Gå til innhold

OMFATTENDE sp. om vannkjøling!


Anbefalte innlegg

Vel, jeg skal snart investere i en pc (så snart pengene dukker opp), og den skal være med vannkjøling. Så jeg surfet en stund, og kom over dette SUPRE forumet! MEGA! :smile: ...vel, tilbake til spørsmålene:

 

1. Er Water Wetter bedre enn Frostveske?

2. Er Blackice 2 mye bedre enn den vanlige(Single), og er Blackice Extreme bedre enn Blackice 2?

3. Hvilken CPU vannblokk er best(Pris og Ytelse)?

4. Peltier. Fryser ikke vannet? Og hvis vannet er under 20 grader, virker ikke radiatoren mot sin hensikt??

5. Er det bedre å kjøpe koolance komplett tower, eller komponere et sett selv?

6. For meg ser det ut som at Swiftech er jalla(skranglete og dårlig kvalitet). Er dette sant?

7. Hvor bør man sette radiatoren? Hvis man har den slik at den blåser eller suger luft fra/til kabinettet, så kan da ikke dette være optimalt? (grunnet blåse varm luft inne i Pc´en/trekke oppvarmet luft gjennom radiatoren)

 

Dette vet jeg allerede:

Skal bruke silikon slanger, pumpe fra et akvarium (ikke brukt pumpe nei..), og du skal bruke batterivann i systemet.

 

Vel. Mange spørsmål. Er takknemmelig for svar! :smile:

PS! Tips om vannkjøling generelt er ønskelig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Vetsj

2. Vetsj

3.Danger Den er vel det beste, iallefall om du skal bruke peltier

4.Vannet fryser ikkje fordi det er frostvæske i det, radiatoren er der fordi peltieren varmer vatnet veldig masse opp og da må noke kjøle det ned igjen.

5. Det er best og komponere sjøl

6. Swieftech er god kvalitet

7. De fleste har radiatoren helt i fronten nedanfor diskett stasjon og harddisker

 

Quote:


Den 2002-07-21 00:26, coRnflEks skrev:

Vel, jeg skal snart investere i en pc (så snart pengene dukker opp), og den skal være med vannkjøling. Så jeg surfet en stund, og kom over dette SUPRE forumet! MEGA! :smile: ...vel, tilbake til spørsmålene:


1. Er Water Wetter bedre enn Frostveske?

2. Er Blackice 2 mye bedre enn den vanlige(Single), og er Blackice Extreme bedre enn Blackice 2?

3. Hvilken CPU vannblokk er best(Pris og Ytelse)?

4. Peltier. Fryser ikke vannet? Og hvis vannet er under 20 grader, virker ikke radiatoren mot sin hensikt??

5. Er det bedre å kjøpe koolance komplett tower, eller komponere et sett selv?

6. For meg ser det ut som at Swiftech er jalla(skranglete og dårlig kvalitet). Er dette sant?

7. Hvor bør man sette radiatoren? Hvis man har den slik at den blåser eller suger luft fra/til kabinettet, så kan da ikke dette være optimalt? (grunnet blåse varm luft inne i Pc´en/trekke oppvarmet luft gjennom radiatoren)


Dette vet jeg allerede:

Skal bruke silikon slanger, pumpe fra et akvarium (ikke brukt pumpe nei..), og du skal bruke batterivann i systemet.


Vel. Mange spørsmål. Er takknemmelig for svar! :smile:

PS! Tips om vannkjøling generelt er ønskelig!






Lenke til kommentar

Ikke snaut med spørsmål! Men jeg skal forsøke å svare:

1: Ville valgt 10-15% frostvæske i vannet, det gjør stort sett samme nytten.

2: Jo større radiator jo bedre, kort og godt.

3: Vanskelig å plukke ut noen favoritt, men les gjerne her: http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...ndup/index.html

4: Vannet fryser ikke, husk at kjøleblokka er i kontakt med den varme siden på elementet! Men bruker du et kraftig element, er det svært viktig å isolere rundt CPU-sokkel, og ikke minst på baksiden av hovedkortet!

5: Ville valgt å komponere et sett selv, kort og godt.

6: Les tester av systemet, og gjør deg opp en mening utifra det.

7: Sender deg bilder av et forslag på hvordan dette kan gjøres. Det beste er å ta luften utenfra, og sende den ut av kabinettet i en egen kanal. Krever litt ekstra arbeid og mekking, men er vel verdt det!

