Gå til innhold

Den store PSP import/kjøp guide


Anbefalte innlegg

Tenkte at vi med PSP kan hjelpe de som har spørsmål om import/kjøp av PSP her slik at alt av slike spørsmål er samlet til ett sted!

 

Jeg foretok en spørrerunde blant oss med PSP med følgende spørsmål:

 

- Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

- Hvor mye kostet det?

- Tok det lang tid før du fikk din PSP?

- Fikk du med noe trackininformasjon?

- Hvordan var servicen generelt?

- Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

- Slapp du toll?

- Generell inntrykk av webbutikken og kjøpet

- Annet

 

....og her er noen svar, tips og lenker. Enjoy!

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

  Kjøpt på Ebay fra selger

 

Hvor mye kostet det?

  Endte på tilsammen 2016kr inkl frakt og Ebay avgift

 

Tok det lang tid før du fikk din PSP?

  Bestilte på fredag, fikk den levert på jobben tirsdag. Tror han sendte den på lørdagen.

 

Fikk du med noe trackininformasjon?

  Nei dessverre. Men med så rask levering (2-3 dager er oppgitt), er det ikke like nødvendig.

 

Hvordan var servicen generelt?

  Er jo ebay, så service varierer meget fra selger til selger. Men han her var helt topp.

 

Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

  Ingenting som jeg la merke til. Har lastet ned en samling med bilder ment til å få øye på pixelfeil, så skal sjekke mer grundig senere. Om det er noen pixelfeil, er de ihvertfall godt gjemt i et hjørne.

 

(1 dag senere) Rettelse: Jeg fant en død pixel. Men den var som jeg trodde, plassert helt oppi kanten slik at det er vanskelig å få øye på den. Kommer ikke til å plage meg for å si det slik.

 

Slapp du toll?

  Ser slik ut.. Fikk en telefon dagen før fra fedex som spurte hva slags pakke det var, angående fortolling. Jeg sa det var et privatkjøp for å ikke rote meg oppi noe, og da sa hun bare at det var greit. Fikk levert ut pakken, og den var ikke merket med "tollklarert" eller noe i den duren. Om jeg ikke tar feil, skulle de informert meg om eventuell toll.

 

Så satser på at det ikke kommer en uhyggelig overraskelse i posten.

 

Generell inntrykk av webbutikken/kjøpet

  Første gang jeg handler på ebay, men sikkert ikke siste. Er godt fornøyd med begge deler.

 

Annet

  Kan vel nevnes at jeg kjøpte den japanske utgaven, med tanke på umd region støtte.

 

Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

  Digiwork

 

Hvor mye kostet det?

  2300kr da jeg kjøpte den, men nå koseter det 2 490kr.

 

Tok det lang tid før du fikk din PSP?

  3 dager (pluss helligdagene i mellom).

 

Fikk du med noe trackininformasjon?

  Trackinginformasjon var det.

 

Hvordan var servicen generelt?

  Har ikke hatt noe kontakt med de i digiwork.no, så det har jeg ikke muligheten til å svare på.

 

Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

  Knappene er greie, men det er noen døde pixler (men ikke nok til å klage).

 

Slapp du toll?

  Norsk nettbutikk så toll slapp jeg.

 

Generell inntrykk av webbutikken/kjøpet

  Nettbutikken virker seriøs nok ut for meg, at jeg kommer til å kjøpe noe der igjen, og kjøpet var helt greit.

 

Annet

  Jeg vil anbefale alle med å vente å kjøpe PSP, til det kommer noen nye spill, så man ikke går lei og legger PSP'en på hylla for det er en morsom maskin.

 

Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

  Bestilte fra Lik-Sang

 

Hvor mye kostet det?

  Kostet meg 2566,- for PSP standard, 32MB minnekort, veske, skjermbeskytter og frakt.

 

Tok det lang tid før du fikk din PSP?

  3 dager =)

 

Fikk du med noe trackininformasjon?

  Ja, fra UPS.

 

Hvordan var servicen generelt?

  Ganske bra, de svarer forholdsvis raskt.

 

Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

  Min hadde en par stuck pixels, ellers ingenting å utsette.

 

Slapp du toll?

  JA! :)

 

Generell inntrykk av webbutikken/kjøpet

  Bra webshop, rask levering. fornøyd med handelen.

 

Annet

 

 

Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

  Lik-Sang

 

Hvor mye kostet det?

  $448,75(standard pack med et spill)

 

Tok det lang tid før du fikk din PSP?

  4 Dager

 

Fikk du med noe trackininformasjon?

  Jepp

 

Hvordan var servicen generelt?

  Knallbra

 

Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

  En død pixel

 

Slapp du toll?

  Nei(fikk en regning på 850kr)

 

Generell inntrykk av webbutikken/kjøpet

  Alt i alt meget bra, eneste minuset var tollen.

