Gå til innhold

BSD/UnixValg av bærbar [til UNIX]


Anbefalte innlegg

Jeg ser nå ut til å kanskje gå i anskaffelse av en x86-laptop, mest sannsynelig en Thinkpad. Maskinen skal kjøre OpenBSD primært, men det kan bli dualboot med NetBSD. Etter å ha letet litt, har jeg til slutt funnet to laptoper som er appelerende.

Thinkpad T41

Thinkpad X40

 

Hardwaren ser ut til å være tilsvarende godt støttet under OpenBSD, siden de praktisk talt kjører på samme maskinvare. T41 er fristende fordi den koster en hel del mindre, men X40 er så liten og søt :3

Derfor sliter jeg med å velge, og kunne trenge noen råd.

Forslag om andre laptoper er også ønsket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der var da ærligtalt utrolig dyrt!

 

Eg kjøpte en bærbar pc litt bedre specs enn Thinkpad T41 for et år sida, og den var det lik pris på. Du spare vel litt penger på å kjøpe en whitebox visst du alikavel ikkje skal ha Win XP?

 

Er ønsket å ha en minst mulig pc eller? Såg at dei hadde henholdvis 14" og 12" skjerm.

Lenke til kommentar
Det der var da ærligtalt utrolig dyrt!

 

Eg kjøpte en bærbar pc litt bedre specs enn Thinkpad T41 for et år sida, og den var det lik pris på. Du spare vel litt penger på å kjøpe en whitebox visst du alikavel ikkje skal ha Win XP?

 

Er ønsket å ha en minst mulig pc eller? Såg at dei hadde henholdvis 14" og 12" skjerm.

Tja, det handler om å ha en x86-laptop av mindre størrelse, og så god OpenBSD-støtte som mulig. Thinkpad-maskinene har meget god OpenBSD-støtte, og T/X4* er blant de mindre maskinene av Thinkpadene.

Lenke til kommentar

Her var det vel jeg som var på bærtur. Etter å ha lest litt, har jeg kommet fram til følgende:

 

SCO eier "den originale" UNIX-kildekoden. "The Open Group" eier rettighetene til UNIX-varemerket. FreeBSD kan ikke kalle seg Unix fordi de ikke har betalt "The Open Group" for en lisens til å seg Unix. Derfor må de kalle seg "Unix-like" i stedet. SCO til gjengjeld, har en sånn lisens, og kan derfor selge sin Unix-versjon som Unix. Det gjør også mange andre.

 

For å kalle et operativsystem Unix, så må det godkjennes av "The Open Group" og en lisensavgift må betales.

Lenke til kommentar
Så svinger vi tråden inn igjen på topic sporet som er:

Valg av bærbar [til UNIX]

Helt greit. Men noen kom med uriktige påstander som måtte oppklares. Men uansett, jeg mener at en laptop fra IBM vil være det beste valget hvis man skal ha en laptop som er godt støttet i UNIX.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Kan anbefale X40 i hvert fall. Har en eldre X20, men min kamerat har en X40 som jeg har tidvis brukt. Maskina er helt fantastisk, og vekta gjør at du faktisk får lyst å ha med deg pc-en overalt. Mangel på pekeplate og wintaster er bare et stort pluss i mine øyne. Den er også meget robust i motseting til bærbare fra Dell som nærmest faller fra hverandre bare du ser på dem (ok, blitt noe bedre de siste åra da)

Lenke til kommentar
Jaja, så klarte jeg å svare på en nesten 1 år gammel tråd :blush: Skitt au, beklager så meget.

6007247[/snapback]

Ikke noe galt i det. Det er alltid noen som har tenkt å kjøpe en laptop de har tenkt å bruke UNIX på, og IBM er ikke noe dårlig valg her. Jo mer info som kommer frem, jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...