Gå til innhold

Spørsmål om forsterker, og watt.


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe desse høytalerene http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107620&cks=PRL

og denne forsterkeren

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124254&cks=SER

 

Og det jeg lurte på var: Jeg så at høytalerene hadde en effekt på 250watt, og at forsterkeren hadde 6*150watt utganger, og spørsmålet mitt er da: Blir høytalerene sin styrke satt ned til 150watt ettersom det er på utgangene til forsterkeren?

 

Kom gjerne med tips til andre løsninger, med tanke på valg av høytalere og forsterker.

Max 5000kr har jeg tenkt å bruke.

 

 

Edit: Jeg skal bruke pc'n som "cd spiller". Så da gjør jeg ingenting ulovelig i forhold til forumet ettersom de blir "pc høytalere" :p

Endret av Sjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
en ting kan jeg si med en gang... den der forsterkeren leverer ikke 150w i alle seks kanaler... kanskje om du er heldig så leverer den 150w i peak ved 4ohm i 2 kanaler... kanskje....

Det sa ikkje meg så mykje, er litt ny på dette feltet. Vertfall at den sugde ^^

Lenke til kommentar
Og det jeg lurte på var: Jeg så at høytalerene hadde en effekt på 250watt, og at forsterkeren hadde 6*150watt utganger, og spørsmålet mitt er da: Blir høytalerene sin styrke satt ned til 150watt ettersom det er på utgangene til forsterkeren?

 

Du missforstår litt. Høyttalerene har ikke effekt på 250 watt, de skal tåle 250 watt effektbelastning. At den forsterkeren du linker til skal gi 6 x 150 watt effekt stiller jeg meg litt kritisk til, i og med at forsterkeren kun trekker 320 watt fra strømnettet.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

320w ja... også regner vi vel kanksje en utnyttelse på 70%? (er det litt for generøst kanskje?) da er vi nede i 224w. Forutsatt at effekten som den kunne trekke fra strømnettet var peak-nivå(som det sikkert er?) så blir det 5x44,8w eller 2x112w noe som i for seg ikke er så ille. Men om den klarer levere dette i 8ohm kontinuerlig er vel heller lite usannsynelig

Lenke til kommentar

Hvis du har bestemt deg for de høytalerne bør du ha en forsterker som kan levere 250w rms minimum. 500w rms er å foretrekke. Så den forsterkeren kan være i det minste laget. Fårstår heller ikke hvorfor du vil ha en 5.1 forsterker til 2 høytalere.

Denne forsterkeren vil gi en del trøkk: her

Eventuelt dennehvis du vil bruke litt mer penger.

Har selv Phonic MAX 2500 og er godt fornøyd. Veldig mye for pengene.

Dette er dog en PA forsterker, men jeg synes de er best :)

 

I den butikken jeg linka til får du foresten webprisen i butikken, hvis ikke billigere.

Bra butikk synes jeg.

Endret av babbakaørn
Lenke til kommentar
Hvis du har bestemt deg for de høytalerne bør du ha en forsterker som kan levere 250w rms minimum. 500w rms er å foretrekke. Så den forsterkeren kan være i det minste laget. Fårstår heller ikke hvorfor du vil ha en 5.1 forsterker til 2 høytalere.

en jeg synes de er best :)

 

Dummest jeg har lest i dag. Lyst til å forklare hvorfor man må ha en forsterker som klarer å levere minimum av høyttalerens maksimale effektbelastning?

Lenke til kommentar

Quoter komplett:

Nominell (RMS) utgangseffekt 250 watt

Maks. utgangseffekt 500 watt

 

Jeg anbefaler en forsterker som kan levere minimum 250w RMS fordi det er hva høytalerene trekker RMS. Ganske logisk.

Hvis du da kjøper en forsterker som lever mer enn 250w RMS vil du få en mer kraftig lyd. Dette har jeg selv erfart. Da skal du dog passe på at du ikke stiller lyden for høyt slik at du ikke sprenger høytalerne.

 

Peak effekt på høytalerne er 500w RMS jeg annbefaler minimum 250w RMS forsterker. Ikke 500w som er Peak eller maksimal effektbelastning som du kaller det.