 

Annet

  Denne nettbtikken anbefales, men om jeg skulle bestillt min PSP nå så hadde jeg valgt meg en annen plass som f.eks.Digiworks

 

 

Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

  Kjøpte den i Dubai

 

Hvor mye kostet det?

  Ca. 1950,-

 

Tok det lang tid før du fikk din PSP?

  Fikk den der og da :)

 

Fikk du med noe trackininformasjon?

  Nei

 

Hvordan var servicen generelt?

  Tja, ok! De som solgte den hadde ikke så mye peiling på PSP men de hadde visstnok lastet ned engelsk manual og puttet den på CD som jeg fikk med (kjøpte japansk PSP). Akkurat det der var bra!I tillegg så hadde jeg pixelfeil på de jeg kjøpte men fikk byttet dem i butikken. De viste forståelse men tviler på at alle gjør dette

 

Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

  Kjøpte 2 PSP, begge hadde pixelfeil. Byttet dem med 2 PSP som også har pixelfeil men mindre merkbart (jeg gadd ikke å dra tilbake til butikken iom at pixelene er så å si usynlige)

 

Slapp du toll?

  JA! Men ble stoppet av tollere i Amsterdam og de tok meg inn og så at jeg hadde 2 PSP'er i sekken plus en haug med spill. De lurte på hva det var og om det var lovlig. Han ene tolleren gikk bort og kom tilbake 10 minutter senere og sa at alt var greit.

 

Jeg vet ikke hva som hadde skjedd dersom norske tollere hadde stoppet med på Gardemoen. Da måtte jeg muligens fortolle noe fordi verdien var høy

 

Generell inntrykk av webbutikken/kjøpet

  Greit kjøp, greit å sjekke ut om man har pixelfeil der og da, i butikken.

 

Annet

  Kjøpte japansk PSP slik at man kan se på Sone2 UMD-filmer

 

 

 

Noen tips til kjøp

 

1.

Kjøp japansk PSP. De er kompatible med europeisk/norsk utgivelse av UMD-filmer! Japansk PSP har bla. engelsk meny og man skal ikke se bort ifra at det kommer norske menyer via oppgradering av fw (offisielt/uoffisielt)

 

2.

Garantien til Sony PSP kjøpt utenfor Europa gjelder ikke i Europa. Er det en fabrikasjonsfeil på din PSP som har blitt kjøpt utenfor Europa, dekker ikke Sony Norge reprasjoner. Da må du nok sende den ditt du kjøpte den.

 

3.

Ikke sats på å slippe toll! Noen slipper toll, de fleste IKKE. Man må betale 25% moms på varer over 200,- og "gaver" over 1000,-.

 

4.

Dollarkursen er veldig lav for tiden. Du kan gjøre et kupp ved å bestille fra Statene men anbefales ikke fordi man slipper nok ikke unna tollen

 

5.

Valuepack eller ikke? Livets mange kvaler! Valuepack innholder PSP, øreplugger med fjernkontroll, stropp, fiberklut, 32mb minnekort og polyesterveske. Kvaliteten på ørepluggene er egentlig kurant men det beste med valuepack er vel fjernkontrollen. Polyestervesken er helt ok men myk! Tror mange har kjøpt en hard veske i tillegg som man kanskje heller bruker under transport. Valuepack ligger litt dyrere enn bare selve PSP'en men jeg syntes det er verdt å gå for Valuepack. Ikke bare får du ekstra stæsj men øker annenhåndsverdien på din PSP!

 

6.

PSP bruker Memory Stick Pro Duo. Det finnes 2GB kort men prisen er ikke forsvarlig! De 32mb som følger med PSP holder leeeeeenge nok hvis du skal bare bruke den til saves! Ellers er 1Gb anbefalt hvis du skal ha musikk, film og senere spill.

 

7.

Man overfører informasjon med PSP'en ved bruk av miniUSB kabel. Dette må kjøpes seperat men man kan også kjøpe minnekortleser som du heller bruker til å lese MSPD-kortet.

 

8.

Pixelfeil er ikke sjeldent i heletatt og man får ikke en ny PSP pga noen pixelfeil. Jeg er ikke helt sikker på hvor mange man må ha for å bytte den. Opplever du massiv pixelfeil, får du problemer med punkt. 2 hvis du har kjøpt utenfor Europa.

 

9.

Hørt at mange har kjøpt billige PSP'er i Thailand osv! Greit å vite hvis du kjenner noen som skal ditt eller Asia generelt. Jeg tror landene nærmest Japan/Malaysia er billigst på PSP.

 

10.

PSP-spill trenger du ikke å kjøpe utenlands. Vi har billige og bra butikker som selger PSP og PSP-spill som f.eks Digiworks og QXL PSP-spill, QXL PSP

 

11.

