Gå til innhold

Forandre "mine dokumenter" i 2003 Server


Anbefalte innlegg

Beklager, roac, men trur nok ikkje alle veit kva du meiner når du seier "UNC path". Eg gjer ikkje..

Unnskyld meg, men har dere ikke lært hva UNC Path er? Jeg forstår at det er en rekke her som lærer drift av servere/nettverk, og jeg finner det da utrolig at dere ikke har gjennomgått dette, som er meget elementært.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel.. hvis du ikke vet det.... hmm er det noen som ikke vet det.. hmm..

ok jeg skal forklare... jeg bor i troms.. vi har 3 ikt skoler i nerheten. du trenger ikke noe spesielt grunnkurs for å søke deg inn på ikt. la oss ta skole nr 1. denne skolen har elendige lærere og elever som bare ønsker å spille CS. de få som ønsker å lære noe må lære seg selv.

skole nr. 2, (der jeg gikk) har en elektriker og en gammel avdanket inginør som lærer.læremåten til lærerne gikk ut på at de kom og ga oss oppgaven, som vi overhode ikke kunne løse på egenhånd. etterdet gikk lærerne. da hadde vi ingen mulighet for å spørre lærerne. kaos oppstår i klassen uten lærer og de fleste setter seg for å spille. de få som vil lære seg noe må gjøre dette på egenhånd. det er svært vanskelig siden du ikke trenger å vite noe om data før du kommer inn på studiet. skole 3. kun en lærer og han kan hovedsaklig hardware. dermed består mesteparten av året på å lære seg hvordan hardware fungerer.. når du endelig får en læreplass, så blir du ikke satt sammen med ikt avdelingen, nei du sitter på ett eget kontor, eller pauserommet som det også kalles. her kan du jo også lære deg selv fordi din faglige veileder (villleder) ikke kan noe om server.. dette er mine personlige erfaringer..

Lenke til kommentar

.. og svært mange andres erfaring... Det er sånn det desverre er.. Det eg har lært har eg heilt og holdent lært på eigenhand, trass i eit år på skule og fleire år i praksis (opplæring)...

 

edit:

roac: Eg las igjennom det som sto på den sida, og ja, eg kjenner til det der; både korleis det fungerer og kan brukast.. Men.. Eg ante ikkje kva det heitte.. *sjølvlært er vellært*

Endret av nmedaas
Lenke til kommentar
vel.. hvis du ikke vet det.... hmm er det noen som ikke vet det.. hmm..

ok jeg skal forklare... jeg bor i troms.. vi har 3 ikt skoler i nerheten. du trenger ikke noe spesielt grunnkurs for å søke deg inn på ikt. la oss ta skole nr 1. denne skolen har elendige lærere og elever som bare ønsker å spille CS. de få som ønsker å lære noe må lære seg selv.

skole nr. 2, (der jeg gikk) har en elektriker og en gammel avdanket inginør som lærer.læremåten til lærerne gikk ut på at de kom og ga oss oppgaven, som vi overhode ikke kunne løse på egenhånd. etterdet gikk lærerne. da hadde vi ingen mulighet for å spørre lærerne. kaos oppstår i klassen uten lærer og de fleste setter seg for å spille. de få som vil lære seg noe må gjøre dette på egenhånd. det er svært vanskelig siden du ikke trenger å vite noe om data før du kommer inn på studiet. skole 3. kun en lærer og han kan hovedsaklig hardware. dermed består mesteparten av året på å lære seg hvordan hardware fungerer.. når du endelig får en læreplass, så blir du ikke satt sammen med ikt avdelingen, nei du sitter på ett eget kontor, eller pauserommet som det også kalles. her kan du jo også lære deg selv fordi din faglige veileder (villleder) ikke kan noe om server.. dette er mine personlige erfaringer..

Noen ganger rippes det opp i det faktum at jeg har mistet enhver tillit til det norske skolesystemet. Konklusjon: Utdanningstilbudet du har fått bør enten fjernes, eller så bør det ansettes en ny lærer (Som om de har noen som kan sjekke hvilke kunnskaper den nye læreren har).

