Gå til innhold

Spørsmål om forsterker, og watt.


Anbefalte innlegg

Trådstarter:

Gå inn på www.hifiklubben.no og registrer deg som Cybertainment medlem.

Da får du spesialtilbud på Cerwin-Vega sin E-serie.

De er et lysår bedre enn de Eltaxene du har sett på hos Komplett.

 

babbakaørn:En ting er 100% sikkert. De Eltax høyttalerne tåler ikke en forsterker på 2*250 RMS watt.

En Nad på 2*125 RMS watt hadde også tatt knekken på de stakkars møkkaelementene som står i de høyttalerne.

 

Edit:Her kan du se bilder av C-V høyttalerne.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En høyttaler vil både spille bedre og ofte høyere med en mer kraftig forsterker. En for svak forsterker vil ofte spille dårlig (av forskjellige grunner), ofte fordi forsterkeren kun har kraft nok til å dytte elementet utover, og ikke trekke det inn igjen. Da kan man i mange tilfeller få litt "flabbete" lyd.

 

Det stod nå ganske få spesifikasjoner på komplett siden, ikke hvor høy følsomhet høytalerne hadde, og heller ikke hva slags elementer som var brukt. Og som jeg leser av hva folk har skrevet om den, så er det ganske mixed feelings: de som har hatt en ok/god opplevelse med dem, er de som har skikkelig kvalitets/kraftige forsterkere, eller bare har et lavt kvalitetskrav på lyd generelt. Men uansett, de er jo så billige at det er jo nesten verdt å kjøpe dem bare for å prøve dem... ;)

 

Den recieveren du har valgt ut ville aldri falt meg inn å i det hele tatt tenke på å kjøpe. Hørt mye ille om merket, og spesifikasjonene ser jo relativt tvilsomme ut, særlig mtp prisen...

 

 

Eier selv de høytalerne som ble linket til lenger opp her (Alesis M1 Active Mk2), og er relativt godt fornøyd. Jeg kjøpte dem for formålet å bruke som studiomonitorer, der de gjør en helt grei jobb. Jeg syntes at bassen er litt vel dominerende, noe som egentlig gjør dem mer egnet for hifi-bruk, selv om de er helt kurante monitorer. Spiller høyt gjør de også.

Lenke til kommentar

Åh herregud, her var det flere som skulle forsøke å svare på et tema de tydeligvis bare har gjettet seg til kunnskap om....

 

For det første, høyttalere har ingen egenskap i form av "styrke" (som forøvrig er feil begrep). Høyttalere har noen elektriske egenskaper som er verdt å ta med, men effektmålet på de er kun et (ofte ytterst overvurdert) mål på hvor mye effekt de skal tåle i en gitt periode uten å bli ødelagt.

 

Ser man på et impedans/faseplott får man et visst bilde av lasten høyttaleren er for forsterker, og sammen med følsomhet gir det et ok bilde av hva man kan forvente av lydnivå med en gitt forsterkereffekt. Slike billige høyttalere blir sjelden levert med slike plott ;)

 

Det sagt, de fleste høyttalere tåler MYE juling før de streiker, og ofte er det en for *liten* forsterker som tar knekken på de, da i form av at diskantelementet får tilført for mye effekt når forsterkeren begynner å produsere store mengder ikke-harmonisk forvrengning i de høye frekvensene, i praksis klipping.

 

Når det gjelder den forsterkeren som nevnes så vil jeg tro at 6x150W er målt uten at alle kanalene kjører samtidig, og da med snille kriterier for forvrengning og tidsrom. Med andre ord leverer den neppe det.

 

Det sagt, ikke se på effektmål som noe mål for kvalitet på en forsterker. Langt viktigere er strømegenskaper og hvordan den oppfører seg under litt last. Slike ting er ofte veldig vanskelig å måle, men en kjapp titt under "panseret" vil som oftest avsløre om strømforsyningen er dimensjonert for jobben. Se etter fysisk store transformatorer og glattelytter...

 

Og at du trenger 500W RMS for å drive de høyttalerene der, som en sier, er pølsevev fra ende til annen. Artig forøvrig at samme vedkommende anbefaler PA-forsterkere, som er laget for helt annen bruk enn hjemme i stua.

 

De fleste mennesker blir ellers sjokkert når de opplever lydtrykket som bare 10W gir....

 

Og bare så det er klart: Forsterkeren *leverer* effekt, høyttalere tar imot den. men det er forsterkeren som er sjef, og passer på å dele ut rett mengde. Høyttaleren er helt passiv, og har liten eller ingen kontroll på hva forsterkeren gjør (med mindre forsterkeren er særdeles dårlig designet, og da er det snakk om helt andre virkninger).

 

En siste ting, jeg kan ikke noe sted se babbakaørn peke på korrekte fakta i sine poster heller, snarere tvert imot rein synsing uten rot i virkeligheten basert på egne subjektive meninger, som er lite rotfestet i noe som ligner på elektroteknisk kunnskap.

 

Jeg tror ikke jeg vet om noen annen bransje som er så full av myter og feilinformasjon som audiobransjen. Folk argumenterer i hytt og gevær uten å vite hva det snakkes om. Skjerpings ;)

 

PS: Det var da noen få som skjønte at tipsene tok av litt også. Kudos.