Spill per dags dato er sonefrie men Sony har vurdert lenge på om de skal innføre soner på PSP spill! Spill i dag har sonemerkinger bakpå. Derfor er japansk PSP mest kurant å kjøpe iom. at de har sone 2, samme som Norge og Europa

 

12.

Datakjeden, Digital Impuls, Spiderman og noen SpaceWorld selger PSP over disk. Noen av disse butikkene er svindyre men det er absolutt en fordel ved å kjøpe PSP over disk med tanke på feil osv. Gjerne fyr opp din PSP hos forhandleren og sjekk om at alt skal væe slik det er. Pixelfeil er vanskelig å finne der og da!

 

13.

Hvis man skal bestille PSP på nett, bestill på Søndag :). Da pakker dem den på Mandag og den blir sendt med en gang. Det er kjedelig å bestille etter Onsdag iom. at pakken blir så å si stående over helgen. Mange kjenner seg sikkert igjen her :lol:

----------------------

 

Nyttige lenker

 

PSP-sider med respekt!

PSPNorge.no: Norges uoffisielle PSP-side nr.1

PSP-Vault: Veldig god PSP-side

PSPCrazy: helt ok PSP-side

PSPHacker: Interessant PSP-side for de med PSP

Gamespot's PSP-side(best på reviews/cheats)

 

PSP forumer

PSPNorge's forum..

PSP-Vault's forum

PSPCrazy's forum (muligens den største)

Noen HW-emner med PSP

Vår godeste "Den store PSP tråden"

 

 

PSP butikker

Digiworks (norsk) - Anbefalt ved kjøp av PSP i Norge

HW.no's prisguide på PSP ValuePack

QXL PSP

Noen utvalgte SpaceWorld butikker selger PSP

Spiderman's butikker selger PSP

Ebay.com resultarer på PSP Valuepack

Lik-Sang har mange handlet hos

Netshop har begynt å selge jaPSP

 

 

PSP Google-søk (for de late)

Godt formulert PSP søk

Godt formulert PSP søk nr.2

Godt formulert PSP søk på norske sider

 

 

 

Terminologi

 

PSP - Playstation Portable

jaPSP - Japansk PSP (Sone2)

usPSP - Amerikansk PSP (Sone1)

euPSP - Europeisk PSP (Sone2)

UMD - Universal Media Disk (spill- og filmkasetter til PSP. Rommer 1.8Gb)

MSPD - Memory Stick Pro Duo (minnekort typen PSP bruker)

Toll - 25% x varens sum + avgifter = dyr overraskelse

PSP ValuePack - PSP-enheten + ekstra stæsj

Mini-USB - USB porten på PSP'en er i form av miniUSB

 

 

 

Ta gjerne å diskuter emnet her og spør hvis det skal være noe. Innlegget her blir sikkert oppdatert etterhvert med tips fra dere. Hvis du har kjøpt PSP, send meg en melding og jeg sender deg en melding tilbake med spørsmål osv. slik at du kan fylle ut og at det kan postes inn her!

 

Edit 05/06-05

- Fikset på noen lenker

 

Edit 06/06-05

- Fikset på litt tekst

- La ut tips #13

 

Edit 07/06-05

- Netshop lagt ut som selger av PSP

- Terminologi lagt til

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

De som selger PSP på nettet selger mest sannynligvis spill også, noe jeg trodde folk flest skjønte. Derfor nevner jeg ikke noe spesielle steder som selger bare spill men nettsteder med begge deler.

 

Er ikke noe vits å kjøpe spill fra utlandet. Digiworks.no selger spill til kurant pris og hvis du skulle kjøpe det utenlands, så ville det ha vært dyrere pga toll, frakt og avgifter

Lenke til kommentar
- Hvor har du bestilt fra (lenke i tillegg) ?

- Hvor mye kostet det?

- Tok det lang tid før du fikk din PSP?

- Fikk du med noe trackininformasjon?

- Hvordan var servicen generelt?

- Var det noe galt med PSP'en som f.eks pixelfeil, vonde knapper osv.?

- Slapp du toll?

- Generell inntrykk av webbutikken og kjøpet

- Annet

- Bestilt fra www.videogamesplus.ca

- Det kostet meg 1,804 NOK der og da. + 222 NOK frakt. (med DHL)

- Det tok 3 dager å få pakken. UTEN toll (webshopen er genial)

- Trackinfo? Er ikke helt sikker.

- Bedre service får man ikke. De er veldig raske.

- Døde piksler er det på PSP uansett. Det står tilogmed informert om det i manualen som om det skal være et selvfølge.

- Jeg slapp toll.

- Jeg digger den shopen.

- Jeg fikk en kombo-greie med kompass og lommelykt som gave for å kjøpe Killer 7 hos dem. Artig liten sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...