Gå til innhold

Erfaringer med MSI S260


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått min MSI S260 med 2.0 GHz Pentium M, 2x512 MB RAM, 100 GB harddisk, og tenkte jeg skulle fortelle litt om mine erfaringer:

 

POSITIVT:

Vel, den er svart, tynn og liten. Når man tar den opp og holder den, føler man kvalitet og soliditet. Tastene er bra, og ytelsen føles også bra

 

Skjermen er gnistrende klar og skarp, fargene er kraftige, og det er lite fargeendringer når man endrer innsynsvinkelen. (Men refleksene fra den blanke skjermen kan endre seg ved endret innsynsvinkel).

 

NEGATIVT:

Skjermen er så blank at i sollys ser det ikke ut som en skjerm, men som ett speil. Merk at dette skjer når man har solen i øynene, ikke når solen skinner på skjermen. (Med andre ord: når skjermen lager skygge til selv, slik at den er mørk, og ansiktet ditt er opplyst av solen. Det man ser da er kun ett speilbilde av seg selv).

 

Det ser ikke ut for at den har blåtann og heller ikke infrarød. Det var jeg ikke klar over når jeg kjøpte den. (Ikke det at jeg pleier å bruke blåtann og IR til noe, men det er kjekt å ha likevel).

 

Maskinen støyer mer enn den andre bærbare jeg har, en Dell Latitude D800.

Hvis noen vet hvordan man får redusert støyen, så si ifra.

 

Batterilevetiden på 4-cellers batteriet på 2200 mAh var kun på 1 time og 40 minutter ved vanlig bruk. (Lysstyrke på max, WLAN på).

 

Ved avspilling av DVD var levetiden på 1 time og 25 minutter. (Lysstyrke to hakk ned, WLAN av). Heldigvis bestilte jeg også ett 8-cellers batteri på 4400 mAh.

 

Med 8-cellers 4400 mAh batteriet kan man se på DVD i 2 timer og 45 minutter.

 

I manualen så snakker de om 2,5 timer på 4-cellers batteriet. Muligens man kan oppnå det, med lysstyrken på det svakeste, WLAN av, og man ikke bruker PC'en slik at prossesoren jobber på laveste hastighet? I praktisk bruk er levetiden i hvertfall under 2 timer.

 

Ett 8-cellers batteri er ett minstekrav...

 

KONKLUSJON: Maskinen passer bra til det jeg skal bruke den til: En kraftig maskin til å ta med på ferier og turer: for å se på film, surfe på internett, laste opp foto og video mens jeg er på turen, og se på DVD mens jeg sitter på flyet. Bare batterilevetiden hadde vært litt bedre...

 

Hvis man planlegger å bruke PC'en på en lesesal, så må man være klar over at lyden er godt hørbar selv på 2 meters avstand.

 

Legger ved to bilder av skjermen. Begge er tatt ute i solen.

 

speil.jpg

 

selvportrett.jpg

Endret av HolgerH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis med ny lappis!

 

Så jo fin ut, den der! har du testet 8-cellers batteriet? Tror det er mange som har lyst til å vite hvor lenge det holder. PowerBooken jeg sitter på nå holder i ca. 4 timer og det vil jeg si er bra for en 12.1" laptop. Hvordan er det med skjermstørrelse på S260? Er det en 12" rakker?

 

Eneste som var dumt med den er vel mangel på Bluetooth, og litt støy.

 

Håper du forblir fornøyd!

Lenke til kommentar

Venter på min S260 selv.

 

Har sjekket litt og sendte en mail til komplett angående det med blåtann (BT).

På MSI sin side ( >her< ) står det at BT er innebygget ("Blootooth: Built-in") og svaret fra Komplett er at BT er, nettop ifølge hjemesiden, innebygget. Får se når jeg får min.

 

Nå var det jo litt "kronglete" å aktivere BT på disse maskinene ifølge en annen tråd her på forumet og en FAQ på MSI sin side. Du måtte vel trykke WLAN knappen to ganger for å aktivere BT.

 

Jeg trenger ikke BT i dag, men er greit for fremtiden. Skal snart ha ny mob og, som kommer til å ha blåtann...