 

Edit: Til opprinnelig poster: Ikke vær redd for å stikke innom en butikk som lar deg teste utstyret litt og høre selv hva det er godt for. Lydopplevelser er ekstremt subjektivt, og det kan godt tenkes at du liker Eltax-varene du nevner veldig godt.

Endret av argon264
Lenke til kommentar
Tror jeg skal gå for E-712 til 3000kr, trenger en forsterer til 2000-2500.

Du får mye morro med de! :thumbup:

Hvis du skal ha en forsterker til 2-2500 kr bør du kjøpe en som er brukt.

En brukt Nad C-370 vil passe glimrende til E-712.

 

Edit:Her er en brukt Nad C370,men den ligger litt over budsjettet ditt.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Jeg har selv de Eltax-høyttalera og jeg synes de er helt greie, hvertfall til film. Mye høyttaler for pengene. Finner vel neppe noe bedre til samma pris.

 

Kanskje legge litt mer penger i en forsterker? Men man kan jo ikke finne maks effekt på en forsterker ved å se på hva den trekker fra strømnettet. Men gir nok helt sikkert mye for penga den forsterkern også.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen hifi ekspert, selv om dette er ganske "low fi"

Flere her som ikke har peiling på hva de snakker om og spesiellt babakaørn. Virker som du har tilegnet deg kunnskaper som du har bestemt selv at skal være riktig.

 

At man trenger en forsterker som gir 250w til disse høytalerene er jo bare vas. Jeg skal love deg at om vi hadde koblet til en NAD 218 effektforsterker på 2x200w i 8 Ohm og vridd på full guffe så ville mest sannsynlig hver og en av disse elementenes spoler være brent i stykker i løpet av 30 sekunder.

 

Selv har jeg eldre Denon pma 1215 forsterker (2x115w i 8 ohm) denne er koblet på CV E312. CV høytelerene har peakpower på 300w i 8 ohm, men denne forsterkeren driver disse helt greit. Denne forsterkeren skal også trekke 320w fra nettet...

 

Det er også stor forskjell på watt og hvordan disse måles.

Jeg tror hifi-klubben måler entall desibel fra høyteleren ved 1w input og signal på 1khz, da måler de med en avstand på 1m horisontalt ut i fra høytaleren.

Kjøper du en Sony forsterker som er oppgitt til 5x100w så skal jeg love deg at det ikke blir noe morsom å sammenligne med en kamerat som har en NAD på 5x100w. De færreste måler ikke watt pr utgang med alle kanalene i drift i et surround oppsett. Om de måler 100w på en kanal så klarer ikke strømforsyningen denne max effekten på alle kanaler samtidig. Derfor kan forsterkere fra Hifi klubben f.eks. virke litt puslete i antall watt, men egentlig yter de mye bedre enn tilsvarende fra Jvc, Phillips eller Sony. Tyngden på en forsterker er en god pekepinn på om den yter bra eller ikke.

 

Jeg jobber ikke for Hifi klubben, men handler der og har derfor erfaringene mine derfra.

Lenke til kommentar
Men man kan jo ikke finne maks effekt på en forsterker ved å se på hva den trekker fra strømnettet. Men gir nok helt sikkert mye for penga den forsterkern også.

Vel, det kan du faktisk. Den kan i alle tilfelle ikke levere mer til høyttalerene enn det den får fra veggen. Effekt kan ikke magisk trylles fram inne i forsterkeren ;)

 

Den kan selvsagt levere mindre enn dette, og det gjør den da også. Maksimal virkningsgrad for en klasse B forsterker er i teorien 78,6%, så da har du allerede et tak for hvor mye du kan forvente av kontinuerlig effekt. I praksis er effektiviteten lavere enn dette også.

Endret av argon264
Lenke til kommentar

Då blir det NAD C320BEE Integrert forsterker, og E-712.

Samlet pris: 6000kr.

 

Takk for all hjelpen :)

 

 

Edit: Bestiller i morgen :D

Og seinere kommer eg til å plage dåke med spørsmål om kva eg bør stille dei forskjellige tingene på, for fin effekt osv :p

Endret av Sjel
Lenke til kommentar
Hvorfor E-712 og ikke CLSC 10?

Hmm, det skal eg tenke litt på. FOr eg er kje så interesert i sånn mega bass, som det virker som e-712 gir. Vist CLSC 10 har finere lyd, sjølv om dei ser svakere, tar eg dei i staden for.

 

Diskuter :p

Lenke til kommentar
NAD C320BEE blir nok i minste laget på E-712 desverre.

Jeg ville valgt noe med litt mer saft, men det funker så lenge han ikke skal spille veldig høyt.

 

Det sagt, jeg veit ikke om de høyttalerene har lav følsomhet, i så fall er det å anbefale å ha litt mer effekt på lager.

Lenke til kommentar
Det sagt, jeg veit ikke om de høyttalerene har lav følsomhet, i så fall er det å anbefale å ha litt mer effekt på lager.

C-V har skyhøy følsomhet. E-712 har 98db.

 

Edit: Jeg har hatt C-V DC12 selv og synes en Nad 317 (2*80 watt) ble for liten til de.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...