Systemtemperaturen nyter godt av en slik løsning!

 

Lykke til! :smile:

 

Btw; Mailadressen din funker ikke..

 

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-21 01:30 ]

Lenke til kommentar

1: Er nesten sikker på det siden noen webshop i det hele tatt tar det inn(hvis frostveske var akkurat like bra hadde ingen kjøpt det og det ville vært dumt av webshoppene å ta det inn)

 

2: Vet at BlackIce Extreme er den eneste av BlackIce som er for 1/2" vannkjølingssystemer, så bare velg det om det er 1/2" system du skal ha. Ikke hvis du skal ha 3/8"..

 

3: Sjekk to-tre tester (finnes hvertfall en nylig på http://www.overklokking.no )

 

4: Vannet fryser garantert ikke: en radiator klarer ikke å kjøe det så mye ned, og man har jo den varme cpu'en og eventuellt andre deler i systemet sitt som varmer opp vannet litt hele tiden. Radiator virker IKKE mot sin henikt og må absolutt være med i et vannkjølingssystem med mindre du har tenkt å bruke en stor tank som du graver ned i bakken e.l.

 

5: Det må du vurdere selv, det følger jo ikke med vannblokk og strømforsyning(mener jeg å huske) så det må du ta i betraktning. Hvis du velger å kjøpe dette kabinettet kan du jo kanskje selge ditt gamle kabinett til noen du kjenner og tjene litt sånn sett.. Og hvis du ikke har så stort kabinett nå kan det være vanskelig å få plass til radiator i det.

 

6: Har ikke peiling, men ville valg kjøler selv fra Innovatek eller Danger Den Maze, og kanskje vga-cooler fra Koolance

 

7: Sett radiatoren nede i fronten og la en vifte blåse luft gjennom den og videre inn i kabinettet.

Eller sett radiatoren over strømforsyningen hvis du har tomrom over strømforsyningen da..

 

Håper noe av dette kan hjelpe deg :smile:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 01:12, Lone*Desert-Fish skrev:

1: Er nesten sikker på det siden noen webshop i det hele tatt tar det inn(hvis frostveske var akkurat like bra hadde ingen kjøpt det og det ville vært dumt av webshoppene å ta det inn)


 

Ikke meningen og være alt for uhøflig her, men det er det dummeste jeg har hørt. Jo, water wetter er bittelitt bedre,(mest på papiret) men det selger på hypen. Som det meste annet de har på sånne butikker.

Lenke til kommentar

Ser visst ut som jeg har misforstått prinsippet med peltier. Den kjøler på den ene siden, og varmer på den andre?(Som en varmeveksler?).

 

Uansett så takker jeg for svarene! :smile:

 

Om e-mail.. Har ikke brukt på en stund, så hotmail har vel sletta den. Er oppe igjen om kort tid.

Lenke til kommentar

Du har fått mange gode svar her.. og jeg vil anbefale deg å lese mer om peltier elementenes oppbygning, og den praktiske funksjonen på http://www.nordichardware.com

 

Skrue : du sier at "jo større radiator jo bedre" Dette stemmer ikke helt.. ettersom oppbygningen av radiator er forskjellig.. slynge radiatorene, som det blir mindre og mindre av på markedet, tar større plass en de nyere flate radiatorene.

_________________

Håkon Ophuus Devold

NTNmemorial.com

 

[ Denne Melding var redigert av: haakon_d på 2002-07-21 20:53 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-21 20:50, haakon_d skrev:

Skrue : du sier at "jo større radiator jo bedre" Dette stemmer ikke helt.. ettersom oppbygningen av radiator er forskjellig.. slynge radiatorene, som det blir mindre og mindre av på markedet, tar større plass en de nyere flate radiatorene.



 

Hm, hvordan kan du påstå det da Haakon? Det sier seg jo selv at en stor radiator kontra en liten vil kjøle bedre!

Tenk deg om, så tror jeg nok at du vil innse det, i prinsippet.

Men at man etterhvert har fått frem gode løsninger som tar mindre plass enn "førsteutgavene" i vår vannkjølingsverden skal jeg ikke bestride, men uansett vil en stor celleradiator gi bedre effekt enn en liten, av samme konstruksjon.

 

Jeg skrev forøvrig: "jo større jo bedre", men burde kanskje i stedet ha sagt "den største du kan få plass til i kabinettet"?

 

Ikke meningen å krangle, men rett skal vel være rett?

Jeg antar at du vil si deg enig i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...