Gå til innhold

Låse xp uten å logge ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det et program som låser xp, og som krever et passord for å unlocke? Jeg vil ikke at xp skal logges ut, men at programmene skal kunne kjøre i bakgrunnen uten at noen kan gjøre noe med maskinen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sett passord på brukerprofilen og velg logg av->bytt bruker så trenger man passord for å få logget på igjen. Programmene kjører i bakgrunnen, og andre med konto på pcn kan fortsatt logge på sin konto

Skrevet (endret)
Det er en grei måte men maskinen kan fortsatt skrus av.

Du kan jo prøve med å sette passord på skjermbeskytteren.

det er mulig å disable "skru av dataen"-ikonet nede til venstre (eller denne muligheten i det hele tatt fra welcome-screen)

how??

like this: (jeg har engelsk win, og derfor skriver jeg alt på engelsk...)

finn administrative tools (jeg har denne på startmenyen, kan velges fra egenskapene til start-menyen)

trykk local security policy

til ventre finner man nå en "mappe" med hengelås som heter "local policies", åpne den, trykk så på Security Options... nesten helt nederst finner du noe som heter:

Shutdown: Allow system to be shut sown without having to log on

Denne skal du endre fra Enable til Disable...

trykk vekk vinduet, og vips, det er umulig å skru av dataen fra welcome-screen (med mindre man har en powerknapp i nærheten da...)

OPS:

hvis du noengang glemmer passordet ditt kan du trykke CTRL + ALT + DEL 2 ganger... da kommer en login-box, i account name skriver du administrator, og passordet er ingenting (hvis du ikek har valgt det da.. ) da kommer du inn i en blank konto med alle rettigheter på dataen din)

HVIS du ikke vil ha denne muligheten, går du på samme sted som der du tok av shutdown greiene, helt på toppen er det noe som heter:

Accounts: Administrator account status

hvis du ikke vil ha noen administrator på din maskin, trykker du disable her...

MEN, det må alltid være en administrator på en maskin... :w00t:

Endret av jalejale
Skrevet

Takk for svarene. Eneste problemet ved dette er at jeg ikke vil ha passord for å logge på maskinen hver gang den skrus på, noe som skjer ved denne metoden. Er det ingen programmer som gjør denne jobben enkelt og greit, eller en funksjon i f.eks. Tweak XP?

Skrevet

hvie jeg forstår deg rett vil du ikke skrive noe passord når du slår på maskinen, bare når du "låser" den opp?

(fikk du vekk "slå av datamaskinen" på welcome-screen eller?)

Skrevet (endret)
hvie jeg forstår deg rett vil du ikke skrive noe passord når du slår på maskinen, bare når du "låser" den opp?

Du forstår meg riktig ja! Hadde vært så hendig å kunne trykke en hurtigtast (f.eks. F7), slik at maskinen fikk en slags gråskjerm/passordboks opp på skjermen, og at denne bare kunne unlockes ved å taste inn passord :whistle:

PS: Jeg fikk til å fjerne den fra startmenyen ja!

Endret av Joakim83
Skrevet (endret)

hm... det finnes mange sånne USB-penner som fungerer som en nøkkel... når du da låser maskinen med et program som følger med USB-enheten, må du putte enheten inn i USB-porten igjen for å låse opp maskinen. (dette er det på min i hvertfall, og hvis jeg da restarter uten å skrive passord kommer jeg fremdeles ikke inn i win eller får gjort noe annet, god sikkerhet med andre ord...)

jeg vet ikke om noen programmer som er slik uten å kjøpe en USB-pen, men det finnes sikkert... lykke til!

forresten: i TweakXP(**) er det en funksjon som heter AutoLogin... altså skriver TweakXP(**) inn passordet ditt når du starter maskinen, det jeg ikke vet er om den gjør det når du låser den også, men kan jo være værdt å sjekke...

EDIT:

** : dette er feil, navnet på programmet skal være Powertoys for Windows XP, og det fnner du hos microsoft på DENNE siden. Modulen AutoLogin ligger under heter TweakUI, (direktelink til .exe-fil)

beklager feilen :whistle:

Endret av jalejale
Skrevet

Selv om du bruker et program som hindrer deg å slå av pcen kan jo alltids strømkabelen trekkes ut. Eller av/på-knappen kan trykkes inn.

Skrevet

Du forstår meg riktig ja! Hadde vært så hendig å kunne trykke en hurtigtast (f.eks. F7), slik at maskinen fikk en slags gråskjerm/passordboks opp på skjermen, og at denne bare kunne unlockes ved å taste inn passord :whistle:

PS: Jeg fikk til å fjerne den fra startmenyen ja!

gjør du det sånn er det bare og restarte maskinen så er passordet vekk da :hmm:

er det så lurt da? du burde heller passord beskytte kontoen din heller.

Skrevet

jeg tror også det enkleste her blir å passordbeskytte hele brukeren din i WIN.. da kan du bare trykke wintast + L når du skal låse maskinen, og det nytter ikke å restarte den, for da kommer du til passordet igjen...

jeg skrev forresten feil i forrige post jeg skrev, jeg skrev TweakXP, men mente

Powertoys for Windows XP.

hvis ikke det funker slik jeg beskrev, får du heller bare leve med at du må skrive passordet hver gang du starter maskinen (selv starter jeg den bare en gang om dagen, det blir ikke så mye pes å skrive et passord da...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...