Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst fra hus til hus via låven, hvordan?


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne gi min mor mulighet til internett (adsl) uten måneds kostnad. Selv får jeg snart (sier de :roll: ) adsl i hus, og kunne da tenke meg å dele litt med mor. Jeg ser for meg ett nettwerk med flere acsesspunkt/repeatere eller hva som trengs.

 

Avstanden er knapt 1000m mellom meg og min mor, men jeg må opp i høyden for å se noe som jeg kan skrue fast en antenne i (Fra mitt hus møne ser jeg så vidt det er Silo taket til mor). Avstand mellom silo tak og pc er ca 40m fri sikt og med kun en vegg m/hvindu hved pc`n til mor. Og jeg ser helst at jeg har rundt strålende trådløst nettverk rundt min bolig i tillegg til linken ned til mor.

Ønsket er som følger:

 

1: Trådløs ruter/acsesspunkt fra adsl modemet.

2: Trådløs ruter/acsesspunkt på mitt loft.

3: 90cm parabol med biquad eller liknende løsning på mitt møne, innsiktet mot 4.

4: 80cm parabol med biquad eller liknende løsning på min mors låve/silo møne, innsiktet mot 3.

5: Trådløs ruter/acsesspunkt inne i silo mønet.

6: Trådløs ruter/acsesspunkt hved min mors pc.

 

Tenkte å bruke Linksys WRT54GS på alle plasser om dette passer, og parabolene har jeg liggende å slenge. ;)

 

Er dette muligt? Finnes det en bedre/enklere løsning? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.hyperlinktech.com/web/oem_client_kit.php

http://forum.bsr-clan.de/ftopic1028.html

 

Bare kjipt at enn må kjøpe 10 stk.

Har lyst på 2-3 selv

 

Tests_Wifi_WDS13.sized.jpg

 

OEM Client kit (with WRT54G inside, it just fits) on an aluminium camera stand, power supply by the car cigarette lighter plug (through PoE).

 

Laptop (on battery & WiFi) in the car.

 

The other OEM enclosure is 900 meters away, it was just a demo to show it works flawlessly (without precise aiming).

Endret av taz
Lenke til kommentar

Joda, stilig løsning, men ikke for meg. Dette skal være en fast instalasjon så jeg har ikke tenkt å modde acsess punktene (utover eventuell poe løsning i silo bygg/mitt eget loft om jeg ikke kommer utenom).

 

Bør vel nevne at jeg faktisk ikke ser silotaket for øyeblikket, da en løv skog tydeligvis har vokst ennå en halv meter siden i fjor. Jeg regner med at det skal gå greit like vel med såpass kraftige retnings bestemte antenner gjennom toppen av 100m med skog (håper jeg).

 

Problemstillingen for meg er ikke om jeg kommer frem mellom antennene, men heller dette med kontakten fra antennen min til adsl koblingen og fra antennen på silotaket til min mors pc (40m) og ca 40grader til siden for signalet mellom antennene.

 

Nå er der to antenner på Linksys WRT54GS, men så vidt jeg forstår det, så er det kun den med best signal som til enver tid fungerer, og da blir det vel ikke noe kontakt fra en Linksys WRT54GS montert hved min pc/adsl modem og en Linksys WRT54GS koblet til en retningsbestemt antenne som peker nesten 140grader bort fra der adsl modemet skal/må monteres. Enda verre er det hos min mor, der kabel er svært lite ønskeligt fra silobygg til hus. Derfor hadde jeg håpet på en slags repeater/acsesspunkt løsning skulle vere mulig med slikt utstyr.

Noen som har vert borte i slike problemstillinger før?

Lenke til kommentar

Hvorfor ville du gjøre detta sa du? For at din mor skulle slippe måneds utgiftene på adsl abonement? Jeg tror hun skal ha et temmelig dyrt adsl abonement i ganske mange år for at det skal bli en billigere løsning å kjøpe 4 acsesspunkt... og ikke minst tiden det vil ta å fikse det :p

 

Jaja.. Men det hadde jo vært morro da...

Endret av Vaffelrøre
Lenke til kommentar
Nå er der to antenner på Linksys WRT54GS, men så vidt jeg forstår det, så er det kun den med best signal som til enver tid fungerer, og da blir det vel ikke noe kontakt fra en Linksys WRT54GS montert hved min pc/adsl modem og en Linksys WRT54GS koblet til en retningsbestemt antenne som peker nesten 140grader bort fra der adsl modemet skal/må monteres.

Med mindre WRT54GS fungerer på en annen måte en WRT54G, så har du misforstått dette med beste signal. Dette er å forstå slik at routeren til enhver tid bruker den antennen som har best kontakt mot med en klient, repeater eller bridge. M.a.o., hvis den ene antennen har best kontakt mot klient 1, så kan routeren godt samtidig bruke den andre antennen mot klient 2 hvis det er denne som gir best kontakt mot denne klienten.