 

Var skuffende det med støyen og, hvor mye støy er det tror du? Sammenligne med noe? Håper min med en 1,7ghz cpu er litt mer stillegående da...

Kanskje en BIOS update fikser det?

 

Edit: Forresten så den j-vlig fin ut på de bildene!

 

Edit2: Fulgte det med en liten bag til den?

 

Edir3: Som bare... legge til litt til: Jeg bestilte med Intel 2915bga wlan kort. Kan BT være innebygget i en av de to modulene tro (2200 vs 2915)?

Endret av CannibalCorpse
Lenke til kommentar

Støy:

Når jeg har Dell Latidude D800 og S260 stående rett ved siden av hverandre, så overdøver S260 den andre. Men det er fordi S260 lar viften gå på laveste hastighet i stedet for å skru den helt av slik som Dell-maskinen gjør.

 

Når Dell-maskinen blir for varm, og skrur på viften, så er det Dell-maskinen som overdøver S260.

 

Så i en lesesal vil jeg tro at det er bedre med S260 som har en mer jevn støy, enn med Dell Latitude D800 som har en av/på støy.

 

Bag:

Det fulgte ikke med noen bag eller veske. Har også ringt Komplett for å spørre om de hadde inne de orginale veskene som er vist på nettsidene til MSI, men fikk til svar at de ikke hadde dem.

 

Bluetooth / Blåtann:

Jeg kan ikke finne noe blåtann på min S260, uansett hvor mye jeg leter. På driver-CD'en så følger det med en Bluetooth-driver, men selv om jeg installerer den, så sier den bare: "Please insert a Bluetooth device".

 

Jeg har også prøvd å trykke flere ganger på WLAN-knappen, men det eneste jeg oppnår er å skrue av eller på WLAN.

 

Komplett linker til sider hos MSI som omtaler S260. Det er ingenting på de sidene som sier noe om Bluetooth. Riktignok så finnes det noen sider på MSIcomputer som omtaler Bluetooth, men jeg tror det er en litt annen variant enn den som Komplett leverer. Hvis noen har annen informasjon, så vær så snill og korrigerer meg.

 

8-cellers batteri:

Det vil ta litt tid å teste batterikapasiteten på 8-cellers batteriet, så jeg kommer til å endre denne teksten når jeg har testet batteriet både til DVD-avspilling og i vanlig bruk.

 

8-cellers batteriet er nesten dobbelt så stort som 4-cellers batteriet. Vekten er som følger: 4-cellers: 225 gram, 8-cellers: 425 gram.

 

Noe som jeg likte veldig bra, var at 8-cellers batteriet er vinklet litt nedover, slik at batteriet fungerer som en støtte som løfter opp bakerste del av maskinen. På min Dell pleier jeg å legge en kulepenn under bakerste delen av maskinen for å vinkle tastaturet, men det slipper jeg nå med S260.

 

montert.jpg

Lenke til kommentar

OK, ja BT er vel begrenset etter region. Er kanskje bare USA som får modeller med BT. Synd, menmen...

Ja, hvor lang tid tok det fra du la inn bestilling til du fikk den (regnet utfra at de har alle delene på lager)? Ser min er på "Til plukking" nå.

Bestilte også med 8-celler batteri, kan tydeligvis komme til nytte det :)

Lenke til kommentar
"Til plukking" nå.

Min skiftet status til "Til plukking" på torsdag ettermiddag, ble sendt mandag ettermiddag, og jeg mottok den på onsdagen. (Tror jeg, husker ikke helt om den ble sendt mandag eller tirsdag).

 

 

Den har DVD-brenner, ja. Når det gjelder spill, så kommer ikke det akkurat i første rekke hos meg. Men for moro skyld har jeg nå startet nedlastingen av DOOM III demoen, slik at jeg kan finne ut hvor bra den fungerer.

Lenke til kommentar

 

 

Den har DVD-brenner, ja. Når det gjelder spill, så kommer ikke det akkurat i første rekke hos meg. Men for moro skyld har jeg nå startet nedlastingen av DOOM III demoen, slik at jeg kan finne ut hvor bra den fungerer.