 

Dere har min dypeste medfølelse.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Mange takk.

Ja, det bør ansettes nye lærere. Spesielt innen IKT-Driftsfag.

 

Problemet er at kompetente folk, som f.eks. du, ikkje ville gått ned 250 000,- i året i lønn for å undervise elever som absolutt ikkje har respekt for deg, og faktisk nekter å høyre på deg og kva du seier, nettopp fordi du er lærar.

 

Eg bur i lag med ei som er lærar, og har jobba på fleire skular rundtomkring, så eg kjenner systemet.

 

Men for all del. Det er mykje dyktige lærarar rundtomkring også, men dei kan/klarer ikkje lære frå seg, og då gjerne pga. elevars manglande respekt for læraren..

Lenke til kommentar
Jaha? Care to elaborate?

Jeg har vel med mitt svar sagt at løsningen ligger i å endre på innstilligene i vinduet. Det går klart frem av den skjermdumpen du ga meg.

 

Jeg kunne selvfølgelig påtatt meg å gjøre oppgaven i minste detalj for deg, men jeg kan garantere deg at det ikke hadde blitt billig.

 

Når jeg bruker tid her på å gi hint i riktig retning er det minste jeg forlanger at den som får et hint faktisk bruker tid på å se på dette. Hvis dette ikke gjøres kommer jeg ikke til å bruke tid på å hjelpe dere.

Lenke til kommentar

Enig med roac her, skuffelsene i det norske skolesystemet er ikke noe nytt.....

Det virker som om lærerne burde vært enten skiftet ut eller oppgradert.

Kanskje noe for MS, lærer versjon 2005, med SP1........... :w00t:

 

Det samme kan man vel kanskje si om noen av elevene......

 

 

Edit: Noe tekst som ikke kom med....

Endret av kamus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

UNC path:

 

UNC path

Universal/Uniform Naming Convention. A UNC path describes the location of a volume, directory, or file.

 

The format for a UNC path is \\server\volume\directory\file and is not case-sensitive. For example:

 

\\Shared1_svr\Shared1\WGroups\Network\Orders.xls

Rather than describe the location of a file or directory by drive letter, the Network Group will typically communicate a UNC path to describe the actual location of a file or directory. Windows drive letter mappings are arbitrary, whereas a UNC path is specific and applies to all operating systems.

 

Note: The UNC method started with the UNIX operating system. UNIX uses the forward-slash character as a path separator. Many network services (ex. FTP) have their origins in the UNIX operating system, so they use forward-slashes instead of the backslashes that DOS/Windows uses. It is important to recognize this distinction when using these services.

 

Brukte 2 sek på google.

 

Er svært enig med roac. Virker som om dere ikke har brukt skoleåret til annet en CS spilling for mange av de spørsmålene dere kommer med er særdels elementær kunnskap om Windows server.

 

*leif*

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Jeg kaster meg også på bølgen og sier at dette blir for dumt.

Jeg mener at har man interesse eller hvis man har tenkt å jobbe med servere så burde man ta litt initiativ. Det eneste man trenger er å kjøpe seg en lærebok om en server. En slik får du kjøpt brukt for en billig penge. Gjerne en bok som er ment for å kunne ta en MCP for f.eks win2003 eller win2000 server. Ved å lese gjennom en slik vil man kunne danne seg et basis ordforråd i server/nettverksmiljø. Når dette er gjort kan man benytte et forum for å få klarhet i emner man er usikker på. Da vil du i alle fall ha en grunnlag til å forstå det som blir forklart deg. Man kan ikke forvente at man skal lære alt fra scratch ved å spørre folk på et forum... Det blir for dumt.

Det er ingenting i veien med å være selvlært, men da må man også være villig til å lese en bok slik at man har basis-kunnskapene...

 

Jeg er ingen ekspert selv, på ingen måte. Men blir forumet overøst med for dumme spørsmål vil man jage vekk de som virkelig kan noe og man ender opp med et elendig forum.

