Gå til innhold

Stativ til 350`n


Anbefalte innlegg

Er det noen som har anbefalinger på ok stativ til Canon 350D?

Ønsker meg et som er lite og lett om det skal bæres med.

Jeg ønsker primært å bruke det for å unngå støy og særlig ved bruk av selvutløser og portretter.

 

I tillegg lurer jeg på dette med selvutløser, noen som har noe å anbefale. Med eller uten ledning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unngå støy???

 

Stativ hjelper mot uskarphet som skyldes kroppsbevegelser, ikke støy på bildebrikken.

 

Hvilket stativ du skal velge avhenger totalt av hva slags objektiv du skal bruke på det. Bruker du stativet på flatt terreng, med bare kit-linsen eller lignende lette linser, så kan du bruke stativ som er relativt billige.. (ca 500kr+)

Har du tygre linser, så kreves det et mer stødig stativ, og da blir prisen fort 1200kr+. Se fotovideo.no eller andre.

Lenke til kommentar
Unngå støy???

 

Stativ hjelper mot uskarphet som skyldes kroppsbevegelser, ikke støy på bildebrikken.

Riktig, men med stativ kan man tillate seg å bruke lavere ISO-verdi selv om det er lite tilgjengelig lys.

 

Noe som er viktig med stativet er at det bør være høyt nok, slik at du slipper å heise opp midtsøylen. Hvor høyt det bør være er naturligvis også avhengig av fotografens høyde, så jeg anbefaler å prøve stativ i en butikk for å finne ut hvor høyt stativet må være. Husk også at stativhode+kamera bygger litt i høyden, så det er ikke nødvendig å ha et stativ som rekker deg til hårfestet..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg angrer ihvertfall på at jeg kjøpte et lett og billig (ca. 400,-) stativ da jeg kun hadde ixusen, det er nesten ubrukelig på litt tyngre kamera.

 

Støtter de som anbefaler kraftige stativ med kulehode, jeg hadde gladelig bært med meg ekstra kilo på tur for å ha et bedre stativ enn jeg har nå. Blir nok nytt stativ snart...

Lenke til kommentar

Med et 350D som kamera og et stativ med maksvekt på 2.5 kg, så har man jo omtrent 2 kg til overs for objektivet. Tror det skulle dekke til fleste objektiver "dSRL" kommer til å bruke ganske greit :blush: (NB: 28-200 veier 350 gram om jeg ikke tar feil)

Endret av Ben Leiper
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var i sammen situasjon selv (har 350D + 600g objektiv). Gikk rundt å prøvde en rekke forskjellige stativer.

 

Til slutt var valget mellom to Manfrotto stativer, 724B og 190prob.

724B er et tilsvarende som 718B, men med et kulehode istedenfor. Etter mye frem og tilbake falt valget på 190prob og 484rc kulehode med quickrelease, som jeg er strålende fornøyd med etter noen ukers bruk. Quickrelease-plate på kulehoden er utrolig kjekt! Anbefales!

 

Fordelen for 190prob vs. 724b/718

1) Etter mitt syn var den mye mer stadig og robust enn 724B.

2) Fleksibel, dvs. beina kunne slå helt ut => høyden blir ca 5-10 cm over bakken. Midtsøylen kunna tas ut og sette på tvers av stativet, som kan være utrolig kjekt dersom man skal ta makrobilder. Se linken nederst.

3) stativhodet kan byttes

 

ulempen med 190prob vs. 724b/718:

1) dyrere. 190prob med 486rc kulehode koster ca 1600kr.

2) tyngre. 190prob med 486rc veier ca 2.5 kg.

 

Manfrotto 190prob

Manfrotto 486RC

 

Edit: Endret 484RC til 486RC

Endret av Ardie
Lenke til kommentar

Østerud - det er antagelig en sammenheng mellom pris og kvalitet, men det trenger ikke bety all verdens; stativet på XD.NO er så pass billig så risikoen blir liten uansett :-)

 

Kommentar til Ardie:

Har selg Manfrotto 190PRO-B stativet du nevner, men blir ikke hodet 484RC litt lite for dette stativet? Man må opp på 486 som også har hurtigkobling. 484RC lar seg ikke feste skikkelig med sikkerhetsskruene på 190PRO-B.

Lenke til kommentar
Har selg Manfrotto 190PRO-B stativet du nevner, men blir ikke hodet 484RC litt lite for dette stativet? Man må opp på 486 som også har hurtigkobling. 484RC lar seg ikke feste skikkelig med sikkerhetsskruene på 190PRO-B.

Du har helt rett. Jeg blingset da jeg skrev den forrige posten. Mente selvfølgelig 486RC og IKKE 484RC.

 

Elsker mer og mer stativet. Merket at jeg drar med meg stativet mer og mer ofte. :)

Lenke til kommentar
Stativ hjelper mot uskarphet som skyldes kroppsbevegelser, ikke støy på bildebrikken.

Du mener vel kamerabevegelser?

 

Forøvrigt. Det ideelle er 2 stativer. Et lett for reisebruk og et vanlig for spesialbruk. Det er en fordel om begge kommer fra samme leverandør og benytter samme hurtiglåsmekanisme. Se på et tilfeldig stativ i forretningen. Sett det maks høyde. Prøv å vugg på hodet. Er det fortsatt støtt. Hvis ja vil du anragligvis bli fornøyd med stativet.

Lenke til kommentar

det har ikke kuglehoved, men jeg skrev dette til en anden tråd:

Det er ikke særligt prof, og mange ville nok takke nej - men jeg er glad for mit Hama Profil 71 til 269 dkr og så vejer det kune 1090 g :yes:

 

Det har bla. stået bag Dette billede med en lukketid på 30 minutter.

 

Så hvis du skal kigge en lille smule på budgettet, ville jeg ikke være i tvivl :thumbup:

 

Som udløser har jeg "stjålet" min lillesøsters RC-5, der koster 139 dkr. Den kan så vidt jeg har fundet ud af kun tage med 2 sek. forsinkelse. RC-1 kan tage både øjeblikkeligt og med 2 sek. forsinkelse, og koster 169 dkr..

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...