Gå til innhold

SirCon A/S - extreme makeover


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vist skisser av denne nettsida før i webkaféen, men ønsker gjerne å få litt grudigere kritikk fra flere hold.

 

Dette er nettsida til SirCon A/S, et firma fra Sirdal kommune i Rogaland, som leverer datatjenester som webhotell, domener, formidling av datatjenester, opplæring, webdesign etc. Dere skjønner tegninga ... Nettsiden må være enkel og oversiktlig. Mye av SirCons kundeverving skjer via denne nettsiden og en profesjonell look er derfor avgjørende.

  • Hvilket helhetsinntrykk får dere av bedriften på denne nettsiden?
  • Er typografien bra?
  • Er fargesammensetningen god?
  • Er bilde- og symboldbruk bra?
  • Hvordan ser koden ut?

Vil nevne at jeg ikke står for innholdsformateringen. Jeg har kun levert design og HTML-dummies.

 

Hvis det ellers ting må dere bare pøse ut. :)

 

Håper på grundig, konstruktiv kritikk, slik jeg fra før vet dere kan gi. På forhånd takk for alle svar!

 

http://sircon.no/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser ganske bra ut. Har ikke tid til å gå i detalj nå (skal spise :p), men her er det jeg la merke til:

* Sjekk domene-tingen er ganske vanskelig å få øye på dersom du ikke vet at den er der. Om brukeren kjører med JS deaktivert kan den ikke brukes. Mitt forslag er at du viser hele skjemaet dersom JS er deaktivert.

* I dette tilfellet synes jeg den *lage-fancy-overskrifter-med-flash*-funksjonen er ganske unødvendig. Siden ser like bra ut med JS deaktivert (altså med vanlige HTML-overskrifter).

* Hva med en litt kraftigere hover på bildene som viser hva serverene deres støtter?

* Skjemaene ser flotte ut, men det er dårlig med marg for teksten som skrives inn. Vet ikke om det går ann å gjøre noe med dette, men du får se hva du får til.

* Reklamen til høyre for headeren passer ikke helt inn i resten av designet. Det er et bra sted å plassere slik egenreklame, men få et litt annet utseende på den.

 

(*ete middag*)

Lenke til kommentar

Dette er uten tvil en av de bedre sidene på lenge :) Utrolig strøken, kjempebra fargevalg og -kombo! Har dog noen punkter å kritisere:

  • Bildene som ligger øverst på de forskjellige sidene trekker til seg for mye oppmerksomhet, synes jeg. Vet ikke hva det kommer av, men det er mulig det er fargene sin skyld.
  • sIFR 2.0 er ikke noe poeng på overskrifter av den typen du har der. Ville heller gått for image-replacement hvis du absolutt vil ha smooth skrift på overskriftene.
  • Koden er pen nok, men legger merke til en liten ting med menyen. #navlight og #navdark er byttet om :)

Har egentlig ikke noe mer å komme med, annet enn litt bug-report:

  • «Sjekk domene» i header bugger i Firefox 1.0.4
  • «Support/FAQ» bugger ved hover på bildelinkene nederst (Perl, MySQL o.l.). «Velg tema» og «Bruksanvisninger» blinker plutselig inn i hovedinnholdsfeltet

Det var alt fra meg nå! Igjen; kjempebra jobbet, sinnsykt stilig og funksjonsrikt design :grin:

Lenke til kommentar
Koden er pen nok, men legger merke til en liten ting med menyen. #navlight og #navdark er byttet om :)

Det kommer vel an på om man ser på teksten eller bakgrunnen. ;)

 

«Sjekk domene» i header bugger i Firefox 1.0.4

Ikke bra. Takk for tips! Screenshot?

 

«Support/FAQ» bugger ved hover på bildelinkene nederst (Perl, MySQL o.l.). «Velg tema» og «Bruksanvisninger» blinker plutselig inn i hovedinnholdsfeltet

En kjedelig "bug". Er tydeligvis noe ikke sIFR tåler.

Lenke til kommentar
Koden er pen nok, men legger merke til en liten ting med menyen. #navlight og #navdark er byttet om :)

Det kommer vel an på om man ser på teksten eller bakgrunnen. ;)

Jepp, der sier du noe :p

 

«Sjekk domene» i header bugger i Firefox 1.0.4

Ikke bra. Takk for tips! Screenshot?

 

Fungerer nå :hmm: Lurer på hva som skjedde i sted jeg da...

Lenke til kommentar

Siden har det avgjørende gode førsteinntrykket som er så viktig.

 

Siden har en tiltalende smooth silkestil (jummi). Den er behagelig og lettlest.

Egentlig ikke noen andre kommentarer.

 

Den der flicker buggen (ikke i IE for engangs skyld) har jeg selv fått en gang.

Fikk løst det, men finner ikke igjen løsningen (skal prøve å lete i arkivet)

 

Mens vi er inne på flicker. Du har en IE img hover flicker på de to høyre linkene, som du sikkert er klar over.

Lenke til kommentar

Som nevnt godt førsteintrykk ja. Men har alikevel et par ting å sette fingeren på:

  • Som nevnt tidligere i tråden; vis formen i headeren som standard, og sett JavaScript til å gjemme den på onLoad, slik at brukere uten JS også får utnytte av den.
  • En leser uten - evt med deaktivert - JS vil få en stygg liste på bestillingssiden. Style den også vha. CSS, som du har gjort med input-elementet.
  • Bruk CSS og ikke JS til :hover.
  • Headeren og sjekk domene-formen forsvinner helt om du dekativerer bilder i Opera 8.0. Dette kan forekomme for modembrukere som vil spare lastetiden og om bildene av en eller annen grunn skulle være utilgjengelig.
  • Toppoverskriften burde vært skrevet med skrift bak bildet, slik at den synes når de ikke synes. Dette gelder forøvrig alle andre steder du har brukt bilder istedenfor tekst òg.
  • Noen unødvendige div's i koden. Ikke lag en div rundt ett element bare, da setter du heller en id på det ene elementet. F.eks skriv <ul id="menu"> fremfor <div id="menu"><ul>
  • Du har brukt ID="submit" to ganger.
  • Noen feil i W3Cs HTML-validator som du kan ta en titt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...