Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Generelle LAN problemer


Anbefalte innlegg

Jeg og en venn pleier å arrangere et LAN hos han veldig ofte, i det siste har vi hatt 1 spesielt problem:

 

Når en person prøver å komme inn på en annen person sin data maskin får han beskjed om at data maskinen ikke er tilgjengelig eller at du ikke har tilgang. Ellerså kommer det opp et vindu hvor du blir bedt om å tasta inn en ja.. jeg kaller det "tillatelseskode".

 

Noen som vet årsaken til disse problemene? Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maskinene bør ha de følgende protokollene: "TCP/IP", "IPX/EPX" og "Netbeui"(eller hva den heter).

 

Samme arbeidsgruppe er også en fordel.

I Windows XP SP2 Pro finnes ikke NetBUI lengerm(NetBEUI står for NetBios Extended User Interface)

 

Disse to bør holde....

TCP/IP (standard på alle maskiner)

IPX

 

Dere bør også passe på at maskinene før riktig IP adresser

Lenke til kommentar
Jeg og en venn pleier å arrangere et LAN hos han veldig ofte, i det siste har vi hatt 1 spesielt problem:

 

Når en person prøver å komme inn på en annen person sin data maskin får han beskjed om at data maskinen ikke er tilgjengelig eller at du ikke har tilgang. Ellerså kommer det opp et vindu hvor du blir bedt om å tasta inn en ja.. jeg kaller det "tillatelseskode".

 

Noen som vet årsaken til disse problemene? Takker for alle svar!

Og vil du at den såkalte "tillatelseskoden" ikke skal dukke frem, tar du bare å fjerne Gjest kontoen eller passordet på kontoen.

Lenke til kommentar
Raptor,07/06/2005 : 01:17] Disse to bør holde....

TCP/IP (standard på alle maskiner)

IPX

Hvorfor IPX?

Jeg har ikke noen logisk forklaring, men jeg vet at noen spill trenger denne protokollen får å spille over nettverk.

Uten å være 100% sikker, så tror jeg dette kun gjelder dersom èn allerede har installert IPX -protokollen. Jeg mener det er sånn at enten så må alle ha den installert, eller så må ingen ha den installert.

 

Jeg vet iallefall at det var sånn når det gjaldt nettverk generelt med 98 og ME maskiner før, men det er godt mulig noen spill krever å ha denne protokollen installert :hmm:

Lenke til kommentar
Raptor' date='07/06/2005 : 00:17']

 

 

Disse to bør holde....

TCP/IP (standard på alle maskiner)

IPX

 

Dere bør også passe på at maskinene før riktig IP adresser

Hvorfor 2 eller 3 protokoller når det er 1 som blir brukt??

 

PCene må ikke sende alt bare en gang med to ganger siden det er to protokoller, dvs teoretisk sett si dobbelt så tregt nett..

 

IPX/SPX protokollen er Novell Netware sin protokoll og trenges når du kjører Novell Netware, dvs NetWare 6 er vel rein TCP/IP tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...