Spiller du Football Manager 2005?, funker det på S260?

Det er det eneste spillet eg kunne tenke meg å spille på den maskinen utenom skolearbeid og litt film titting.

Hvordan er lyden på den?

Lenke til kommentar
"Til plukking" nå.

Min skiftet status til "Til plukking" på torsdag ettermiddag, ble sendt mandag ettermiddag, og jeg mottok den på onsdagen. (Tror jeg, husker ikke helt om den ble sendt mandag eller tirsdag).

 

 

Den har DVD-brenner, ja. Når det gjelder spill, så kommer ikke det akkurat i første rekke hos meg. Men for moro skyld har jeg nå startet nedlastingen av DOOM III demoen, slik at jeg kan finne ut hvor bra den fungerer.

Det tar såpass ja.. ok :(

Vel, får bare vente...

Hadde et ørlite håp om sent mandag, men var vel for optimistisk

Men den som venter på noe godt osv... :yes:

Lenke til kommentar

 

 

Den har DVD-brenner, ja. Når det gjelder spill, så kommer ikke det akkurat i første rekke hos meg. Men for moro skyld har jeg nå startet nedlastingen av DOOM III demoen, slik at jeg kan finne ut hvor bra den fungerer.

Spiller du Football Manager 2005?, funker det på S260?

Det er det eneste spillet eg kunne tenke meg å spille på den maskinen utenom skolearbeid og litt film titting.

Hvordan er lyden på den?

En Pentium-M 2GHz skal fungere godt med Football Manager. Hva som avgjør ytelsen på FM er nesten bare CPU og minne, så maskinen yter nok godt i spillet ja.

Lenke til kommentar
Spiller du Football Manager 2005?, funker det på S260?

Hvordan er lyden på den?

Jeg spiller egentlig ikke spill, så det kan jeg ikke si så mye om. Jeg lastet ned demoen av Doom III, og på den så valgte den nest laveste trinn på kvaliteten. Jeg går ut fra at det betyr at maskinen ikke er den kraftigste til 3D, men det var vel heller ikke noen overraskelse...

 

Høyttalerene sitter i skjermen, og den er ikke mange millimeter tykk. Lydenstyrken er lav, og lyden er alt for skarp i diskanten, og for svak på bassen. Å høre på musikk med de høyttalerene er å plage ørene. Men plugger man til hodetelefoner så blir det selvfølgelig bedre...

 

Siden vi likevel nevner hodetelefoner: Utgangen er plassert i front. Det betyr at pluggen helst bør være vinklet, siden en litt rett og lang plugg vil fungere dårlig på fanget, og den vil også fungere dårlig når man prøver å putte maskinen ned i en veske med pluggen innkoblet.

 

Jeg skal kjøre noen flere 3D-tester og legge ut resultatene her litt senere i dag.

Lenke til kommentar

Har nå kjørt 3DMark05 med resultat 202. Jeg ser at Asus W5A har fått 233, så det betyr at S260 er 13% dårligere på 3DMark05.

 

Har også kjørt 3DMark03 med resutalt 853. Asus W5A har fått 1024, så det betyr at S260 er 17% dårligere på 3DMark03.

 

For de som virkelig er interessert i 3D-spill så er vel ingen av de to maskinene så veldig egnet...

 

Siden jeg ikke spiller spill, så betyr det ikke så meget.

Lenke til kommentar

Nederlandske Hardware.info testet en variant av maskinen for en stund siden. Den er følgelig også skrevet på nederlandsk, men den består for det meste av grafer.

http://www.hardware.info/reviews.php?id=545

 

De testet med det minste batteriet, og en legger merke til at de oppnår samme uggne resultat på levetiden. Ellers bestod maskinen av en P-M på 1,6 GHz. Minnehastigheten har de, så vidt jeg ser, ikke oppgitt, men mengden var ikke på mer enn usle 256 MB. I tillegg brukte de en harddisk på kun 4200 RPM. Spesifikasjonene tatt i betraktning gjorde den det vel nokså greit, og la seg midt på treet stort sett i de fleste testene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...