Gå til innhold

i frames og Dreamweaver


Anbefalte innlegg

Hei på sere. Jeg har vha e ntutorial på nettet laget et design i PS. Men til slutt i tutoralen står det:

 

"Now you can open it in dreamweaver and insert the iframes and such!"

 

Jeg bruker DW, men kan ikke mye om HTML koding. Kan noen forklare hva forfatteren mener...

 

Her er link til hele turorialen (det om iframes står helt nederst):

 

Tutorial.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iframes and such, er noe du kan sette inn elementer i.

 

Prøv å sette inn <div><p>Tekst</p></div>. Div er et lag som kan inneholde elementer, P er et paragrafelement som kan inneholde tekst og bilder. Dette skal inn i en evt. table data (<td>).

 

Resultatet du får fra save for the web i photoshop, er et dårlig et, men du må begynne et eller annet sted. Åpne denne .html-filen og manipuler/test.

 

Husk at ting tar tid, og at du bør lese littegranne hvis du skal kunne lage html-sider.

 

 

Lykke til! :thumbup:

Endret av Jonas Drange
Lenke til kommentar

Det må faktisk lese en god del, og prøves og feiles litt, før du lærer deg skikkelig HTML og CSS.

 

Se på sidene til brukerne her på forumet, se på kildekoden deres, kopier den, modifiser den, se om du skjønner hvordan ting henger sammen.

 

I tillegg er htmldog et fint sted å begynne.

Lenke til kommentar

Du har ikke lest noe av det vi har skrevet. Vi vil hjelpe deg, men vi kan ikke gjøre oppgaven for deg. Da lærer du ingenting, og vi går lei rimelig raskt.

 

Begynn på HTMLDOG, les og lær. Det er eneste måten. Er du flink, lager du siden slik som du vil om noen uker.

 

Men IKKE spør om noe du virkelig ikke har prøvd å sette deg inn i! :yes:

Lenke til kommentar

Beklager, men jeg har virkelig lest. Og jeg har sett på tutorials på w3school, som er veldig bra. Men problemet mitt er:

 

Nå jeg har laget et design, typisk en header + noen linker (bilder) under. Når jeg klikker her, så skal det komme opp en ny side naturligvis. Men hva er mest vanlig, å laste inn all grafikk en gang til (altså en helt ny side), eller å få den nye til å komme opp under, uten at header osv blis lastet på nytt? Skjønner dere hva jeg vil frem til?

Lenke til kommentar

Ja. Ikke for å forvirre deg ytterligere, men jeg ville brukt php til dette formålet.

 

Iframes og frames er en dårlig løsning i forhold til php.

 

Det mest vanlige til dette formålet, blant nybegynnere, er iframes. Det du er på jakt etter, er at linkene skal ende opp i <iframe name="hovedFelt"></iframe>, ikke sant?

 

Da må linkene dine se slik ut: <a href="abc.html" target="hovedFelt">ABC</a>. Nå blir bare abc.html lastet. Resten forblir lastet i browser. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Takker. Men er dette er dårlig løsning? Er det bedre å lage enkeltstående websider, og laste de helt på nytt hver gang? Dette kan jo ta tid hvis det er mye grafikk.

De fleste nettlesere cacher bilder, så den laster ikke ned header hver gang du går inn på en annen side med samme header.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...