 

Det var i alle fall mine tanker om emnet... :hmm:

Lenke til kommentar

*
Da året eg gjekk IKT-Driftsfag (2001-2002) hadde me eit klassesett tilgjengleg som me brukte som workstations. Maskinvaren bestod av P233, 32MB minne og Win98.

Det me i hovudsak bruke dei maskinene til var å installere Office97, lage Access og lage Win98-oppstartsdisketter.

I tillegg til dei maskinen hadde me nokre "lab"-maskiner, som me delte på to og to. Om du trur meg eller ei skal være uvisst, men dei maskinene som me skulle installere eit NT-basert os på hadde nokre fantastiske spesifikasjonar.. P66MHz, 24MB minne og 2GB harddisk!

Eg fylgte med i timane, og kan love deg ein ting. Orda "UNC", router og WLAN _ALDRI_ vart nemnt.

Nettverket på skulen bestod av eit 10Mbit hub-nett, med ei 64k-linje som fungerte som internet-access.. .. delt på 140-200 samtidige brukarar..

Det er svært mykje elevar som ikkje føl med i timane, og som eg aldri hadde slept laus i nærheiten av mine serverar/maskiner, men situasjonen rundt om kring på skular og i lærebedrifter er ofte svært ille.. Det veit eg då eg har vært innom fleire.. Ei av lærebedriftene eg var innom hadde to lærlingar (den eine var meg..) på ein ansatt (enkeltmannsføretak), og det endte med at begge to forsvann derifrå.. Eg snakka med den andre innimellom, og me er lika skremd over at bedrifta faktisk vart, og er, godkjent som lærebedrift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Til nmedaas: Helt enig at hvis man ikke har verktøy for å gjøre jobben innefor data, så blir ikke jobben gjordt.

 

2003/04 gikk jeg på Næringsakademiet på systemadministrator linjen. Vi hadde ca 500 timer forelesing. 800 timer felles lab pluss at jeg hadde ca 1000 timer med lab for meg selv. Jeg sier ikke dagens ungdom skal slite seg ihjel med data fag, men endel jobbing hjemme og lesing av bøker er vel den minste man kan gjøre.

 

Jeg er ingen ekspert selv, på ingen måte. Men blir forumet overøst med for dumme spørsmål vil man jage vekk de som virkelig kan noe og man ender opp med et elendig forum.

 

Det var i alle fall mine tanker om emnet... 

 

Ta en titt på Microsoft sitt technet hvis du vil ha virkelig proff hjelp.

Lenke til kommentar

Vel nå har jeg bare spurt om en enkelt ting da. Resten har jeg ikke hatt noe som helst problem med. Dessuten kan dere ikke forvente at en lærling kan alt fra før. Det er derfor man er lærling og går skole for å netopp lære, så ikke kom med dette blærete Mastermind-tullet ditt.

Jeg vet hva som er galt og har rettet på det, dessuten var ikke skjermbildet jeg la med rett en gang. Jeg valgte feil for å få fram feilmeldingen og feilen lå i dette med at området jeg refererte til ikke var mappet opp enda.

Dessuten ligger halve oppgaven til en IKT-Driftsoperatør i dette med å feilsøke og finne ut av ting, ikke nødvendigvis å ha all verdens kunnskap på forhånd. Det er det som gjør deg til en god driftsoperatør. Nemlig å kunne feilsøke og sjekke andre alternativer for informasjon. Som dette forumet f.eks.

Dessuten kan du vel ikke ta betalt for å hjelpe folk på dette forumet vel? ;):p

Lenke til kommentar
Vel nå har jeg bare spurt om en enkelt ting da. Resten har jeg ikke hatt noe som helst problem med. Dessuten kan dere ikke forvente at en lærling kan alt fra før. Det er derfor man er lærling og går skole for å netopp lære, så ikke kom med dette blærete Mastermind-tullet ditt.

Jeg vet hva som er galt og har rettet på det, dessuten var ikke skjermbildet jeg la med rett en gang. Jeg valgte feil for å få fram feilmeldingen og feilen lå i dette med at området jeg refererte til ikke var mappet opp enda.