 

Forøvrig, så synes jeg du overdriver bruken av routere. Hvis du drar en antennekabel fra en router i ditt hus opp til en parabolantenne på mønet, så burde du greie deg greit. På den andre siden, så burde det også være nok med en router, ved at du bruker den ene antenneutgangen til parabolen, og den andre til en retningsbestemt antenne mot huset. Dette forutsetter naturlig nok at du får kontakt mellom parabolene. Hvis du ser bort fra avstanden, så er det mange som bruker disse routerene slik.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

SofTest, ja jeg har tydligvis misforstått dette med beste signal. Slik jeg forstår det du skriver, kan jeg altså bruke 4 stk WRT54GS om jeg vil. Jeg trenger ikke mere enn en retnings bestemt antenne i mønet (+ den andre orginale for å dekke hele huset med omegn) for å få signal der jeg trenger det i mitt eget hus, men jeg ønsker ikke å legge opp cat5 kabel opp på loftet om jeg kan unngå det. Om jeg skulle finne en grei måte å få kabelen opp på loftet mitt, så trenger jeg ikke mere enn 3stk WRT54GS slik jeg ser det.

 

Shimano/Vaffelrøre. Synes dere det? Så WRT54G eller var det GS? til 675kr i en lokal butikk her om dagen så det blir i værste fall 2700kr. Minus 675kr for den jeg uansett skal ha til meg selv, så er vi nede i 2025kr. Jeg skal vel betale ca 349kr i måneden i 2 år, noe som betyr at jeg betaler 4188kr/år for en 2000/400 linje.

Den rimligste løsningen til adsl her koster 199 kr i måneden i 2 år, noe blir 2388kr/år, for en 400/100 linje.

Slik jeg ser det, vil utstyret være nedbetalt på ca 1 år. I tillegg så vil nok min mor dekke kostnaden med de to WRT54GS som eventuelt blir montert hos henne, så ekstra kostnaden min blir i så fall på 675kr + litt morsomt arbeide/hobby. Jeg trenger ikke å kjøpe mere enn to stk for å teste om dette vil virke (cat5 kabel gjennom stua og opp lofts luka for å teste + lån av lap top), så risken er ikke særlig stor sett med mine øyne. Og ja, morroa og gleden over å nekte tele selskapene noen ekstra kroner skal man ikke undervurdere, sikkert værdt ett par 1000kr bare den. :thumbup:

 

Ett ekstra spørsmål: Er WRT54GS best egnet/god nok, til ett slikt oppsett som jeg her vurderer? Tror modemet som kommer fra adsl.no er ett Zyxel modem.

Endret av Crow
Lenke til kommentar

WRT54GS/G er den beste løsningen til dette prosjektet, den kan brukes som switch, aksesspunkt, repeater og ruter dersom du har Alchemy firmware fra Sveasoft.

 

Sveasoft ble startet for å lage en slik løsning du beskriver i skjærgården utenfor Stockholm.

 

Har selv satt opp flere WDS linker ved hjelp av WRT54GS/G der vi kun har brukt originale antenner, her er en link til rimelige antenner dersom du trenger det.

 

Husk at hastigheten blir halvert over en WDS link mellom to WRT54GS, dette er ikke noe problem dersom linken skal brukes til internettaksess og ikke flytting av store filer.

Lenke til kommentar

Takker Chrian.

 

Alchemy firmware fra Sveasoft, hvordan skaffer en seg dette, og til hvilken kostnad?

 

Tilbake til dette med blant annet WDS oppsett, har jeg forstått det riktigt, om jeg sierat jeg kan bruke 2 eller tre WRT54GS for å få signalet ned til min mor, og så bruke ett vanligt pci/usb trådløst kort i hennes pc for å få kontakt med den tidligere nevnte WRT54GS montert på låven (ca 40m)?

Kan jeg montere på en cantenna/biquad antenne på den andre antenne utgangen på nevnte WRT54GS rettet mot huset og pc`n hennes? eller er jeg på vilspor med denne tanken?

 

Slik ser jeg nettverket for meg nå:

 

1: Trådløs ruter/acsesspunkt fra adsl modemet.

2: Trådløs ruter/acsesspunkt på mitt loft.

3: 90cm parabol med biquad eller liknende løsning på mitt møne, innsiktet mot 4.

4: 80cm parabol med biquad eller liknende løsning på min mors låve/silo møne, innsiktet mot 3.

5: Trådløs ruter/acsesspunkt inne i silo mønet.

6: Ekstra biquad antenne på Trådløs ruter/acsesspunkt inne i silo mønet, rettet mot hus/pc.

7: Trådløs pci/usb kort i min mors pc, helst med mulighet til å plugge inn en sterkere antenne om nødvendigt.

Endret av Crow
Lenke til kommentar

På jobben bruker vi DWL-2100AP aksesspunkt med Dlink antenner. Disse er rettningsbestemt med 12 grader (tror jeg). DEnne har en teoretisk rekkevidde på 5 km, 1Mbit eller 1,5km med 54Mbit.

 

utstyret er kjøpt av yit. Dette er meget enkelt satt opp.

 

dette utstyret koster ikke allverdens heller. Tror det er snakk om 1k + + per antenne, + det samme for aksesspunktene.

Lenke til kommentar

Ja da har jeg vert ute og klatret for å sjekke hvordan det står til med fri sikt. Dessverre så ser det ut til at jeg havner inn i en mye større skog enn beregnet. :no:

Jeg skal klatre høyere så snart det er muligt for å forsikre meg om hvor mye skog som må bort for å få fri sikt, om jeg er heldig så havner jeg i ytterkanten av en skog, slik at motorsaga kan få gjøre jobben for meg. Ja forutsatt at grunneieren vil ha litt ved fra egen skog da. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...