Gå til innhold

Den store Markløft, Knebøy og styrke-tråden


Anbefalte innlegg

Ok, nå har vi en Benkpress-tråd, som er blitt ganske populær, men vi trenger også en tråd for markløft og knebøy, samt andre styrkeprestasjoner.

 

Styrkeprestasjoner, vil for eksempel si løft over hodet (Press, pushpress), captains of crush, rolling thunder, (benk), chins, dips og eventuelt rykk og\eller støt.

 

Mange av disse løftene er ukonvensjonelle, og jeg regner egentlig ikke med at HW er det beste forumet for en slik tråd.

 

Før dere skriver inn noe må et par ting presiseres:

 

VIKTIG:

KNEBØY: Hofteleddet skal være UNDER\PARALELLT med kneleddet i bunnposisjon for at det skal være interresant. På denne måten slipper vi at enkelte tar 180 kilo i noe som minner mer om en neiende skolepike, enn et knebøy

 

Pushpress\press: Pushpress er når du også får hjelp av føttene, og skyter\presser stangen over hodet. Press er helt strikt.

 

Hvis noen skulle ville skrive in benkpress, må det presiseres om løftet er med eller uten stopp

 

Det skal brukes en modell som sier hvor gammel du er, om du er gutt\jente, alder og kroppsvekt. (Evt. Treningsbakgrunn)

 

Jeg håper flest mulig skriver inn hva de har tatt, og skriv gjerne inn løft som ikke er nevnt ovenfor.

Alle er velkomne, uansett prestasjon!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar 10kg i knebøy for tiden grunnet knekt fot og gips i over 4 mnd! :(

Klarte 30-40kg før. :p

 

Skal begynne å spise som en gris, trene ofte og hardt nå. Må bare ha litt mer motivasjon. Trente masse før, men ble nesten 4 mnd opphold når jeg knekte foten, litt vanskelig å starte opp igjen. :(

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Tar 10kg i knebøy for tiden grunnet knekt fot og gips i over 4 mnd! :(

Klarte 30-40kg før. :p

 

Skal begynne å spise som en gris, trene ofte og hardt nå. Må bare ha litt mer motivasjon. Trente masse før, men ble nesten 4 mnd opphold når jeg knekte foten, litt vanskelig å starte opp igjen. :(

Brukte du å trene mark før da?

 

Knebøyen kommer sikkert kjapt opp igjen, den.

Lenke til kommentar
Tar 10kg i knebøy for tiden grunnet knekt fot og gips i over 4 mnd! :(

Klarte 30-40kg før. :p

 

Skal begynne å spise som en gris, trene ofte og hardt nå. Må bare ha litt mer motivasjon. Trente masse før, men ble nesten 4 mnd opphold når jeg knekte foten, litt vanskelig å starte opp igjen. :(

Brukte du å trene mark før da?

 

Knebøyen kommer sikkert kjapt opp igjen, den.

Var litt slurvete med markløft, synes den er litt ond i ryggen. :hm:

 

Håper på det. Skal trene intenst i hele sommer! :cool:

 

Jeg drikker proteinshake, 2dl før trening, 4dl etter. Er det noe mer jeg kan spe på med for å rett og slett bli større? Er for liten etter innesitting i 4 mnd pga den jævla foten.

Er det lurt med carbofuel e.l?

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Tar 10kg i knebøy for tiden grunnet knekt fot og gips i over 4 mnd! :(

Klarte 30-40kg før. :p

 

Skal begynne å spise som en gris, trene ofte og hardt nå. Må bare ha litt mer motivasjon. Trente masse før, men ble nesten 4 mnd opphold når jeg knekte foten, litt vanskelig å starte opp igjen. :(

Brukte du å trene mark før da?

 

Knebøyen kommer sikkert kjapt opp igjen, den.

Var litt slurvete med markløft, synes den er litt ond i ryggen. :hm:

 

Håper på det. Skal trene intenst i hele sommer! :cool:

 

Jeg drikker proteinshake, 2dl før trening, 4dl etter. Er det noe mer jeg kan spe på med for å rett og slett bli større? Er for liten etter innesitting i 4 mnd pga den jævla foten.

Er det lurt med carbofuel e.l?

For å bli større må du ha kalorioverskudd, dvs, spis mye. Skal du opp kan du spise mye fett og karbo, men du bør nok uansett sørge for å få i deg over 140 gram protein hver dag.

Ellers kan det nevnes at kun protein etter trening ikke er optimalt. Sleng i litt karbs også, kanskje en 40gram karbohydrater og 20 gram protein. Så må du spise ordentlig innen en time etter trening.

 

Det er ikke uvanlig å føle litt ubehag i ryggen under mark, men hvis det er vondt bør du nok roe ned. Det viktigste å huske er å bruke bena til å aksellerere stanga fra gulvet, ikke rykke med ryggen (Gjorde det før, det falt meg helt naturlig)

Ellers kan det være greit med belte, hvis du har tendensen til å krumme ryggen, eller ikke får nok buktrykk uten.

 

Jeg tar vell 140 i mark, men dette er noe jeg har trent lite.

I knebøy har jeg aldrig makset men tar vell ca 4 x 100, har trent dette også veldig lite.

Men nå skal jeg bli flinkere til å kjøre disse to øvelsene nå utover høsten.

 

BTW

 

Alder: 18

Høyde: 174

Vekt: 73

 

det er relativt bra med 140 i mark på 73 kilo og lav alder. Knebøyen er jo fin den, og jeg tror begge øvelsene vil kunne tjene på hverandre.

Lenke til kommentar
Er det lurt å trene biceps, triceps, benkpress, markløft, knebøy og mage, hver trening annen hver dag? :hmm:

 

Hadde et tredelt program før, men likte ikke det helt...

Vet ikke hvor mye energi du har, men jeg tviler på at du klare og yte noe særlig halveis ut i en sånn økt.

 

Benkpress og markløft/knebøy er øvelser som bør være adskilt pga at det er ganske tunge øvelser som tar for mye energi til å kjøres tungt på samme dag etter min mening.

 

jeg kjører for øyeblikket:

dag 1: Rygg og legger

Dag 2: Bryst og skuldre, varierer annenhver uke på hva jeg kjører hardt.

Dag 3: hvile, muligens litt kardio

Dag 4: Lår

Dag 5: Biceps og triceps

 

Så to dagers hvile før man setter igang igjen.

Lenke til kommentar

Det Hyrlen sier er korrekt, men det går også ann å gjøre det annerledes.

Veldig mange har gode erfaringer med å splitte etter øvelser, dvs mark, benk og bøy. Da har du en tung trening med hver i hver uke, og evt en medium og en lett i tillegg.

Hvis du skal trene mark annenhver dag, bær du helst ha tung mark kun en gang i uken, ettersom belastningen på nervesystemet er ganske høy.

 

Du burde kanskje bruke en en eller to-splitt, hvor tung knebøy og mark kommer på forskjellige dager.

 

Eks: Man: Tung mark

Ons: Tung knebøy, lett mark

Fre: Lett knebøy, markløft variant.

 

Jeg så ikke om du trente benk, men hvis du gjør det kan opplegget forandres litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...