Fadeless Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 (endret) Sende en mail for å spørre og her er svaret (ikke ulikt hva jeg har sakt): Hei, og takk for mail. Det er Norsk Gallup som måler tv-seingen i Norge på oppdrag fra NRK, TV 2, TVNorge og TV3. Cirka 1000 husstander og 2400 personer har utplassert tv-bokser i sine hjem. Hvert tv-apparat er tilknyttet en boks som registrerer om apparatet er slått på, og hvilken kanal som da står på. Alle medlemmer i tv-husstanden har sin egen bokstavknapp på fjernkontrollene til de ulike apparatene. Personene skal trykke seg på og av som tv-seer. Personene trenger ikke å registrere hvilken kanal de ser på. Hver natt mellom klokken tre og seks ringer boksene opp Norsk Gallup og sender informasjon om tv-seingen i husstanden. Det er først nå det verifiseres hvilke kanaler medlemmene har sett på. Medlemmene er rekruttert på bakgrunn av den store årlige undersøkelsen Forbruker & Media som Gallup står bak. Gallup startet med et utvalg på 8000 husstander og sendte en forespørsel til noen av disse. Rekrutteringen har skjedd i etapper, for å sørge for at utvalget er representativt. Geografi, husstandsstørrelse, utdanning og tilgang til tv-kanaler er de fire viktigste kontrollvariablene. Utskiftning av husstander skjer likevel hele tiden, og ikke alle forlater panelet frivillig. Gallup har nemlig forpliktet seg til å bytte ut tyve prosent av husstandene hvert år for å sørge for sirkulasjon. Med vennlig hilsen NRK www.nrk.no Markeds- og kommunikasjonsavd Publikumsservice Ann Marita Dambråten, Informasjonskonsulent Post: 8608 Mo i Rana Tlf: 815 65 900 Fax: 75 12 27 77 mailto:[email protected] Faen så teit!! Endret 3. november 2008 av semivec
Jotun Skrevet 3. november 2008 Skrevet 3. november 2008 Ikke så teit som å dra fram en over tre år gammel tråd hvertfall! Og eg hører du har peiling på statistikk!
EldarH Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Kjekt å vite.. Satt akkurat å lurte på dette.. (Derfor e søkte opp tråden) Uansett syns jeg 1000 bokser eller 2400 personer virker litt lite, selv om Norge er et lite land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå