Gå til innhold

Hvilken HDD burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, si det.. Du får neste sjekke litt tester av disse og se om det er noe særlig forskjell på disse.. Kan jo være en av disse er meget god på lese/skrive i forhold til de andre..

 

Men er vel bare å gå for Samsung P120S hvis hovedkortet ditt støtter S-ATA 2. Ellers ser Maxtor Diamondmax ut som neste kandidat hvis dette er den eneste disken av de tre som støtter NCQ. (Som igjen må støttes av hovedkortet ditt).

 

Selv er jeg WD fan :)

 

/Espen

Lenke til kommentar

Kjøpte meg Maxtor disken ved juletider og syntes denne var så god og stille så jeg bestillte en ekstra, men denne gangen var det en Maxtor Maxline 3 som hadde 16mb ram isteden. Disken er lik som Diamondmax10 250 gb, men har en forventet levetid på ca 1 million timer isteden + at min (7L250R0) er bygget etter EU sin RoHs standard, som gjør at enkelte skadelige stoffer ikke finnes over en viss konsentrasjon i disken.

(7B250r0 er IKKE bygget etter RoHs standarden, alle diskene fra Maxtor med L i navnet isteden for B er bygget etter RoHs standarden)

 

 

Nå slipper jeg den høyfrekvente hviningen som min westerndigital 80 gb laget hele tiden. De nye disken hører man bare litt knatring på når de jobber regner med at den nye skal lage litt mindre knatring da den har 16mb cache.

Diamondmax10 disken min er jeg egentlig ganske fornøyd med både i hastighet og støynivå, selv om jeg ikke har ncq og bruker ide133. :)

 

Fikk Maxline3 250gb (7L250R0) idag, den ser ut til å funke helt fett foreløpig. Her er linken til disken i prisguiden:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25466

Lenke til kommentar

Har ikke erfaringer med annet enn WD disken, og den er det ikke noe vondt å si om. Og for min del så fungerer regelen: "Hvorfor gå vekk fra noe som funker bra?" Så velg et merke du har kjennskap til og liker så blir du nok fornøyd :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av Maxtor disker. Har 3 Maxline II og 2 Maxline III disker og er veldig fornøyd.

Har også en Diamondmax 9 og en 10.

Installert i PCen har jeg Maxline III 300GB. Hadde problemer med å få den til å virke på hovedkortet mitt, men slo av 'hurtig oppstart' i BIOS setup og fikk den til å funke. Men deretter kjøpte jeg et Promise SATA2 kontroller kort og da kunne jeg slå på 'hurtig oppstart' igjen.

Kjøpte først IDE utgaven av den Seagaten du nevner, men syntes den raklet for mye, så den har blitt til en av mine mange eksterne disker.

Jeg var tidligere WD tilhenger og har brukt mange av dem i noen år, men etter at to av dem plutselig sluttet å virke, og jeg leste om andre som mente at de var 'time bombs' så gikk jeg over til Maxtor. Men det er noen år siden. Kanskje WD er mye bedre nå.

En annen ting er hvordan de har blitt behandlet før du kjøper dem. Man kan bare håpe at forhandler og leverandører har vært forsiktig nok. I så måte så har vel Seagate en fordel for de leveres litt bedre beskyttet i en plastboks i motsettning til bare en anti-statisk pose. Eller kanskje de blir røffere behandlet siden de tror at de er så godt beskyttet? :hmm:

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Tror det blir WD disken eller Samsung disken.

 

Har undersøkt hovedkortet kan kjøre en S-ATA 2 disk, men den funker som en vanlig S-ATA og det støtter heller ikke NCQ

 

Samsungdisken var biligst, men jeg har god erfaring med WD så det blir mest sansynlig den

Lenke til kommentar
Jeg er tilhenger av Maxtor disker.

Du må være unik her på forumet!

 

Har aldri hørt om noen andre her på forumet som er maxtor-tilhenger. Jeg bestilte 3 maxtordisker. Den ene var defekt da jeg fikk den i posten, så bytta og fikk ny. Greit nok. Men de 3 som jeg da satt igjen med har ALLE kræsja og fått hd-loss.

 

Etter dette er det kunn seagate for meg. Stille, pålitelig, hurtig.

Lenke til kommentar

Har en maxtor disk som liker å slette filer hver gang jeg starter pcen.. alltid like gøy! Den andre bråker, og de to siste (de nyeste) bråker mindre, men mer enn nok! :no: Har levert en del av disker av dette merket på service, og har et par til som venter :p (bedrifts-avtaler, så jeg bestiller til bekjente). Men det virker som om kvaliteten har blitt bedre i det siste, for før, i "gamle dager" røyk diskene ofte.

 

Jeg har nå gått helt over til andre merker, som feks samsung. Stille, billige og har bra kvalitet. Har enda ikke opplevd disk-kræsj, og nå har jeg mange disker av dette merket.

 

Har ikke hatt noen WD disker på en god stund, men har bestilt noen til kamerater av meg, og de er fornøyde. Mer vet jeg ikke om dette merket...

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at Maxtor og WD er de som har høyest RMA. Det er heller ingen tvil om at disse diskene er raskere, bråker mer og utvikler mer varme. Hvis du har god kjøling i pc'n og bryr deg mer om ytelse enn støy så går du for WD/Maxtor, liker du hørselen din og bryr deg om varmeutvikling går du for Samsung/seagate.

Lenke til kommentar

Min maxtor MaxlineIII 7L250R0 har 5 års garanti tror jeg. Tror disse skulle være stødige.

Jeg hører hvertfall strømforsyningen min (360w chieftech) mye bedre enn diskene.

Ingen høyfrekvent lyd, bare litt knatring når de jobber.

Ellers leste jeg noe på enten anandtech.com eller tomshardware.com om en samsung disk med ncq som skulle være veldig stille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...