Gå til innhold

Nytt objektiv - valgets kval!


Anbefalte innlegg

Er lykkelig eier av 300D. Har klart meg med kit-objektviet til nå, men har bestemt meg for å gå til innkjøp av et nytt objektiv.

 

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di. Objektivet skal brukes som et allround objektiv og trenger jeg vidvinkel kunne jeg altids ty til EF-S 18-50mm'en. Jeg fotografer både innedørs og utendørs. Utendørs skjer dog for det meste på dagtid med mye lys. Da kan jeg stoppe ned og få skarpe bilder med kit-objektivet. Innendørs er det dog ofte dprligeer lys og jeg har ikke ekstern blitz. I så måte virket Tamronen som et naturlig valg.

 

Nå er jeg likevel begynt å lure. Butikken har ikke objektivet inne og jeg har derfor mulighet til å endre bestillingen. Burde jeg heller velge Sigma 18-50mm F2.8 EX DC. Objektivet har en breddvidde som er mer anvendelig som allround objektiv.

 

Valgets kval!!

 

Nå trenger jeg hjelp til å få slutt på grubleriene. :hmm:

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også en lykkelig eier av 300D, og siden jeg langt på vei er i samme situasjon som deg, skal jeg komme med mine tanker:

 

Først og fremst mener jeg at en god blits er viktigere enn et lyssterkt objektiv. Faktisk blir bilder tatt med blits innendørs sammen med kit-objektivet vesentlig bedre.

 

Men du har for så vidt rett i at kit-objektivet ikke er mye å skryte av. Jeg er i så måte i samme situasjon som deg, og har bestemt meg for å kjøpe 17-40L-objektivet til Canon i de nærmeste dagene. Dette er noe av det skarpeste man kan få tak i. Jeg vet at Sigma har et bra alternativ, men valget mitt har vel noe med trygghet å gjøre.

 

Senere skal jeg gå for EF 70-200 f4 L. Dermed vil jeg ha både vidvinkel og tele.

 

Jeg tror ikke det vil spille så stor rolle om jeg ikke får dekket området mellom 40-70. Jeg har lenge vurdert Tamrons 28-75, og ja, jeg skulle gjerne ha hatt dette i tillegg, men siden jeg må velge, så tror jeg at jeg savne vidvinkelen aller mest. Jeg tror jeg heller går for et fastobjektiv, EF 50 f1.8, som vil fungere utmerket til portretter.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at vurderingen din din bør bero på hva du fotograferer mest, til portrettbruk er 75/2.8 en bedre løsning enn 50/2.8 (eller 1.8 for den del), til ymse allroundaktiviteter er det litt ymse, men tenk på hvordan du opplever kit-objektivet ditt.

 

Jeg er litt overrasket over "Smurfelurf"s uttalelse over;

Først og fremst mener jeg at en god blits er viktigere enn et lyssterkt objektiv. Faktisk blir bilder tatt med blits innendørs sammen med kit-objektivet vesentlig bedre.

sammenlikner du kitobjektivet med Sigma 18-50 nå eller hva er det du egentlig mener? Jeg trodde det var opplest og vetatt og hinsides diskusjon at for portrettbruk så er lysstyrke prioritet nummer 1 all den tid man ønsker å "blåse" ut bakgrunner o.l.

 

Jeg er heller ikke helt enig med deg i at 50/1.8 er et utmerket portrettobjektiv, jeg opplever at 50 mm er i det korteste laget - selv for å fotografere kjæresten min - selv om jeg skal vedgå at det kan være den beste løsningen for skulder-og-opp-portretter og til noe innendørs portrettfotografi der det er for trangt til å bruke lengre brennvidder. Tror hvis jeg skal kjøpe ett objektiv spesifikt til portrettfotografi, at 85/1.8 er objektivet.

 

(edit: posten la seg inn "av seg selv" midtveis)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Vell, det er i grunn det som er problemet. Jeg er nokså allsidig. Jeg liker naturfotografering, men tar også mange bilder av mennesker. Naturfotografering passer best med vidvinkel og jeg føler i grunn ikke at Tamronen har nok vidvinkel i så måte (om noen har andre tanker så si i fra). På den annen side skjer det meste av naturfotografering på dagtid hvor jeg kan blende ned for skarphet og DEP. I slike situasjoner vil 18-55mm ikke være så dårlig allikevel (eller?).

 

Når det er sagt, bor jeg i et land og i en landsdel som har noe så ekkelt som mørketid. Da tviler jeg i grunn på at kit-objektivet vil holde mål og Tamronen med 28mm som største vidvinkel (45mm korrigert for crop-faktoren) blir vel for smal for naturfotografering?

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Personlig gikk jeg for "Sigma EX 18-50 2.8", har bestilt den men ikke mottatt den så jeg kan desverre ikke si så veldig mye om den.

 

Men ifølge diverse tester så er den meget bra, og det vant en test i det svenske magasinet foto (smugles litt hos narvesen så finner du testetn).

Lenke til kommentar
Er lykkelig eier av 300D. Har klart meg med kit-objektviet til nå, men har bestemt meg for å gå til innkjøp av et nytt objektiv.

 

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di. Objektivet skal brukes som et allround objektiv og trenger jeg vidvinkel kunne jeg altids ty til EF-S 18-50mm'en. Jeg fotografer både innedørs og utendørs. Utendørs skjer dog for det meste på dagtid med mye lys. Da kan jeg stoppe ned og få skarpe bilder med kit-objektivet. Innendørs er det dog ofte dprligeer lys og jeg har ikke ekstern blitz. I så måte virket Tamronen som et naturlig valg.

 

Nå er jeg likevel begynt å lure. Butikken har ikke objektivet inne og jeg har derfor mulighet til å endre bestillingen. Burde jeg heller velge Sigma 18-50mm F2.8 EX DC. Objektivet har en breddvidde som er mer anvendelig som allround objektiv.

 

Valgets kval!!

 

Nå trenger jeg hjelp til å få slutt på grubleriene.  :hmm:

Jeg har en Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di macro til mitt 20d og er så langt godt fornøyd. Den har en brennvidde som passer meg meget godt og med 1,4 eller 1,7 TK har du en allsidig løsning som tar liten plass. Jeg hadde tidligere en Tamron SP AF17-35mm f/2.8-4 som ble for mye vidvinkel etter min smak.

 

Jeg holder på å leke meg med en "hjemme test" av denne som jeg legger ut når den er klar. Det ser så langt ut som mine hobbytester stemmer godt med det som er testet av "de som kan det".

 

bobatkins.com

 

Tischer's Review

Lenke til kommentar
Jeg har en Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di macro til mitt 20d og er så langt godt fornøyd. Den har en brennvidde som passer meg meget godt og med 1,4 eller 1,7 TK har du en allsidig løsning som tar liten plass. Jeg hadde tidligere en Tamron SP AF17-35mm f/2.8-4 som ble for mye vidvinkel etter min smak.

 

Bruker du Tamronen som et allroundobjektiv?

Lenke til kommentar
Jeg har en Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di macro til mitt 20d og er så langt godt fornøyd. Den har en brennvidde som passer meg meget godt og med 1,4 eller 1,7 TK har du en allsidig løsning som tar liten plass. Jeg hadde tidligere en Tamron SP AF17-35mm f/2.8-4 som ble for mye vidvinkel etter min smak.

 

Bruker du Tamronen som et allroundobjektiv?

Ja, det er stort sett det som sitter på når ikke jeg bruker tele.

Som sagt syntes jeg 17mm blir for mye vidvinkel og jeg har heller behov for litt mer brenvidde når jeg er ute. Jeg kan også anbefale Tamron telekonvertere som et godt og rimelig alternativ til Canon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...