Dessuten ligger halve oppgaven til en IKT-Driftsoperatør i dette med å feilsøke og finne ut av ting, ikke nødvendigvis å ha all verdens kunnskap på forhånd. Det er det som gjør deg til en god driftsoperatør. Nemlig å kunne feilsøke og sjekke andre alternativer for informasjon. Som dette forumet f.eks.

Dessuten kan du vel ikke ta betalt for å hjelpe folk på dette forumet vel? ;):p

Ok, du synes jeg er blærete? Du om det, jeg skal ikke nekte deg å ha den oppfatningen. Men, kan du si meg hvordan du vil at jeg skal hjelp deg når du bevisst legger ut feil beskrivelse (skjermbilde) av problemstillingen? Det minste man kan forlange er at du gir en eksakt beskrivelse av problemstillingen. Og så sier du at du gjorde dette for å få feilmeldingen. Kan du ikke heller velge innstillinger for å prøve å få bort feilmeldingen da, evt få en annen (som kan være med på å lede deg på rett vei). Det hadde i det minste vært konstruktivt.

 

Og dessuten, en god driftsoperatør ha en del kunnskap, slik at han kan rette feil effektivt. Det er ikke effektivt å finne ut av problemstilliger på forum som dette. Google er effektivt, men det har du også bare tilgjengelig helt til du mister forbindelsen til internett. Hvordan skal du feilsøke da?

 

Og til informasjon, Masterminds er intet mer enn det firma jeg jobber for.

Lenke til kommentar
Jeg synes bare det er blærete å heve seg selv over andre bare fordi vi er lærlinger og studenter. Mer enn det mener jeg ikke.

Jeg forsøker ikke å heve meg over andre, men snarere å dytte noen i en retning hvor de jobber seriløst, tar ansvar for egen læring, og klarer å tilegne seg den kunnskap som forventes av dere.

 

Vær klar over at eksaminering ikke er over når dere går ut av skolen, eller er ferdig med en praksisperiode. En liten eksaminering er ikke uvanlig i forbindelse med jobbintervjuer, og jeg trenger vel ikke fortelle hvor viktig det da er å ha den kunnskapen som forventes.

Lenke til kommentar
Jeg synes bare det er blærete å heve seg selv over andre bare fordi vi er lærlinger og studenter. Mer enn det mener jeg ikke.

Unnskyld meg raziel014, men hvor gammel er du???

 

Her sitter det folk med erfaring i fra bransjen som prøver å dytte deg i riktig retning og hjelpe deg slik at du lærer.

 

Så kommer du tilbake med den type preik om at den som prøver å hjelpe deg er blærete, virker ikke spesielt motiverende for andre å hjelpe deg da nei!!!!!!! :no:

Lenke til kommentar

Til ei viss grad syns eg raziel har eit poeng..

Av ein eller anna grunn syns eg nokon kan være noko "overlegne" ovanfor folk som seier dei er lærlingar.. Har ingen konkrete eksempel, men det er det magefølelsen min seier.. (Enten det, eller så er det berre luft.. :p)

 

Men nok om det. Eg trur dei fleste av oss er einige i at mykje av dette som vert tatt opp her er ting som folk flest (iallefall folk som drifter nettverk, lærling eller ei) burde vete, men igjen, så er det forskjell på it-folk også. Enkelte jobber med data kun fordi det er ein jobb, og ikkje fordi det er ein "livsstil" ein bruker fritid og penger på det..

Lenke til kommentar

Jeg er 20. ;) Nei, det jeg mente var når roac nevnte dette med ned UNC path. Og generalt måten han skriver ting på.

 

  Unnskyld meg, men har dere ikke lært hva UNC Path er? Jeg forstår at det er en rekke her som lærer drift av servere/nettverk, og jeg finner det da utrolig at dere ikke har gjennomgått dette, som er meget elementært.

 

Dessuten er jeg kun førsteårslærling enda og har bare et år i praksis og da kan ingen forvente at jeg er allerede ingeniør i faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...