som har tilbud på hva. Vent til du finner et godt tilbud. Jeg har sett 200GB eksterne disker ned mot en blank tusenlapp. Da begynner vi å nærme oss gode priser. Alt over 1700 kroner for 200GB er for meget.

Etter en (svært) kjapp gjennomkikk av psdata og komplett sine produkter fremstår WDC-disken på 250GB til 1750 som det beste kjøpet, men jeg vil anbefale deg å gi det hele litt tid. Harddiskprisene kollapser konstant, og i motsetning til tidligere er det ikke bare de vanlige diskene som faller i pris. Nå er det i hovedsak eksterne disker det fins mye å hente på. Vent til det dukker opp et godt ukens tilbud hos psdata, mpx.no, netshop.no, multicom.no, komplett.no, databutikken.com osv. :p

Tenker også på å sette opp en egen ekstern harddisk istedet for å kjøpe en fiks ferdig sak.  Har lyst til å tøye grenser, og gjerne komme opp i 1Tb...  :D

Noen som har noen gode råd eller linker som kan hjelpe meg i gang?

Hvor mye penger vil du bruke på dette da? Det kan i allefall bli dyrt nok :)

Så lenge det blir billigere enn den LaCie lager så er det greit for meg.. ;)

Hadde kanskje drømt om å få den ned på rundt 4k? Veit ikke om det er mulig men.

Uansett hadde det vært kjekt om noen kunne gitt et lite hint til en nettside som har en "how to" eller tutorial eller noe på å bygge sånt. Har ennå tilgode å finne en sånn en.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...