 

Nå er det din tur til å forklare deg.

Lenke til kommentar

Ingenting i veien for å bruke den forsterkeren på de høyttaleren. Personlig så ville jeg ikke brukt penger på noen av de.

Har hatt disse høyttalerene + en annen Eltax forsterker hjemme, brukte angrefristen på begge.

 

Når det gjelder effekt så er det forsåvidt ingen sammenheng mellom effekten forsterkeren kan levere og hva høyttalerene oppgis til. At lyden blir 'bedre' med kraftigere forsterker er vel ingen bombe..

 

mvh

Lenke til kommentar
Kommer ann på hva du skal bruke høytalerne til det...?

Eg skal bruke dei til å høyre musikk på. Skal som sagt bruke pc'n som "cd spelar" så musikk mainly. Skal bruke headsettet til spillinga. Link gjerne fleire alternativ :)

 

Takk på førehand.

Lenke til kommentar
Quoter komplett:

Nominell (RMS) utgangseffekt 250 watt

Maks. utgangseffekt 500 watt

 

Jeg anbefaler en forsterker som kan levere minimum 250w RMS fordi det er hva høytalerene trekker RMS. Ganske logisk.

Hvis du da kjøper en forsterker som lever mer enn 250w RMS vil du få en mer kraftig lyd. Dette har jeg selv erfart. Da skal du dog passe på at du ikke stiller lyden for høyt slik at du ikke sprenger høytalerne.

 

Peak effekt på høytalerne er 500w RMS jeg annbefaler minimum 250w RMS forsterker. Ikke 500w som er Peak eller maksimal effektbelastning som du kaller det.

 

Nå er det din tur til å forklare deg.

Det der er bare tøvprat! Enig med Peterman om at det du skriver er dumt.

Ikke for å være frekk,men du har jo overhodet ikke peilling på hva du snakker om.

Lenke til kommentar

Disse høytalerne gir en veldig ren lyd med ganske kul bass. Har en kompis som er godt fornøyd med dem. De er egentlig til å lage musikk med men fenger også fint til å spille av musikk på, men de er ikke beregnet til å spille så veldig høyt på.

Her trenger du ikke å tenke på forsterker heller fordi forsterkeren er innebygget i høytalerne og perfekt tilpasset akkuratt den høytaleren. "Aktiv" høyttaler kaller man det. Bemerk også at det er veldig godt tilbud på dem.

Lenke til kommentar
F**k it. Jeg legger meg flat. Gidder ikke diskutere med folk som bare sier jeg tar feil uten å komme med noe fakta.'

 

Lykke til.

Du mener altså seriøst at trådstarter skal kjøpe seg en 2*250 watts forsterker til et par høyttalere som koster 2000 kr?

 

Finn en forsterker med så mange watt som ikke overstiger budsjettet til trådstarter.

Lenke til kommentar

Jeg mener at han skal ha en forsterker som lever like mye eller mer power enn det høytalerne trekker. Om høytalerne er gode eller ikke har jeg ikke tatt stilling til fordi jeg har ingen erfaringer med dem. Foresten så overstiger jeg heller ikke budsjettet til trådstarter. Han sa han ville bruke 5000kr. Om han ikke burde legge mer penger i høytalerene er en annen sak, dette mener jeg (også?) kan være en god innvistering.

 

Og jeg fårstår heller ikke hvordan dere hjelper trådstarter med å fortelle at jeg har feil. Kan dere ikke heller si at min løsning er dårlig eller mindre god, argumentere for hvorfor, legge fram deres løsning å forklare hvorfor denne skal være bedre? Da først har vi en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar

For å være heilt ærlig så er det kun Babbakaørn som har gitt meg tips om kva eg skal kjøpe. Og eg fårstår ikkje så enormt mykje av all det "high tech" tingene dykk snakkar om, så vist fleire kunne linka høytalar og forsterkarar som er gode og passer i lag, og til mitt behov som er musikk og til ein pris rundt 5000. GJer ikkje noko om det blir sånn 5500 osv etc.

 

Takk på førehand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...